ZF 24

Studiu: Aproape 90% dintre români ştiu că este ilegal să nu îşi plătescă taxele, dar 1 din 2 crede că evitarea plătirii taxelor este justificată pentru că acestea sunt prea mari

Studiu: Aproape 90% dintre români ştiu că este ilegal...

Autor: Roxana Rosu

05.07.2017, 15:32 723

Aproape 90% dintre români (89%) ştiu că este ilegal să nu îşi plătescă taxele sau să nu îşi declare veniturile, dar 1 din 2 crede că evitarea plătirii taxelor este justificată, pentru că acestea sunt prea mari, potrivit unui studiu realizat de Mastercard. În acelaşi timp, 8 din 10 români sunt de părere că pot lupta împotriva economiei gri cu ajutorul plăţilor electronice şi 4 din 5 respondenţi îşi doresc să plătească mai des cu cardul, ca soluţie de a combate economia subterană.

Potrivit studiului, 7 din 10 români sunt de părere că majoritatea banilor obţinuţi din taxe sunt folosiţi într-un mod nejustificat şi că banii economisiţi prin combaterea economiei gri ar trebui să fie cheltuiţi pe serviciile publice, precum educaţia, sistemul public de sănătate sau infrastructura rutieră.

„Marea majoritate a românilor sunt conştienţi de impactul negativ pe care îl are economia gri asupra finanţelor publice şi, automat, asupra nivelului de trai. Ei îşi doresc să ajute autorităţile publice să lupte împotriva economiei subterane şi consideră că plăţile electronice sunt un mod prin care pot limita efectele economiei nefiscalizate. Astfel, ei vor să plătească mai des cu cardul. Şi, ca să poată face acest lucru, ei îşi doresc mai multă transparenţă atât din partea autorităţilor, cât şi din partea comercianţilor”, a declarat Cosmin Vladimirescu, General Manager, Mastercard România.

În România, economia gri este asociată, în principal, cu angajarea fără contract de muncă şi cu nedeclararea tuturor tranzacţiilor sau a unei părţi din ele pentru a evita plata taxelor, dar şi cu nedeclararea veniturilor, cu contrabanda şi cu evaziunea fiscală, mai arată studiul.

Un procent de 66% dintre românii care au participat la studiu sunt conştienţi de existenţa economiei ascunse, iar gradul de conştientizare asupra acestei probleme creşte odată cu vârsta: 1 din 3 tineri cu vârsta cuprinsă între 15 şi 24 de ani a auzit despre economia gri, în timp ce 9 din 10 români cu vârste între 55 şi 64 de ani ştiu despre ea.

Majoritatea românilor (84%) cred că statul nu le poate furniza serviciile publice de calitate pe care le merită din cauza economiei nefiscalizate, iar 9 din 10 respondenţi sunt de părere că economia subterană reprezintă un obstacol pentru creşterea economică a ţării.

Aproape toţi românii (95%) sunt conştienţi că, din punct de vedere legal, trebuie să primească chitanţă, iar 9 din 10 respondenţi cred că trebuie să ceară dovada plăţii la finalul tranzacţiei. Studiul mai arată că 82% dintre respondenţi sunt de părere că ar trebui să anunţe autorităţile de fiecare dată când nu primesc dovada plăţii.

Pentru 7 din 10 români, contează dacă comercianţii printează sau nu chitanţa. Însă, dacă se gândesc la cele mai recente 10 cumpărături pe care le-au făcut, doar 11% dintre respondenţi au luat chitanţa printată de comercianţi.

„Românii ştiu care sunt formele pe care le ia economia gri şi ar susţine şi mai mult lupta împotriva ei dacă nu s-ar lovi de un obstacol major: folosirea banilor obţinuţi din taxe într-un mod nejustificat. Ce îşi doresc românii cu adevărat este să reducă economia gri, iar banii economisiţi din combaterea ei să fie folosiţi pentru ceea ce contează cu adevărat pentru ei: educaţia, sistemul public de sănătate sau infrastructura rutieră.  În aceeaşi măsură în care banii publici vor fi folosiţi pentru binele comun, într-un mod transparent, şi românii vor susţine autorităţile în lupta împotriva economiei subterane”, a adăugat Cosmin Vladimirescu, General Manager, Mastercard România.

Studiul s-a desfăşurat în România şi în alte 9 ţări din Europa de Est (Bosnia şi Herţegovina, Bulgaria, Croaţia, Republica Cehă, Ungaria, Polonia, Serbia, Slovacia şi Slovenia). Studiul a fost realizat prin intermediul unui chestionar online, pe o grupă de vârstă reprezentativă cuprinsă între 15 şi 64 de ani, pe un eşantion de 806 de respondenţi. Cercetarea avut loc în luna februarie a acestui an. Studiul, comandat de Mastercard, a fost coordonat de Ipsos.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO