ZF 24

Studenţii încearcă să devină antreprenori încă de pe băncile facultăţii, ca să nu fie nevoiţi să se angajeze în multinaţionale

Studenţii încearcă să devină antreprenori încă de...

Autor: Corina Mirea,

26.05.2013, 17:22 1405

Aproape 50 de tineri pasionaţi de IT au dezvoltat în ultimele trei luni “prototipuri” de afaceri în cadrul pre-acceleratorului pentru studenţi “Innovation Labs”, coordonat de TechLounge şi TechSoup, două asociaţii care încurajează antreprenoriatul în domeniul tehnologiei.

 “Cred că este nevoie ca tinerii pasionaţi de domeniul acesta să înveţe cum să devină antreprenori pentru a vedea că se pot descurca şi pe cont propriu şi că este în regulă să greşească încercând să devină autonomi. Facultatea nu îi învaţă cum să facă asta, din contră, şcoala îi pregăteşe pentru o piaţă a muncii unde trebuie să se transforme în angajaţii perfecţi. În plus, pe lângă faptul că în acest proiect au voie să dea greş, fără ca acest lucru să aibă repercusiuni negative, în cazul în care le reuşeşte, ei vor crea cel puţin câte zece locuri de muncă”, a spus Andrei Pitiş, preşedintele Asociaţiei Naţionale a Industriei de Software din România (ANIS). Săptămână trecută tinerii, grupaţi în 11 echipe, au fost supuşi testului de “validare” a afacerilor pe care le-au dezvoltat, fiind jurizaţi de reprezentanţi ai unor companii precum Microsoft, Gecad, IXIA, Electronic Arts (EA), TechHub sau MediaIQ.

Start-up-urile dezvoltate de cele 11 echipe au avut profiluri diferite, de la businssuri axate pe educarea utilizatorilor până la cele menite să le facă viaţa acestora sau chiar afacerea mai uşoare.

Spre exemplu, “Freemble”, echipa care a şi câştigat premiul pentru cea mai bună prezentare, a dezvoltat o aplicaţie pentru iOS şi Android prin care utilizatorii, folosindu-se de geolocaţie sau localizarea pe hartă, pot dona obiectele de care nu mai au nevoie. În prezent, echipa încă lucrează la funcţii ce ţin de customer support, dar se aşteaptă ca pe termen mediu aplicaţia  să preia 50% dintre cei 9 milioane de utilizatori ai serviciilor online care au ca activitate donarea de obiecte sau produse.

Premiul pentru cel mai bun business a fost câştigat de echipa Wyliodrin, care a dezvoltat un serviciu ce permite programarea şi controlarea plăcilor de dezvoltare, precum este Raspberry Pi, direct din browser. Astfel, utilizatorul poate scrie, stoca şi rula programe. Pentru această echipă, TechHub Bucureşti a oferit un abonament pentru trei luni de co-working în sediul organizaţiei din Capitală unde tinerii să îşi poată dezvolta prototipul.

Cea mai premiată echipă a fost “FeedSpot”, al cărui produs este o aplicaţie pentru fidelizarea clienţilor restaurantelor. Acest lucru este realizat prin folosirea telefonului mobil care, odată achitată nota de plată, scanează un cod QR pentru a primi un număr de puncte ce pot fi utilizate ulterior de clienţi pentru gratuităţile sau promoţiile respectivului restaurant. Aplicaţia urmează să fie testată în cadrul unui restaurant din Bucureşti în următoarea perioadă. FeedSpot a primit în cadrul evenimentului şi premiul publicului. 

Deşi din punct de vedere al “reţetei” de business aplicaţia echipei Seenesthesis nu le-ar aduce tinerilor dezvoltatori mari câştiguri, mai ales că aceştia au renunţat la ideea taxării utilizatorilor, membrii juriului le-au oferit un premiu special. Motivul principal a fost caracterul social şi educativ al aplicaţiei, care are ca scop facilitarea accesului copiiilor cu deficienţe de vedere la identificarea şi recunoaşterea mediului înconjurător. Astfel, prin atingerea ecranului unui smartphone sau al unei tablete, utilizatorii îşi pot da seama de formele şi sunetele specifice obiectelor afişate pe ecran prin intermediul vibraţiilor şi al suportului audio de care beneficiază aplicaţia.

“Iniţial ne-am gândit să facem pachete premium de obiecte pe care părinţii să dea o anumită sumă, la fel şi pentru jocurile pe care am vrea să le dezvoltăm, dar am ajuns la concluzia că nu putem cere bani pentru asta, că nu este etic. Scopul nostru este ca această aplicaţie să intre în programele educaţionale ale şcolilor speciale”, a spus Ştefan, unul dintre dezvoltatorii aplicaţiei.

Printre prototipurile de business concepute de la zero de tinerii participanţi la acest program se mai numără start-up-uri pentru industria de turism (ghid audio turistic universal), pentru cea de gaming (aplicaţie de streaming a jocurilor Android), pentru cea a organizatorilor de evenimente, de media şi publicitate (reţea de sharing a campaniilor publicitare) sau pentru cei interesaţi de fotografie (reţea socială pentru fotografii amatori).

În ultimii ani, de când numărul tinerilor din domeniul IT cu adevărat pregătiţi pentru piaţa muncii a început să scadă, tot mai multe companii din industrie au început să se implice în educarea studenţilor fie prin parteneriate cu facultăţile de IT, fie prin organizarea a cât mai multor internshipuri, conferinţe sau workshop-uri pentru aceştia.

“Majoritatea firmelor de IT de pe plan local au crescut foarte mult în acest sens şi au început să se implice mai mult şi în dezvoltarea spiritului antreprenorial al tinerilor care ies de pe băncile facultăţilor”, a precizat Andrei Pitiş.

Din echipele participante la acest proiect nu au făcut parte numai studenţi de la facultăţi de la Universitatea Politehnica, ci şi de la ASE sau de la Universitatea din Bucureşti.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO