ZF 24

„Ultimul tren al investitorilor care vor să intre în comerţul modern local“. Patru fonduri de investiţii se luptă pentru preluarea Profi într-o tranzacţie care sare de 350 mil. euro

Reţeaua Profi are supermarketuri şi magazine de proximitate care măsoară de regulă zeci sau sute de metri pătraţi.

Reţeaua Profi are supermarketuri şi magazine de proximitate care măsoară de regulă zeci sau sute de metri pătraţi.

Autor: Cristina Roşca

04.11.2016, 00:08 29177

Preluarea lanţului de magazine Profi ar putea deveni cea mai mare tranzacţie din retailul autohton, cu o valoare de peste 350 mil. euro, acoperirea naţională a reţelei urmând să cântărească greu în stabilirea preţului final.

Investitorii rămaşi în cursa pentru lanţul de supermarketuri Profi trebuie să depună ofertele angajante până la jumătatea lunii noiembrie, iar tranzacţia s-ar putea semna până la finalul anului, potrivit informaţiilor din piaţă.

Profi are în România aproape 470 de magazine şi afaceri estimate în acest an la 3,5 mld. lei (780 mil. euro).

„În retail evaluarea unei companii nu se face prin multiplu de EBITDA, ci prin procent din cifra de afaceri. La o companie cum este cazul Profi estimarea ar fi la 50-55% din cifra de afaceri“, explică o sursă din piaţă. Astfel, pentru lanţul de magazine cumpărătorul ar urma să plătească peste 350 de milioane de euro, potrivit calculelor ZF făcute pe baza acestei formule, dar şi pe baza datelor din piaţă.

Valoarea de piaţă a companiei (enterprise value) a fost de circa 500 de milioane de euro, însă din această sumă se scad datoriile, iar Profi a terminat anul trecut cu datorii de 615 mil. lei (140 mil. euro). Până acum cea mai scumpă mutare din retailul autohton a fost preluarea a 20 de magazine Real de către francezii de la Auchan, într-o tranzacţie de peste 250 de milioane de euro.

În cazul Profi aproape toate magazinele sunt deschise în spaţii închiriate. Modelul de business este însă complet diferit în cazul celor două reţele pentru că Real opera pe segmentul hipermarketurilor cu mii de metri pătraţi fiecare magazin, pe când Profi are supermarketuri şi magazine de proxi­mitate ce măsoară de regulă zeci sau sute de metri pătraţi.

În cazul Profi însă, un investitor va plăti pentru acoperirea pe care o are reţeaua, lanţul având cea mai bună acoperire la nivel naţional. Maga­zinele Profi sunt deschise atât în zona urbană, cât şi în rural.

„Mai mult, Profi este ultimul tren al unui investitor care vrea să intre în retailul autohton. Momentan nu se mai prevede nicio altă mutare în comerţul modern, aşa că lupta pentru Profi a fost acerbă“, explică o altă sursă.

Patru fonduri de investiţii au ajuns în runda a doua în cursa pentru preluarea supermarketurilor Profi, respectiv KKR, Mid Europa Partners, Pamplona Capital şi BcPartners, potrivit surselor din piaţă. Unele nume sunt deja cunoscute pe piaţă pentru investiţii locale sau regionale, pe când altele sunt complet noi. Până la finalul lunii septembrie companiile interesate au putut depune ofertele neangajante, la start pentru preluarea Profi s-au înscris unele dintre cele mai mari fonduri de investiţii din lume, dar şi grupuri de retail prezente pe alte pieţe. Totuşi, în cursă au mai rămas doar patru jucători, toţi investitori financiari, dispuşi să plătească pentru Profi câteva sute de milioane de euro.

În primăvara acestui an acţionarul lanţului de supermarketuri, fondul polo­nez de investiţii Enterprise Investors, a anunţat că a mandatat gigantul american Citi pentru a analiza opţiunile pentru reţeaua de retail prezentă doar în Ro­mânia.

Profi este una dintre cele mai extinse reţele de comerţ din România, bugetându-şi să ajungă până la finalul anului la 500 de magazine şi afaceri de peste 3,5 mld. lei (780 mil. euro la cursul actual). În prezent are circa 470 de su­permarketuri şi magazine de proximi­tate, iar anul trecut a avut afaceri de 2,5 mld. lei.

Businessul Profi a crescut în primul semestru cu aproape 50%, la 1,6 mld. lei, după ce compania a accelerat puternic expansiunea înaintea vânzării şi iar consumul şi-a continuat urcarea. Retai­lerul s-a apropiat de 470 de magazine sub mai multe branduri şi formate, după ce a deschis doar de la începutul anului circa 100 de unităţi. Compania a apăsat mai puternic pedala de acceleraţie în acest an, când acţionarul companiei, fondul po­lonez de investiţii Enterprise Investors, negociază vânzarea businessului.

Fondul de investiţii Enterprise In-vestors a achiziţionat reţeaua Profi cu circa 60 de magazine la finalul lui 2009 în schimbul sumei de 66 mil. euro. La momentul preluării, fondul de investiţii anunţa intenţia de a dubla numărul de magazine în 3-4 ani. Investiţiile planificate în extindere erau estimate de ZF la 45-50 mil. euro. Astăzi, la circa şapte ani distanţă, numărul de magazine a crescut de aproape opt ori. Achiziţia Profi a reprezentat revenirea în retailul alimentar a fondului de investiţii după ce în 2007 vânduse reţeaua de 21 de magazine Artima către Carrefour.

cristina.rosca@zf.ro

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO