ZF 24

Test ZF cu Vector Watch - cel mai mare pariu tehnologic şi comercial al unor antreprenori români în industria globală a gadgeturilor purtabile

Autor: Adrian Seceleanu

17.11.2015, 09:57 5733

O introducere

Pe o piaţă globală a ceasurilor inteligente marcată de încercări încă imperfecte chiar şi ale uriaşilor hi-tech Apple, Samsung, Motorola, LG sau Huawei, echipa start-up-ului Vector Watch surprinde încă de la prima sa lansare prin propunerea clar articulată a colecţiei sale: ceasuri care au un design elegant, din materiale de o bună calitate, şi un set esenţial de funcţii smart, al căror rol este să te ţină conectat discret - fără stridenţa pe care o emană unele produse din aceeaşi categorie, la avalanşa de notificări, mesaje şi informaţii din telefon. Avalanşă informaţională care poate fi redusă / filtrată gradual, până la nivelul considerat potrivit de utilizator.

Vedeţi AICI cum arată Vector Watch. Galerie FOTO

Cu o durată de viaţă a bateriei de 30 de zile după o singură încărcare ceasurile Vector Watch au reuşit rapid să câştige notorietate la nivel global, ajutate fiind şi de contrastul izbitor cu produse rivale care abia dacă reuşesc să funcţioneze o zi sau două în regim de utilizare intensiv. Parcursul este unul spectaculos: de la o idee a lui Andrei Pitiş, finanţată apoi de Radu Georgescu, astăzi - la mai puţin de doi ani de la start avem deja în magazine - în România, SUA şi Marea Britanie (printre altele) o colecţie de 12 smartwatch-uri Vector care au obţinut o vizibilitate greu de anticipat. Ceasurile au fost lăudate la nivel global deşi există modele Vector care au îndrăzneala de a fi mai scumpe decât unele dintre cele ale unor nume precum Apple sau Samsung.

Deşi este prima încercare a unui start-up care a pornit de la zero în competiţia globală de pe acest segment, Vector se prezintă după nici doi ani de la înfiinţare, în mod miraculos, cu o colecţie de ceasuri care propun o experienţă diferită - discretă şi elegantă, atât prin design cât şi prin funcţionalităţi şi specificaţiile tehnice şi materialele utilizate. Radu Georgescu are dreptate să fie entuziasmat când exclamă: “Este ATĂTde tare!”.

Nu avem însă în faţă un produs perfect: preţurile de 300-500 de euro invită mulţi potenţiali cumpărători la comparaţii nu neapărat favorabile Vector. Ecranul monocrom LCD (ne-tactil) care funcţionează non-stop este pe de o parte cel care contribuie decisiv la “independenţa energetică” fenomenală a ceasului şi asigură o vizibilitate excelentă a informaţiilor de pe ecran inclusiv în plin soare.

Dar acelaşi ecran care contribuie la look-ul elegant al ceasurilor Vector este totuşi şi un “călcâi al lui Ahile” pentru întreaga colecţie - rezoluţia acestuia este slabă pentru un produs de 500 de euro. Poate că rezoluţia ecranului ar fi mai uşor de trecut cu vederea dacă în toate campaniile de marketing, toate fotografiile şi toate clipurile video nu ni s-ar înfăţişa un ecran cu o rezoluţie perfectă, impecabilă care reprezintă însă doar o simulare pe calculator.

Colecţia de ceasuri: design şi materiale

Primul val de ceasuri Vector este format din 12 modele: cele din gama Meridian cu ecran dreptunghiular şi cele din gama Luna care au ecran rotund.
Ambalajul este unul de bun gust, din materiale de calitate, care susţine poziţionarea spre zona premium a colecţiei. Prima impresie atunci când scoţi ceasul din cutie este una că ai de a face cu un produs de calitate: ceasul este greu, se văd finisajele realizate atent, e clar că nu ai de a face cu o chinezărie uşoară din plastic. Totuşi plasticul în care era învelită pentru protecţie brăţara de oţel a cedat foarte greu - la fel ca în cazul unui bax de apă minerală din segmentul mediu spre low-cost, a fost nevoie de un obiect ascuţit pentru a îl tăia şi îndepărta.

Diferenţele între modelele Luna şi Meridian sunt date de cureaua utilizată (piele, silicon sau oţel) şi de culoare (auriu, roz auriu, negru etc.), şi nu de funcţiile smart - care sunt aceleaşi.

De notat este că Vector s-a abţinut să le impună cumpărătorilor să folosească doar anumite modele de curele la preţuri exorbitante - ca alţi jucători de pe piaţă. Nu ştim dacă decizia reflectă fuga de inerenta complexitate operaţională determinată de livrarea respectivelor curele sau este vorba de un gest de normalitate, dar până la urmă ceea ce contează este că proprietarul e liber să cumpere pentru ceas ce curea îşi doreşte.

Ecranul monocrom LCD cu o rezoluţie 240 x 240 de pixeli nu este tactil - la fel ca la un ceas clasic. Ecranul nu este diferit, aşa că nu are o rezoluţie mai bună la modelele de 500 de euro în raport cu cele de 350 de euro, de exemplu. Materialul utilizat pentru protecţia ecranului sticla minerală. Timp de două săptămâni, în ciuda contactelor accidentale cu materiale mai dure (o pereche de chei, de exemplu) ecranul nu s-a zgâriat.

Vedeţi AICI video cu rezoluţia Vector Watch

Ecranul este permanent în funcţiune iar vizibilitatea este foarte bună când există o sursă de lumină, şi chiar şi în plin soare. Un ecran permanent pornit este ceva ce nu veţi obţine de la cea mai mare parte a celorlalte smartwatch-uri. La Samsung Gear S2, spre exemplu, puteţi alege ca ora să fie permanent afişată - dar această decizie duce la reducerea duratei de funcţionare la cel mult o zi şi jumătate cu o singură încărcare a bateriei.

Noaptea însă, în cazul Vector este nevoie de apăsarea unui buton pentru a “aprinde” lumina şi pentru a face informaţiile vizibile. Intensitatea luminii este standard, nu poate fi reglată. Nu este genul de ecran care atunci când se “aprinde” face lumină în încăpere şi te orbeşte - pur şi simplu vezi informaţia şi atât. Faptul că Vector nu devine o “lanternă” care te orbeşte dacă vrei să vezi cât este ora sau să citeşti o notificare într-o încăpere întunecată susţine promisiunea ceasului de a fi o prezenţă elegantă şi discretă. În plus, reduce şi şansele ca informaţiile de pe ecran să fie citite de toţi cei care se află în jur.

Deşi are senzori care îi “spun” ceasului când utilizatorul se uită la ecran (când mişcă mâna pentru a vedea ecranul, de fapt), acesta nu se aprinde automat când este întuneric, aşa cum o fac modele mai simple şi cu siguranţă “neinteligente” de ceasuri. Poate că această scăpare, deranjantă pentru un ceas inteligent care se laudă cu reacţii în funcţie de context, va putea fi rezolvată printr-o actualizare a software-ului.

Vizibilitatea este excelentă în soare, dar ecranul colectează cu succes şi amprente sau praf, parcă nu la fel de mult ca un smartwatch cu ecran tactil. Oricum, nişte şerveţele de şters pentru ochelari sunt binevenite.

Carcasa este realizată dintr-un oţel inoxidabil de bună calitate iar nivelul finisajelor este unul cu adevărat deosebit - ceasurile par a fi unele clasice. Nu de lux, dar de calitate.

Fiecare ceas are trei butoane, care sunt utilizate pentru a naviga, selecta anumite opţiuni sau pentru e reveni la ecranul principal.

Ceasurile Vector sunt elegante, cu nuanţe clasice, dar nu şi subţiri. Cu o grosime de aproximativ 12 milimetri ele intră în linie cu smartwatch-uri precum cele ale Motorola sau LG. Totuşi, ceasurile Vector nu arată ca un minicomputer obez îndesat într-o carcasă de mărime prea mică.

Ceasurile se conectează la smartphone-urile cu sistem de operare Apple iOS, Google Android sau Microsoft Windows via Bluetooth Low Energy.
Întrebarea pe care ţi-o pui privind ceasul şi apoi preţurile - modelul de 500 de euro de exemplu, este - oare cât costă componentele? Iar apoi şi următoarea întrebare - oare Vector merge deja pe profit, de la primul val de modele?

Componentele pentru Apple Watch, spre exemplu, costă doar 84 de dolari - ca să avem o referinţă.

Bateria

Nu ştim cât de mare este bateria inclusă sau alte detalii tehnice - ceea ce contează însă este că după o încărcare completă, care durează aproximativ două ore, perioada de funcţionare este de aproximativ 30 de zile. Radu Georgescu scria recent pe contul său de Facebook că foloseşte Vector de peste 60 de zile iar bateria încă nu s-a “consumat” fără să fi folosit vreun truc special la care au acces doar acţionarii :).

Cablul de încărcare, de bună calitate - cum te aştepţi să fie la acest nivel de preţ (al pachetului), va fi folosit deci de cel mult 12 ori într-un an.

Durata de viaţă a bateriei - fenomenală pentru lumea ceasurilor inteligente unde o zi sau două de funcţionare concurează deja pentru Cartea recordurilor - este determinată de un cumul de factori. Cel mai evident este ecranul monocrom utilizat. Un alt motiv, mai subtil, pentru acest record, este acela că echipa Vector a construit de la zero platforma soft special pentru a reduce consumul de energie şi pentru a transfera către smartphone-ul asociat sarcinile mai dificile.

Este importantă durata de viaţă a bateriei? Da, şi încă cum. Orice fan Vector sau membru al echipei de vânzări îţi va spune asta cu o convingere care uneori pare exagerată. Ce alt ceas mai face asta? Ce alt ceas smart care arată aşa mai face asta? Niciunul de care să fi auzit.

O problemă cu acest atu cheie în procesul de vânzare al Vector îl reprezintă însă faptul că mare parte dintre utilizatori nu au trecut niciodată prin frustrările pe care le generează un ceas smart care poate fi utilizat la maximum 5-6 ore sau doar o zi şi trebuie pus la încărcat seară de seară, din simplul motiv că nu au avut un smartwatch.

Pentru un utilizator care nu ştie cum e să pui la încărcat seara ŞI ceasul pe lângă telefon va conta durata de 30 de zile a bateriei de la Vector sau rezoluţia mai slabă a ecranului şi funcţiile mult mai bogate ale unor ceasuri precum cele din portofoliul Samsung, LG, Motorola sau Huawei? Răspunsul este deschis şi probabil că diferă în funcţie de categoria de utilizatori potenţiali.

Nu ştim însă foarte exact care este categoria ţintă de clienţi a Vector - poate că este vorba de un public mai restrâns, pentru care bugetul nu este neapărat o problemă şi pentru care Vector va fi unul dintre ceasurile din colecţie. Dar probabil că nu este vorba nici de acei potenţiali utilizatori care îşi pot permite achiziţia unui impecabil ceas elveţian Frederique Constant cu funcţii smart şi preţ de la 900 de euro în sus (produs care este, e adevărat, din altă ligă şi nu are ecran de gadget).

După "testul" de două săptămâni cu Vector pot spune că experienţa de a nu avea grija de a încărca zi de zi ceasul, laolaltă cu telefonul, deşi acesta îmi afişa mesajele de pe WhatsApp sau Facebook, este extraordinară. Este într-adevăr un “game changer”, după cum spunea Julien Ducarroz, directorul comercial al Orange, managerul pasionat de gadgeturi al operatorului, care a pariat în mod curajos pe Vector.

Însă acesta (faptul că durata bateriei este un “game changer”) nu este un lucru evident pentru cineva al cărui prim smartwatch este Vector.

Recunosc, am apreciat şi mai mult experienţa cu Vector abia după ce am returnat ceasul şi am folosit şi alte smartwatch-uri “clasice”, adică acele ceasuri care promit două zile de funcţionare, dar pe care le încarci în fiecare seară pentru că nu ştii niciodată cât timp va rezista “mâine”. Este exact ultimul lucru de care are cineva nevoie - încă un cablu de încărcare, încă un “stand” în priză, încă ceva unde trebuie să urmăreşti “câtă baterie mai are”.

Din păcate Vector nu pune în valoare tocmai acest diferenţiator cheie: pe ecranul ceasului nu sunt afişate date despre cât de încărcată este bateria iar în aplicaţia de pe smartphone prin intermediul căreia este configurat ceasul informaţia despre capacitatea bateriei este una săracă, austeră - un cerculeţ care este iluminat în funcţie de gradul de încărcare. Avem deci iPhone-uri, tot felul de telefoane care se laudă că au mers 5,6,12 ore “pe baterie” de la ultima încărcare la priză - deşi performanţa e ridicolă, iar ceasul smart care poate funcţiona peste 720 de ore cu o singură încărcare aproape că ascunde datele despre această “super-putere” pe care o are.

Avantajul bateriei de 30 de zile este real însă destul de discret / greu de perceput la adevărata sa valoare, astfel că potenţialii cumpărători care au rezerve în ce priveşte “pachetul” preţ / rezoluţie ecran / funcţii smart ale Vector ar putea alege foarte uşor un produs rival care promite mai multe funcţii & facilităţi la un preţ asemănător - chiar dacă printre bateria acestuia va fi una cu o capacitate modestă.

Ce face ceasul - “inteligenţa” vine din telefon

De unul singur ceasul Vector face destul de puţine lucruri. În fapt, ceasul are neapărată nevoie de un smartphone la care să se conecteze prin Bluetooth pentru a prelua datele despre vreme, locaţie şi notificările generate de diferite aplicaţii. Aceasta este de fapt viziunea Vector: efortul de procesare - toată munca “grea”, consumatoare de energie este realizată de telefon, nu de ceas, al cărui rol este acela de a afişa informaţiile discret, elegant, atunci când te uiţi spre el, încărcând bateria de 12 ori pe an. Cel mult.

Comparaţie Vector Watch vs X-Watch. VIDEO

Fără a fi conectat, deci, via Bluetooth la un smartphone un ceas Vector indică ora şi data (dacă a fost conectat iniţial la un telefon) şi contorizează date precum numărul de paşi (măsurarea fiind nu foarte exactă, dar oferind un indiciu despre nivelul de efort) cu ajutorul senzorului inclus. Există date şi despre “calitatea” somnului, însă este greu de spus care este nivelul lor de acurateţe iar ceasul este destul de greu pentru a fi “uitat” la mână peste noapte astfel că aceasta este o funcţie care există, dar e puţin probabil să fie utilizată. Ceasul nu are Wi-Fi şi nu i se poate adăuga un sim.

Unul dintre motivele principale pentru care un utilizator cumpără un smartwatch este acela că, spre deosebire de un ceas clasic, îi poate schimba aspectul rapid cu diferite “feţe” cu un design diferit, care să afişeze şi tot felul de informaţii colectate de la senzori sau de la telefon.

Deşi cu limitări, impuse de ecranul monocrom, Vector le oferă de asemenea utilizatorilor posibilitatea de a alege între diferite feţe.

Configurarea are loc pe smartphone, prin intermediul unei aplicaţii dedicate. Odată descărcată aplicaţia configurarea se realizează în câteva minute: este creat un cont şi sunt completate câteva date legate de înălţime, greutate pentru a permite softului & senzorilor să estimeze caloriile consumate.
În interiorul aplicaţiei, care are o interfaţă simplă, şi în general intuitvă & uşor de utilizat, pot fi descărcate din “magazinul” online al companiei diferite “feţe” pentru ceas, după cum se poate observa în fotografiile alăturate. Majoritatea “feţelor” includ şi zone unde pot fi afişate alte date - spre exemplu numărul de paşi sau distanţa parcursă, temperatura. Configurarea informaţiilor afişate se realizează de pe telefon.

Ceasul afişează notificări atunci când este recepţionat un apel - iar acesta poate fi respins de pe ceas, prin apăsarea unui buton. Dacă vorbiţi la telefon şi primiţi un al doilea apel ceasul va afişa date despre persoana care vă sună - este o funcţie utilă.

Ceasul poate afişa şi notificări privind emailurile primite, SMS-uri, mesajele de pe WhatsApp, Facebook etc. Tipul de notificări recepţionat de ceas poate fi selectat din aplicaţie printr-un proces foarte simplu, singura problemă este însă că e posibil ca telefonul să nu “împingă” notificările spre ceas. În cazul acestui test, smartphone-ul Huawei cu platforma Google Android 5.1.1 nu a “vrut” să trimită către Vector sub nicio formă SMS-urile. Restul notificărilor au funcţionat însă fără probleme.
Fiecare notificare este “anunţată” printr-o vibraţie uşoară a ceasului (care poate fi dezactivată) iar pe ecranul ceasului apare un cerc în jurul cadranului care avertizează astfel că există un mesaj. Ce soluţie simplă şi elegantă, non-intruzivă.

Notificările sunt afişate doar când proprietarul mişcă mâna astfel încât să vadă ecranul, pentru ca niciun mesaj să nu fie pierdut. Mesajele pot fi afişate şi la apăsarea butonului din mijloc de pe latura dreaptă a ceasului. Numărul de mesaje afişate este limitat, iar acestea dispar imediat după scurta perioadă în care sunt “expuse”.
Ideea este bună, însă execuţia este încă departe de a fi perfectă. Fiecare mesaj afişat nu poate avea mai mult de trei rânduri, astfel că uneori este posibil să fiţi nevoiţi să căutaţi smartphone-ul să citiţi întregul SMS sau mesaj de pe WhatsApp pentru că lipsesc exact ultimele două cuvinte, poate cele mai importante. Această problemă apare pentru că mesajele nu pot fi derulate în sus/jos.

O altă problemă este că uneori mesajele dispar rapid, fără a apuca să le citeşti. Poate fi un moment în care proprietarului nu îi vine să fie nici elegant, nici discret. Din fericire este o problemă de software, iar acestea pot fi rezolvate printr-un update, sperăm.

Întâlnirile salvate în calendar sunt afişate - din nou, simplu, elegant, discret prin nişte micii linii pe ecran, care marchează orele în care eşti ocupat. Dacă eşti disciplinat şi îţi introduci întâlnirile în calendar poţi vedea dintr-o singură privire spre ceas când ai timp “liber” şi când urmează următoarea întâlnire.

Aplicaţia are trei categorii selectabile în partea de jos a ecranului: activitate – unde se pot vedea datele colectate / estimate de senzori despre paşii parcurşi, caloriile arse şi somn; alarme; şi setări. Pentru a vedea un istoric al caloriilor arse sau al paşilor parcurşi nu trebuie să apăsaţi nimic, ci doar să ţineţi telefonul în mod “peisaj” (landscape). În interiorul aplicaţiei nu există niciun “pont” că aceasta este procedura de urmat.

Compania şi ideea

Ideea de a lansa un smartwatch îi aparţine lui Andrei Pitiş, profesor asociat la Politehnică şi fost Country Manager al filialei locale a companiei americane Ixia, care a investit în diferite start-up-uri locale de tehnologie. Anterior acestui proiect el era cunoscut pe piaţa locală mai ales din poziţia de preşedinte al ANIS - o asociaţie a companiilor de software cu activităţi în România. Un “amănunt”: Ixia este una dintre companiile de top din lume în dezvoltarea de software încorporat în diferite echipamente - cu siguranţă un mediu potrivit pentru cineva care vrea să creeze de la zero un sistem de operare care să se bată cu cele dezvoltate de Apple, Google sau Samsung.

Lui Pitiş i s-au alăturat Irina Alexandru - designer şi Dan Tudose - cel care a coordonat echipa tehnică. Proiectul fondat de cei trei la final de 2013 / început de 2014 a căpătat greutate după ce a primit o finanţare de 0,5 mil. euro de la Radu Georgescu în iulie 2014. După intrarea fondului de investiţii Gecad în Vector, compania a luat traiectoria exersată deja de Georgescu în alte companii vândute cu succes pe plan global: recrutarea unor manageri internaţionali cunoscuţi, cu experienţă semnificativă în industria ceasurilor / a echipamentelor purtabile, relocarea firmei în Londra, şi în consecinţă o ajustare a strategiei şi a produselor.

Compania a construit tot de la zero: platforma software, aplicaţia pentru cele trei platforme mobile majore, platforma hardware, integrarea senzorilor etc. la care se adaugă şi construcţia lanţului de distribuţie & vânzări, selectarea furnizorilor, a unităţii de producţie. Un volum de muncă uriaş pentru o companie care s-a hotărât să producă ceasuri acum doi ani.

Ca într-o poveste siropoasă din Silicon Valley, visul echipei de români este acum o realitate palpabilă: la final de an 2015, compania - acum londoneză (Romania, keep calm and imagine how many Romanians are still shareholders), a acumulat deja zeci de recenzii pozitive pentru ceasurile sale la nivel global, are produsele pe “raft” pe pieţe precum România, Marea Britanie sau SUA şi a vândut, conform unor estimări, zeci de mii de unităţi.

Ce ar mai fi de rezolvat?

Sunt atât de multe lucruri pozitive, spectaculoase în legătură cu proiectul Vector încât parcă am fi tentaţi să nu facem nici măcar o mică listă a ariilor în care credem că Vector are nevoie de îmbunătăţiri, împrumutând pentru asta de la Radu Georgescu, Founding Partner al Gecad Group, un pic din legendara lui determinare de a nu vorbi niciodată despre a) valoarea tranzacţiilor în care este implicat b) politică, politicieni, informatizarea administraţiei şi altele care îmbină IT-ul cu sectorul public.

Şi totuşi. Un ecran cu o rezoluţie mai buna, nu color, ci care să corespundă cu imaginea proiectată în materialele de promovare ar fi excelent. Dacă nu, o ajustare a imaginilor de promovare astfel încât ele să reflecte mai bine realitatea (rezoluţia reală a ecranului) ar fi, poate, potrivită.

Mai multe ar fi însă de rezolvat în zona de software, unde teoretic, lucrurile ar trebui să fie mai simple decât o schimbare a ecranului.
Despe ce e vorba? În mare parte nu sunt lucruri esenţiale, ci unele de fineţe, care pot contribui însă la impunerea la nivel global al produsului.

- Când selectezi în aplicaţia Vector afişarea temperaturii pentru “locaţia curentă” şi nu un oraş anume te aştepţi ca în cazul în care călătoreşti datele să se actualizeze dinamic: dacă eşti azi în Bucureşti şi mâine în Londra, de unde ai vrea “mâine” să afli starea vremii? Am merge pe varianta Londra, dar fără a fi nevoiţi să mai facem schimbarea din aplicaţie.

- Una dintre feţele de ceas permite utilizarea unui cronometru. Doar că pentru a îl folosi trebuie să utilizezi strict acea “faţă” a ceasului, orice încercare de a face altceva între timp echivalând cu oprirea cronometrului. How smart is that?

- Datele privind paşii parcurşi şi caloriile consumate - oricât de inexacte ar fi – nu sunt utile dacă nu pot fi exportate către alte aplicaţii care agregă date despre sănătate şi dietă, de exemplu. Integrarea cu aplicaţii de fitness este un pas obligatoriu pentru un produs care se doreşte de talie mondială.

- Unele dintre aplicaţiile interesante care pot fi instalate pe ceas sunt cele prin care pot fi afişate trei titluri, ale celor mai importante ştiri, de pe portaluri precum cele ale BBC sau Cnet. Însă fluxul se opreşte aici, după vizualizarea titlului pe ceas - mai departe nu urmează nimic, ci doar un search pe Google sau Bing. Este o zonă care necesită atenţie.

- Repararea erorilor legate de afişarea mesajelor.

- Utilizarea la capacitate maximă a senzorilor şi respectarea promisiunii privind software-ul cu capacitatea de a reacţiona în funcţie de context: oferiţi utilizatorilor opţiunea ca ecranul să se ilumineze singur, în condiţii de întuneric, atunci când un utilizatorul face gestul de a se uita la ecran, fără a mai fi necesară apăsarea unui buton. Câteva zile în minus din durata de funcţionare a bateriei după o încărcare nu sunt atât de importante.

Preţ şi disponibilitate

În România sunt disponibile 10 modele: 2 din gama Meridian cu un preţ de 300 de euro şi 8 din gama Luna, cu preţuri între 349 euro (modelul cu carcasă argintie din oţel şi curea din piele neagră) şi 500 de euro (modelele cu carcasă aurită).
Ceasurile sunt disponibile exclusiv prin intermediul companiei de telefonie mobilă Orange, care şi-a asumat momentan şi efortul de promovare pe piaţa locală a colecţiei. Probabil acest parteneriat a jucat în rol şi în stabilirea “grilei” de preţuri pentru ceasuri.

Punctele tari: durata de viaţă a bateriei - a cărei importanţă însă este greu de înţeles şi apreciat până când nu încerci un smartwatch “clasic” care trebuie reîncărcat după 4-5 ore; designul şi calitatea materialelor; ecranul mereu pornit; experienţa propusă, a unui sistem de notificări discret, elegant care elimină mare parte din “zgomotul” informaţional de pe smartphone; sistemul simplu dar elegant şi eficient de notificare al întâlnirilor din calendar; posibilitatea de a utiliza orice brăţară.

Punctele slabe: rezoluţia redusă a ecranului, care intră în contrast cu prezentările foto / video de pe site, unde ecranul pare a fi cu totul altul; erorile şi zonele încă “în lucru” ale platformei software; preţul ridicat având în vedere problemele menţionate anterior dar şi în raport cu competiţia.

Notă: În ediţia print a ZF a apărut o versiune condensată a recenziei pentru ceasurile Vector.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO