ZF 24

Reportaj ZF: Liberty Center, primul mall deţinut de bănci, se zbate să rămână în piaţă. Cei mai mulţi clienţi sunt la cazinou

Pe patinoarul de la ultimul etaj al mallului Liberty Center nici ieri nu era activitate, în timp ce numărul de restaurante din food-court este tot mai redus

Pe patinoarul de la ultimul etaj al mallului Liberty Center nici ieri nu era activitate, în timp ce numărul de restaurante din food-court este tot mai redus

Autor: Alex Stănică, Cristi Moga

14.05.2014, 00:08 17035

Mallul Liberty Center din cartierul bucureştean Rahova, o investiţie de circa 70 de milioane de euro fina­li­za­tă la sfârşitul anului 2008, se zbate să rămână în piaţă la aproape doi ani după ce băn­cile finanţatoare Alpha Bank, Eurobank şi Bank of Cyprus au pre­luat controlul pro­iectului în urma unui dosar de exe­cutare silită. Mallul a fost dezvoltat de grupul irlandez Mivan şi de familia Awdi, dar a înregistrat rezultate sub aştep­tări încă de la deschidere, în ciuda faptului că cele 100 de spaţii comerciale erau închiriate aproa­pe complet la un preţ mediu de circa 30 de euro/mp.

Situaţia mallului s-a degradat treptat, iar în prezent mai sunt doar în jur de 50 de magazine ocu­pa­te, în zona de food-court mai funcţionează doar cinci operatori, printre care se numără şi reţelele de fast-food McDonald’s şi KFC, iar ieri la orele prân­zu­lui cei mai mulţi clienţi, în jur de 20, erau în cadrul cazinoului de la etajul doi.

De gheaţa patinoarului nu se bucura nimeni, iar prin magazinele de îmbrăcăminte şi încălţăminte cu greu puteai zări trei-patru clienţi la Deichmann, Leonardo, Kenvelo sau TinaR.

„Vânzările sunt foarte mici. Cele mai vândute produse sunt cele la preţuri de 50 - 60 de lei“, spunea o vânzătoare de la un magazin de încălţăminte.

Ancore precum Billa, Altex, Hervis sau cine­ma­to­gra­ful The Light continuă să opereze în cadrul mallului, dar din mixul iniţial de chiriaşi au dispărut nume precum Marks & Spencer, Starbucks, Diverta sau Pizza Hut, precum şi Sprider Stores şi Burger King, care şi-au lichidat operaţiunile locale.

Situaţia dificilă se vede şi în rezultatele financiare ale mallului. Firma Rosequeens Properties, vehiculul prin intermediul căruia Alpha, Eurobank şi Bank of Cyprus au cumpărat mallul, a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 3,5 mil. euro şi o pierdere netă de 3,5 mil. euro. Spre comparaţie, în 2009, primul an integral de funcţionare al mallului, cifra de afaceri a firmei Li­berty Center SRL, prin care era operat mallul şi care la începutul acestei luni a fost radiată, a fost de 7,5 mil. euro, scăzând ulterior la 5 mil. euro în 2010 şi la 4,2 mil. euro în 2011.

„Măsurile şi strategiile adoptate în ultima pe­rioa­dă pentru creşterea şi optimizarea mixului de chiriaşi al Liberty Center dau roade, astfel încât s-au înre­gis­trat rezultate pozitive în creşterea ratei de ocu­pare a pro­iectului, la circa 77% în prezent. Pentru viitorul apro­piat, una dintre ţintele avute în plan este de­pă­şirea pragului de 80%“, au declarat oficialii Liberty Cen­ter, fără a oferi informaţii legate de trafic sau esti­mări cu privire la evoluţia cifrei de afaceri în acest an.

„De asemenea, în ultimele luni, Liberty Center a semnat trei noi contracte cu noi chiriaşi din segmentele de retail vestimentar şi F&B. În prezent, centrul se află în negocieri avansate pentru o suprafaţă de 1.700 de metri pătraţi“, au mai declarat reprezen­tanţii mallului, fără a menţiona numele chiriaşilor.

Schimbarea acţionariatului a determinat în schimb o scădere substanţială a datoriilor. Astfel, dacă Liberty Center SRL avea un pasiv de peste 90 mil. euro, noua firmă Rosequeens Properties figura anul tre­cut cu datorii de circa 64 mil. euro, în con­diţiile în care societatea a finanţat achiziţia mallului printr-un îm­prumut de 63 mil. euro obţinut tot de la Alpha Bank, Bancpost (subsidiara locală a grupului Euro­bank) şi Bank of Cyprus.

Neavând expertiză în managementul centrelor co­mer­ciale, băncile au desemnat la jumătatea anului trecut firma Resolute Lar să se ocupe de serviciile de pro­perty şi asset management, iar conducerea mallului a fost preluată din septembrie de Corina Toma, fost manager al centrului comercial Ploieşti Shopping City.

Competiţia din zonă pentru retaileri şi clienţi se va accentua din toamna acestui an, când este preconizată deschiderea proiectului Vulcan Value Center, dezvoltat de grupul sud-african NEPI la o distanţă de circa 400 de metri. Proiectul de pe platforma Vulcan va avea un hipermarket Carrefour şi o galerie comercială printre ai cărei chiriaşi anunţaţi se numără C&A, H&M, Takko, Domo, dm şi KFC.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO