ZF 24

Search Corporation: Criteriul „preţul cel mai scăzut“ este o plagă a sistemului de licitaţii publice

Search Corporation: Criteriul „preţul cel mai...

Autor: Ioan Dornescu

19.07.2015, 14:14 921

1. Cum a evoluat cifra de afaceri a companiei Search Corporation anul trecut?

Cifra de afaceri a companiei noastre a înregistrat o scădere de aproximativ 20% faţă de anul 2013 (rulajul Search Corporation s-a ridicat anul trecut la 34,6 mil. lei, potrivit Ministerului Finanţelor – n.red.). Această scădere este consecinţa mai multori factori care afectează industria de proiectare şi consultanţă. Un prim factor îl constituie întârzierea demarării contractelor aferente exerciţiului financiar 2014 - 2020, în special a celor din Programul Operaţional Infrastructură Mare. (...) Nici piaţa proiectelor locale, care au ca beneficiari consiliile judetene şi primăriile, nu a stat mai bine. (...) Aş menţiona de asemenea atribuirea contractelor în baza criteriului „preţul cel mai scăzut”. Duratele extrem de lungi de evaluare a licitaţiilor reprezintă un alt factor care a condus la tergiversarea demarării contractelor.

2. Ce evoluţie a cifrei de afaceri anticipaţi în acest an şi pe ce se bazează prognoza?

O creştere de 5% faţă de 2014, bazată pe speranţa că se vor demara într-o bună zi proiectele din Master Plan prevăzute în Programul Operaţional Infrastruc­tură Mare 2014 - 2020, din care România deja a pierdut mai bine de un an şi jumătate.

3. Care sunt cele mai importante contracte din portofoliul companiei în acest moment?

Proiectarea studiului de fezabilitate pentru autostrăzile Sibiu- Făgăraş şi Târgu-Mureş - Ditrău, împreună cu încă două companii asociate.

4. Ce strategii de dezvoltare vizaţi pe termen scurt şi mediu? Luaţi în calcul extinderea pe alte pieţe/ segmente de activitate?

Da, avem în vedere diversificarea pieţei, clienţilor şi serviciilor. Din păcate însă, pătrunderea pe o altă piaţă necesită investiţii iniţiale substanţiale care nu pot fi susţinute de un cash flow afectat. Dorinţa există, firesc, şi de asemenea intenţia, mai ales dacă în România lucrurile vor evolua pozitiv.

5. Cum estimaţi evoluţia pieţei locale a construcţiilor în acest an pe segmentul lucrărilor de infrastructură?

Din păcate, întârzierea aprobării Master Planului de Transport, respectiv întârzierea demarării proiectelor majore vor produce efecte negative până la sfârşitul acestui an. Procesul de pregătire a documentaţiilor pentru licitaţii, depunerea, evaluarea şi eventualele contestaţii de puţine ori s-a arătat în practică că poate dura mai puţin de 5-6 luni.

6. Care sunt principalele provocări pentru companiile de proiectare şi consultanţă în domeniul infrastructurii, în actuala perioadă?

Criteriul unic de atribuire „preţul cel mai scăzut”, care reprezintă o plagă a sistemului, conducând la deprofesionalizarea industriei, scăderea calităţii lucrărilor şi nu de puţine ori la ratarea absorbţiei fondurilor europene, alături de lipsa investiţiilor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO