ZF 24

Reportaj ZF: Berlin – Nemtii continua sa mearga la mall ca mai au locuri de munca

 Mallul Alexa din Berlin atrage zilnic circa 35.000 de vizitatori, cu 7% mai multi fata de anul trecut
07.06.2009, 14:44 117

“Essi”, cum sunt denumiti locuitorii din partea de est a Berlinului, nu sunt foarte afectati de criza si continua sa mearga la cumparaturi in mallul Alexa, cel de-al doilea ca marime din Capitala Germaniei. Motivul este simplu, spune germanul nascut in vestul orasului, adica un “wessi », care conduce mallul inca de la inaugurare : « nu avem foarte multa productie aici. Nu avem fabrici Opel sau Mercedes in oras. Lumea lucreaza in servicii, astfel ca rata somajului nu a crescut foarte mult in aceasta perioada », spune Oliver Hanna, center manager al mallului Alexa, detinut de companiile Sonae Sierra si Fonciere Euris in proportii egale: 50-50.

Germania, cea mai mare putere economica a Europei, nu resimte la fel de acut criza ca Spania sau alte state din Europa Centrala si de Est. Sau, cel putin nu toate orasele. In Berlin, spre exemplu, preturile apartamentelor au cunoscut o scadere aproape neglijabila. Fiind unul dintre cele mai intinse state din Europa, situatia poate diferi de la o zona la alta.

“Inca exista discrepante intre sudul si nordul tarii, orasele din sud, precum Munchen, fiind mai bogate. Exista totodata diferente si intre vest si est”, mai spune managerul mallului. Alexa este aflat la circa patru kilometri de ramasitele fostului zid al Berlinului, care continua sa desparta orasul in doua, cel putin la nivelul perceptiei despre locuitorii din aceste zone.

Cu toate ca estul ar fi, teoretic, mai sarac, vineri dimineata aleile mallului Alexa sunt destul de populate, iar numarul vizitatorilor a fost mai mare in primele luni ale acestui an, comparativ cu perioada similara din 2008.
Multi tineri, dar si barbati in costum in zona de food-court, care lucreaza probabil in turnurile de birouri care s-au construit in ultimii ani in Alexanderplatz, dau viata mallului, iar retailerii nu simt aproape deloc criza.

Doar patru din cele peste 180 de spatii comerciale ale mallului sunt inchise, iar Media Markt, celebrul retailer de electronice si electrocasnice care detine un magazin pe trei etaje in cadrul mallului, a inregistrat o “usoara scadere, de 5-10% a vanzarilor” in primele luni ale anului. In acelasi timp, retailerii de electronice de la noi s-au vazut cu vanzari mai mici cu 40% in acest an.
Un alt aspect diferit de mallurile noastre este legat de numarul mic al reducerilor sau promotiilor din magazine, in timp ce la noi principala strategie de atragere a cumparatorilor in aceasta perioada este prin afisarea reducerilor sau ofertelor de tip “rabla la papuci”.
Un lucru imbucurator este faptul ca magazinele care sunt in Germania, au cam ajuns si pe la noi. In mall sunt unitati Zara, Deichmann, Intersport, Orsay, Esprit, S’Oliver, Nordsee sau Starbucks, care se gasesc si in mallurile din Bucuresti. De venit ar mai fi de venit Media Markt sau H&M, retailer de imbracaminte dupa care tanjesc multi dintre tinerii cu venituri medii de la noi, care au avut ocazia sa cumpere tricouri bunicele cu preturi pornind de la 5 euro din magazinele din strainatate.
« Daca lumea nu mai cumpara H&M atunci ce sa cumpere ? », se intreaba managerii mallului, care este pozitionat pe un palier mediu in ceea ce priveste brandurile de imbracaminte.

Proiectul a fost deschis in septembrie 2007, iar administratorii cu greu au facut fata multimii care a navalit in mall, cerand pentru mai multe zile ajutorul politiei pentru a ordona vizitatorii astfel incat accesul sa fie facut pe rand.
In rest, Berlinul nu este un oras care sa cucereasca, decat daca sunteti un pasionat de istoria secolului 20. In multe zone orasul este un amestec, destul de gri, intre cladirile noi, cladirile istorice si blocurile comuniste, dupa modelul cuburilor gri, fara balcoane, care pot fi gasite si in cartierele bucurestene.
Traficul nu este nici el unul cum ne imaginam ca ar trebui sa fie lucrurile nemtesti. Semafoarele nu sunt tocmai corelate si mai pot fi gasite santiere de infrastructura inclusiv pe drumul spre aeroport, fapt ce iti poate aminti de familiarul pasaj Baneasa, de la care se asteapta deblocarea caii de acces spre Otopeni. O mica diferenta - acolo lucreaza Strabag, la noi lucreaza Lena. Alta, care poate deriva din prima: am prins avionul spre casa.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO