ZF 24

Ţara ”vecină” care a reuşit să ajungă de la 800 de km de autostradă în 2004, la 3.200 de kilometri în 2016. Ce face România în acest timp?

Ţara ”vecină” care a reuşit să ajungă de la 800...

Autor: Alina-Elena Vasiliu

14.07.2018, 00:18 6549

De la 800 de kilometri, cât număra reţeaua de drumuri expres şi autostrăzi din Polonia în 2004, totalul a ajuns la 3.200 de kilometri în 2016, iar în prezent reţeaua completă cumulează peste 3.500 de kilometri de infrastructură rutieră de transport rapid, modernizată în special cu fonduri europene.

„Am înregistrat însă şi întârzieri, din cauza anulării unor contracte sau din cauza unora dintre contractori. Alteori, unii dintre ei nu au livrat ceea ce trebuia. Investiţiile majore de acest tip presupun implicarea unor companii mari, cu multă experienţă“, spune Michal Perlinski, directorul departamentului de Programe Rutiere din cadrul Ministerului Infrastructurii din Polonia.

Reţeaua de peste 3.500 de kilometri nu este însă completă, deoarece nordul ţării nu este legat de sud. De aceea, guvernul polonez a anunţat că are în plan investiţii de 142 de miliarde de euro în infrastructura de transport până în 2030. Autorităţile intenţionează să extindă reţeaua de drumuri până în 2025 cu peste 3.262 de kilometri, pentru care ar fi necesari 31,6 miliarde de euro, potrivit autorităţii naţionale pentru drumuri. Planul include construirea a 252 de kilometri de autostradă, 2.640 de kilometri de drum rapid şi 370 de kilometri de drum de centură. În 2017, Polonia a deschis circulaţiei peste 340 de kilometri de drum naţional. „Avem o strategie naţională, cu un orizont de timp până în 2030. Pen­tru că suntem membri ai Uniunii Europene, tre­buie să respectăm anumite standarde în ceea ce pri­­veşte calitatea construcţiilor“, mai spune Michal Perlinski.

El subliniază şi că după ce reţeaua de drumuri rutiere a Poloniei a început să se dezvolte primele rezultate s-au materializat prin interesul investitorilor străini, semn că infrastructura contribuie la dezvoltarea economică a ţării.

„După 2011, când criza financiară era în plină desfăşurare, au început să apară tot mai multe companii străine pe piaţa poloneză.“

Însă procesul de realizare a reţelei actuale de drumuri nu s-a desfăşurat fără piedici, una dintre cele mai mari fiind lipsa resurselor, indiferent că acestea înseamnă bani sau personal. În condiţiile în care uneori mai multe tronsoane de drumuri erau începute simultan în mai multe zone ale ţării, companiile constructoare nu reuşeau să facă faţă volumului de muncă, mai ales din cauza lipsei angajaţilor, o problemă deloc străină nici României. Aşa s-a ajuns ca unele drumuri, precum una dintre autostrăzile Poloniei, să fie construite de companii chineze, care au furnizat şi forţa de muncă.

Sectorul construcţiilor din Polonia numără aproximativ 100.000 de angajaţi, potrivit estimărilor lui Michal Perlinski. Spre comparaţie, în România existau în 2016 circa 350.000 de angajaţi, mai puţini însă cu 220.000 faţă de acum zece ani, deoarece mulţi au ales să plece în străinătate, pentru salarii uneori duble faţă de cele pe care le primeau în România.

„Şi noi am început la fel ca România, cu porţiuni mici de autostradă disparate prin toată ţara, însă am adoptat o strategie eficientă şi asta ne-a ajutat“, explică Michal Perlinski.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO