ZF 24

Revista Business Magazin îl declară pe Andrei Dunca, creatorul software-ului LiveRail, omul anului 2014

Revista Business Magazin îl declară pe Andrei Dunca,...

Autor: Iuliana Roibu

23.12.2014, 00:08 3361
„Suntem consideraţi experţi în tot ceea ce înseamnă online video advertising şi singura companie cu care ne batem umăr la umăr e Google“, a rezumat Andrei Dunca locul pe care şi l-a câştigat pe piaţa americană LiveRail, într-un interviu acordat Business Magazin pe Skype.

Revista Business Magazin desemnează în luna decembrie omul anului, iar în 2013 laureat a fost personajul colectiv „programatorii“. Puţin cunoscut în România, Andrei Dunca a pariat din 2008 pe dezvoltarea unui software care să faciliteze relaţia între publisheri şi advertiseri pentru monetizarea conţinutului video online, al cărui consum a explodat în ultimii cinci ani.

Facebook a plătit aproape jumătate de miliard de dolari pentru a intra în forţă pe piaţa despre care se spune că va absorbi cea mai mare parte din bugetele care vor pleca din media tradiţională către online. LiveRail a avut în 2013 venituri de 100 milioane de dolari de la clienţi precum Major League Baseball, ABC Family, A&E Networks, Gannett sau Dailymotion şi prevede o creştere de 200% pentru 2014.

Facebook a cumpărat Live­Rail în iulie 2014, gigantul social media intrând în acest fel direct pe locul doi în topul vân­ză­torilor de video advertising, imediat după Google. Pe piaţa americană de profil, care cumulează cele mai importante bugete de publicitate (estimate pentru 2015 la 182 mld. dolari dintr-o piaţă globală de 503 mld. dolari, conform datelor Publi­cis), po­ziţia Live­Rail a atras aten­ţia mai multor poten­ţiali cum­părători după ce a încheiat 2013 cu afaceri de 100 mil. dolari şi cu o bază de clienţi de top. În iunie 2014, înainte de tranzacţia cu Facebook, Live­Rail livrase pe cele mai mari site-uri din SUA 2,4 miliarde de reclame video (în competiţie strânsă cu Google - 3,2 miliarde, Hulu - 1,3 miliarde sau AOL- 0,6 miliarde), atingând aproape 150 de milioane de unici în SUA şi fiind una dintre cele mai puternice companii de profil din lume.

Andrei Dunca are 30 de ani şi a început să dezvolte site-uri din timpul liceului. La terminarea facultăţii, în Cluj, a în­ce­put să colaboreze cu Sergiu Biriş, ală­turi de care a lansat, în 2007, site-ul de partajare video Trilulilu. În aceeaşi peri­oadă, o dată cu achiziţia YouTube de că­tre Google în 2006, Andrei Dunca, Ser­giu Biriş şi Mark Trefgarne (un prieten britanic prin care dezvoltau produse web pentru piaţa europeană) au realizat că pe piaţa de video advertising urmează un boom şi au început dezvoltarea LiveRail.

„La început ştiam că video va creşte mai mult decât altă verticală din online advertising, dar nu ştiam exact în ce direcţie şi înspre ce produse, fiindcă piaţa era imatură. Cred că ne-am dat seama de potenţialul de creştere când am realizat cât de aglomerată devine piaţa şi câte companii noi apar în acest domeniu.“ 

LiveRail este o platformă de monetizare pentru publisherii care livrează conţinut video şi este compus dintr-o suită de produse, fiecare având o complexitate ridicată şi module flexibile. Compania are acum peste 500 de clienţi activi, printre care Telegraaf Media Group, MailOnline, Dailymotion, A&E Networks, Fox Television, Gannet, Conde Nast, Songza, Univision sau CBS Local. "Orice companie care are conţinut video online (pe web, pe mobil sau smart/connected TV) şi vrea să îl monetizeze e un posibil client pentru LiveRail. Lucrăm cu clienţi de toate mărimile, de la echipe de câţiva programatori care au o aplicaţie de iPhone şi vor să o monetizeze, până la companii media gen Fox, ABC, Univision, Conde Nast", spune Dunca.

În 2007, Sergiu Biriş a renunţat la implicarea activă în LiveRail şi a rămas acţionar minoritar, "cu un procent simbolic". În schimb, Andrei Dunca şi Mark Trefgarne s-au mutat la San Francisco şi au început să dezvolte compania şi să caute finanţare. Au reuşit să obţină prima rundă de finanţare, de 500.000 de dolari, în 2008, când echipa era formată din cinci oameni, iar Andrei Dunca avea 24 de ani şi Mark Trefgarne, 25: "Din punctul de vedere al investitorilor, eram mult prea tineri, mai ales pentru un produs b2b, enterprise". După prima finanţare, Pond Ventures, un fond americano-britanic, a mai alocat până la 12 milioane dolari pentru LiveRail, devenind ulterior acţionar majoritar. "Prin cele 3-4 runde de finanţare, Pond Ventures a ajuns să deţină un procent semnificativ din companie. în plus, LiveRail a acordat tuturor angajaţilor pachete de stock options, deci practic fiecare angajat a ajuns să deţină o parte din companie", spune Dunca. Atât procentele deţinute de acţionari înainte de tranzacţia cu Facebook, cât şi valoarea tranzacţiei sunt confidenţiale.

Chiar dacă a fost achiziţionat de Facebook, LiveRail va rămâne un brand separat, iar businessul va continua să crească într-o direcţie organică, spune Andrei Dunca. Acum, Dunca este engineering manager la LiveRail şi spune că importanţa muncii sale a crescut exponenţial: "La scara la care operăm acum, e foarte important să avem un sistem şi o infrastructură robuste. Orice problemă tehnică, chiar dacă durează doar câteva secunde, poate însemna pierderi de mii, zeci de mii, sute de mii de dolari. Presiunea e foarte mare şi nu ne permitem să nu fim cei mai buni din punct de vedere tehnic".

Dincolo de faptul că a dezvoltat primul produs românesc achiziţionat de Facebook şi de faptul că vânzarea platformei este cea mai spectaculoasă tranzacţie din România lui 2014, Andrei Dunca şi LiveRail sunt acum în mijlocul schimbărilor tehnologice care vor marca industria de profil la nivel mondial. Andrei Dunca spune că este dificil de previzionat cât din bugetele de video ale advertiserilor vor migra către online, dar că sunt câţiva factori cheie care pot determina o migrare mai rapidă sau mai înceată. Unul este measurement & broadcast tv advertising, care e măsurat acum prin GRP (gross rating points) de către Nielsen: "La început nu exista o asemenea metrică în digital, dar în ultimii ani începe să fie din ce în ce mai folosită. Multe campanii vin in digital cu targete măsurate în GRP. Cu cât metrica asta e adoptată mai mult în digital, cu atât le va fi mai uşor advertiserilor să cumpere digital şi să migreze bugetele". Un alt factor este consumul de conţinut pe platforme mobile si renunţarea sau minimizarea accesului la tradiţionalul televizor: "Există din ce în ce mai mulţi oameni şi familii care nu au abonament la cablu, ci doar la internet, şi tot consumul de conţinut video se face prin tablete sau connected TVs, pe Netflix, Amazon, Roku, Vudu, Hulu etc. Nu mai e nevoie să aştepţi şi să consumi show-ul favorit liniar, la data şi ora difuzării, ci poţi oricând, de oriunde". În plus, mai spune Andrei Dunca, este interesant că, pentru prima data, canale premium gen HBO sau Showtime se gândesc la unbundling "să nu mai fie nevoie de abonament la cablu pentru acces la conţinutul lor şi să îl facă disponibil direct, online". "O asemenea mişcare ar fi foarte disruptivă pentru companiile de cablu şi pentru felul tradiţional în care acest business funcţionează", consideră Andreu Dunca, ştiind însă că orice astfel de trend se întâmplă în favoarea companiei pe care a fondat-o şi în a cărei strategie încă este profund implicat.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO