Producţia de autoturisme de pe piaţa locală a crescut cu 45% în primele şase luni ale acestui an, cel mai accelerat ritm de creştere din Europa şi al treilea cel mai rapid din lume, potrivit datelor Organizaţiei Internaţionale a Constructorilor de Automobile (OICA).
În România s-au produs în primul semestru aproape 225.000 de autoturisme, dintre care 181.300 de către Dacia, în creştere cu 17% faţă de perioada similară a anului trecut şi aproape 43.500 de către Ford România la Craiova, 2013 fiind primul an întreg de producţie pentru B-Max.
„Cel mai probabil saltul în ceea ce priveşte producţia de autoturisme din România nu va mai putea fi repetat în următorii ani. Cu toate acestea, dacă Dacia continuă să lanseze automobile atrăgătoare, producţia României are în continuare loc de creştere“, a declarat pentru ZF Luca Cifferi, redactorul-şef al publicaţiei Automotive News Europe, cea mai importantă publicaţie economică din industria auto europeană.
Spre comparaţie, în 2012 România ocupa abia locul 15 pe plan mondial, cu o creştere a producţiei de autoturisme de doar 5,3% la 326.556 unităţi, volum ce i-a asigurat poziţia a zecea în clasament, fiind depăşită atât de Italia, cât şi de Belgia. La nivel european, în primul semestru doar patru ţări înregistrau o creştere a producţiei de maşini, printre care Spania, Marea Britanie, Slovacia şi România, în timp ce Franţa şi Polonia au marcat cel mai mare declin, de aproape 20%.
Detroitul Estului
La nivel mondial cea mai mare creştere a producţiei a fost înregistrată de Thailanda, ţară considerată a fi „Detroitul Estului“ unde mai nou producţia nu este susţinută doar de japonezii de la Toyota, Isuzu şi Honda, ci şi de americanii de la Ford, care au construit în 2012 o nouă uzină ce va avea o capacitate de 445.000 de unităţi. Spre Thailanda exportă şi Ford România motoare EcoBoost de 1,5 litri pentru a echipa modelul Mondeo pentru Asia.
Ritmul accelerat de creştere i-a permis României să depăşească pentru prima dată Italia în ceea ce priveşte producţia de autoturisme. În Peninsulă s-au produs în primele şase luni 220.100 de autoturisme, în scădere cu aproape 8% faţă de perioada similară a anului trecut. Mai mult, prin creşterea producţiei locale, România nu doar a urcat pe locul opt în top zece ţări producătoare, ci s-a apropiat foarte mult de Polonia.
Pe de altă parte, în lunile septembrie şi octombrie Ford a anunţat deja şapte, respectiv 13 zile în care va opri producţia la Craiova, pe fondul cererii scăzute la nivel european, interval în care nu vor fi produse 7.300 de maşini.
În Polonia s-au produs în semestrul întâi 254.800 de autoturisme, adică cu doar 30.000 mai mult decât în România, producţia fiind în scădere cu 19% comparativ cu perioada similară a anului trecut. Spre comparaţie, anul trecut tot în prima jumătate a anului, Polonia producea de două ori mai multe maşini ca România, producţia fiind susţinută atât de General Motors, cu uzina Opel, cât şi de Fiat.
Fiat cântăreşte decisiv pentru Polonia
De producţia Fiat depinde producţia de autoturisme atât în Italia, cât şi în Polonia. Italienii au decis ca în acest an să mute producţia modelului Panda înapoi în Italia, la uzina din Napoli, iar spre sfârşitul anului trecut, Fiat a concediat 1.500 de angajaţi ai fabricii din Tychy, Polonia, ajungând la 4.900 de oameni, potrivit datelor publicaţiei Automotive News Europe. În uzina din Polonia italienii mai produc şi Fiat 500, Ford Ka şi Lancia Ypsilon. Scăderea producţiei din Polonia are un impact direct asupra exporturilor ţării, în condiţiile în care 99% din maşinile asamblate de polonezi sunt vândute pe pieţe externe. De asemenea, şi Ford Ka, model construit pe aceeaşi platformă cu Fiat 500 înregistrează o scădere a vânzărilor de aproape 30% în primele patru luni ale acestui an, după ce în 2012 acestea s-au micşorat cu 20%, la mai puţin de 60.000 de unităţi. Mai mult, Ka nu face parte din politica globală a constructorului american şi reprezintă un model care nu produce profit, potrivit oficialilor Ford citaţi de Automotive News.
Pe de altă parte, General Motors are în plan creşterea producţiei la uzina din Gliwice, dar abia în 2015 când va muta integral producţia modelului Astra în Polonia, în timp ce la Ruesselscheim se va muta producţia monovolumului Zafira, asamblat momentan la Bochum, uzină ce urmează a fi închisă până la sfârşitul anului următor. Chiar şi aşa, uzina GM din Polonia are în prezent doar 3.000 de angajaţi şi o capacitate anuală de aproape 210.000 de unităţi.
Acest articol a apărut în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 26.09.2013
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels