Senatorii cer rafturi separate pentru alimentele gata să expire. Retailerii nici nu vor să audă. „E o propunere neaplicabilă“

6 feb 2014 Autor: Cristina Rosca

Retailerii şi producătorii susţin că propu­nerea legislativă adoptată la începutul săptămânii în Senat potrivit căreia magazinele va trebui să aibă standuri separate pentru produsele care expiră în termen de trei zile nu este utilă pentru niciuna dintre părţile implicate, ba mai mult, va fi dificil de pus în practică. Retailerii se tem că o astfel de măsură ar încuraja şi mai mult consumul de produse la ofertă sau promoţie, iar acest lucru s-ar resimţi direct în conturile lor de profit.
 
„Este o propunere neaplicabilă. Produsele alimen­tare nu se menţin la aceeaşi temperatură, astfel că dacă am lactate, brânzeturi şi produse din carne care expiră în trei zile, trebuie să fac rafturi separate pentru fiecare. Astfel, magazinele vor fi forţate să reducă suprafaţa de vânzare sau să reducă sortimentaţia“, spune Delia Nica, directorul executiv al Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale din România.
 
De aceeaşi părere este şi Sorana Georgia, directorul executiv al lanţului de supermarketuri Billa în România, care deţine circa 80 de magazine. Ea precizează că există produse care au termen de valabilitate de doar o zi – produsele de la vitrina caldă - sau două zile, astfel că acestea ar trebui potrivit propunerii legislative să fie direct puse la rafturile „speciale“.
 
„Vom ajunge să punem alături în aceste rafturi speciale atât pui, cât şi îngheţată. Magazinele nu sunt din gumă să le putem modela noi, prin aducerea de noi rafturi am fi nevoiţi să reducem sortimentaţia.“ Reprezentanţii retailerilor susţin că o măsură ar fi putut fi impunerea unei semnalistici diferite la produsele care expiră în mai puţin de trei zile.
 
Plenul Senatului a adoptat luni o propunere legislativă care obligă operatorii economici să introducă în magazine standuri separate pentru produsele care expiră în termen de trei zile.
 
Astfel, produsele aflate la comercializare cu preţ redus, sau la ofertă promoţională, cu trei zile înainte de expirarea datei-limită de consum aferente produselor alimentare, ar trebui sortate şi expuse spre comercia­lizare separat, cu informarea corectă, completă şi precisă a consumatorilor, potrivit agenţiei de presă Mediafax. Propunerea legislativă a fost trimisă către Camera Deputaţilor care este forul decizional în acest caz.
 
Reprezentanţii producătorilor şi retailerilor se tem că o asemenea măsură ar încuraja şi mai mult consumul de produse la preţ redus într-o perioadă în care românii sunt tot mai atenţi la modul în care îşi cheltuie banii. Astfel, românii ar ajunge să îşi amâne anumite achiziţii pentru a putea cumpăra produsele la reducere. „În prezent economia este în criză, iar românii vânează promoţiile. O astfel de măsură (de introducere de rafturi separate pentru produsele care expiră în termen de trei zile – n.red.) va afecta atât producătorii, cât şi retailerii“, spune Delia Nica. Ea precizează de asemenea că înainte de adoptarea unei astfel de decizii ar trebui consultate toate părţile implicate, respectiv retailerii, producătorii, procesatorii, Ministerul Agriculturii şi Ministerul Mediului. „Consider că aceasta nu este o problemă în care ar trebui să se implice Parlamentul. Încurajarea consumului de produse la reduceri va împovăra producătorii în contextul în care retailerii nu vor susţine singuri aceste discounturi“, spune Grigore Horoi, preşedintele Agricola Bacău, unul dintre cei mai mari procesatori de carne de pasăre din România.
 
La rândul său, Raul Ciurtin, acţionar în cadrul producătorului de lactate Albalact, susţine că o astfel de măsură „nu este utilă, nu ajută pe nimeni la nimic.“
 
Această măsură, aşa cum a fost ea expusă în Senat, este menită să ajute consumatorul să se orienteze, fiindu-i astfel uşurat procesul de cumpărături.
 
„Când merg în magazin să cumpăr carne de pui, de exemplu, găsesc întotdeauna acelaşi produs, de la acelaşi producător, cu două date de expirare diferite. Întotdeauna însă produsul care expiră în două-trei zile este cel mai vizibil, iar pentru a-l găsi pe cel mai proaspăt trebuie să răscoleşti printre rafturi. Mi s-ar părea normal să existe o diferenţiere între produse care expiră în câteva zile şi „loturile“ noi, abia intrate în magazin“, spune Dana C. (32 de ani).
 
Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 06.02.2014
 
 
Cuvinte cheie:
retaileri
, alimente
, produse
, magazine
, producatori
Vizualizari:
Printeaza
Momentan este un comentariu Comenteaza si tu
Comentarii (1):
liviuemil - 06 februarie 2014, 16:42

Bai directori idioti de magazine:nimeni nu spune ca trebuie standuri pentru produsele care expira puse intr-un singur loc, ci la fiecare sector cald/rece intr-un raft se poate amenaja zona acestor produse.Cind mergeti in occident mai be*liti si ochii nu numai *!

Campurile marcate cu rosu nu sunt valide!

Comentariul a fost adaugat si va aparea dupa ce va fi moderat!

Comentariile vor fi publicate doar după moderarea acestora de către redactori. Nu vor fi publicate comentariile care conţin injurii, un limbaj licenţios, instigare la încălcarea legii, la violenţă sau la ură, precum şi acuzaţii fără acoperire. De asemenea, pentru o mai bună comunicare, vă rugăm să oferiţi o adresă de mail validă. Vă mulţumim!

zf.ro
Închide