Un start-up pe zi

Un inginer de 29 de ani face costume la comandă pentru 120 de bancheri, avocaţi şi executivi

31 mai 2015 Autor: Cristina Rosca

Vlad Mariş are 29 de ani şi este de profesie inginer. În urmă cu un an el şi soţia sa au pus bazele unui atelier de cos­tu­me made-to-measure (la commandă) şi au ajuns deja la 120 de clienţi, prin­tre care se numără avocaţi, ban­cheri, an­tre­prenori şi executivi.

„Din totalul clienţilor circa 70% sunt antreprenori, asta dacă includem aici şi avocaţii“, spune Vlad Mariş, care a fondat brandul Mariş Made-to-Measure.

Antreprenorul îşi aminteşte că şi-a descoperit pasiunea pentru modă şi cos­tume la comandă în Italia în timpul unor stagii. „Eu am absolvit Politehnica, deci sunt inginer. După aceea, m-am înscris la doctorat, iar pe durata lui am mers în stagii în Franţa şi Italia. Acolo am remarcat că bărbaţii se îmbracă frumos, şi tot acolo mi-am cumpărat şi primul sacou de acest gen.“ Apoi, a început să poarte tot mai des sacou şi cravată şi totodată a început să studieze bloguri şi să citească despre costumele made-to-measure. Şi astăzi o face zi de zi.

După ce a terminat doctoratul s-a angajat în cadrul unei companii locale care făcea costume la comandă, însă după o vreme a decis să ia calea antrepre­noria­tului alături de soţia sa. „În aprilie am împlinit un an de când am pornit la drum şi la fel ca în orice business primul an este cel mai dificil. În toată această perioadă ne-am concentrat atenţia pe realizarea costumelor şi pe perfecţionarea lor, astfel că nu am comunicat. Clienţii noi i-am câştigat prin recomandare.“

Când a pornit la drum a decis să meargă pe furnizori străini de materiale, mai exact din Italia şi Marea Britanie. Acum are în ofertă peste 2.000 de ţesături diferite din care clienţii pot alege. În ceea ce priveşte realizarea costumelor, are un parteneriat cu un atelier de producţie din provincie.

„Eu sunt însă cel care merge la client, care îi ia măsurile, îl consiliază şi apoi merge să îi livreze produsul final.“ Pentru că la costumele made-to-measure nu se fac probe intermediare, eventualele modi­ficări necesare sunt realizate de o firmă din Bucureşti. 

„Prima întâlnire cu clientul durează circa două ore, din care 45 de minute doar măsurile care sunt foarte importante tocmai pentru că nu există o probă ulterioară.“ Pentru fiecare client este necesară doar o şedinţă de luare a măsurilor, ulterior acestea fiind introduse într-un sistem pentru a fi folosite la eventualele comenzi ulterioare.

„Prima întâlnire are trei etape. În primă fază discut cu clientul şi încerc să văd ce îşi doreşte. Împreună alegem modelul şi materialele. Ulterior se iau mărimile iar în final stabilim detaliile artistice precum căptuşeala, butonierele sau eventuala monogramă.’“

Din momentul primei întâlniri până când costumul este gata trec trei săptămâni. Preţul acestuia variază în funcţie de material. În cazul celor importate din Italia, care sunt totodată materialele folosite şi de casele de modă, preţurile sunt mai mici, iar materialele sunt folosite pentru costume de muncă, ce sunt folosite zi de zi. Preţul unui costum variază de la 450 la 900 de euro. În cazul celor din Marea Britanie preţurile sunt mai mari, ele fiind folosite doar de specialiştii în costume made-to-measure. Furnizorii produc cantităţi mai mici de ţesături şi colecţii mai multe. În cazul Mariş Made-to-Measure un astfel de costum costă între 800 de euro şi 8.000 de euro, în funcţie de material, unele fiind rare.

„Avem mai multe categorii de clienţi. Sunt cei care îşi fac costume pentru birou pe care să le poarte des, ei aleg materiale italiene. Sunt clienţi care preferă fibrele din Marea Britanie şi aici mă refer la executivi de top, ambasadori şi politicieni. Mai avem şi clienţii care caută costume de ceremonie şi care vin pentru o ocazie specială.“ Vlad Mariş are un showroom în zona Piaţa Dorobanţi, însă pentru că mulţi clienţi sunt foarte ocupaţi merge el la ei acasă sau la birou.

„Avem clienţi care au venit doar o dată la noi, şi clienţi care au la noi făcute cinci costume, zece perechi de pantaloni şi şi mai multe cămăşi.“ În total sunt circa 120 de clienţi iar după primul an de funcţionare (aprilie 2014-martie 2015) veniturile sunt de 15.000-20.000 de euro. Activitatea este operată prin firma Mareş Anghel SRL, potrivit antreprenorului.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 25.05.2015

 
Cuvinte cheie:
avocati
, executivi
, costume
, bancheri
, clienti
, atelier
Vizualizari:
Printeaza
zf.ro
Închide