ZF 24

Un minister cu buget de 3 miliarde de euro nu-şi găseşte şef de aproape o lună

Ioan Rus, şi-a dat demisia în urma unor declaraţii controversate despre diaspora

Ioan Rus, şi-a dat demisia în urma unor declaraţii controversate despre diaspora

Autor: Andreea Neferu

07.07.2015, 00:03 330

Ministerul Transporturilor, care are pe mână anual un buget de 3 mi­liarde de euro şi care are în derulare marile investiţii publice, nu are nici acum un şef, la aproape o lună după ce fostul ministru Ioan Rus şi-a dat demisia în urma unor declaraţii controversate despre diaspora.

În ciuda faptului că în urmă cu câteva săptămâni s-a vehiculat numele lui Mihai Fifor, senator PSD, ca viitor ministru al transporturilor, iar premierul interimar Gabriel Oprea a confirmat că acesta a fost propus pentru această poziţie, deocamdată Trans­porturile nu au încă un ministru.

Situaţia este cu atât mai dificilă cu cât instituţia se află în prezent pe ultima sută de metri cu aprobarea Master Planului General de Transport, documentul care indică priorităţile României în materie de infrastructură de transport până în 2030, acesta fiind necesar inclusiv pentru accesarea banilor europeni pentru drumuri, căi fe­rate sau metrou din exerciţiul financiar 2014-2020. De asemenea, viitorul ministru trebuie să găsească o soluţie pentru construirea autostrăzii Comarnic-Braşov, a cărei concesiune a „picat“ la jumătatea lunii iunie, la un an şi jumătate după ce statul desemnase investitorii privaţi care să o construiască. Pe agenda noului ministru se va afla şi privatizarea Tarom şi a CFR Marfă.

Ministerul Transporturilor a schimbat în ultimii trei ani cinci miniştri, Ovidiu Silaghi, Relu Fenechiu, Ramona Mănescu, Dan Şova şi Ioan Rus, însă la nicio schimbare de ministru statul nu a stat mai mult de o săptămână sau două până să desemneze un nou şef al acestei instituţii.

Rolul unui şef la Transporturi este cu atât mai important cu cât acesta trebuie să impulsioneze realizarea de proiecte de infrastructură, care se va revedea într-o creştere a pieţei construcţiilor, cu impact direct în PIB. Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), una dintre cele mai importante instituţii din subordinea Transporturilor, care ia practic jumătate din bugetul ministerului, a semnat mai multe proiecte pentru şosele în primul semestru al acestui an, dar acestea încă nu s-au concretizat la nivelul pieţei construcţiilor.

Cele mai mari zece contracte semnate de CNADNR în primele şase luni au o valoare de circa 2 miliarde de lei şi se referă la construirea unor tronsoane de autostrăzi şi centuri ocolitoare, însă acestea nu au reuşit încă să aducă sectorul construcţiilor de infrastructuă pe plus. Astfel, în primele patru luni ale lui 2015, cea mai recentă perioadă pentru care există informaţii, lucrările de infrastructură au înregistrat la nivel naţional o scădere de 0,5%, potrivit datelor de la Institutul Naţional de Statistică.

Guvernul nu a răspuns până la închiderea ediţiei la solicitarea ZF cu privire la desemnarea unui nou ministru. Potrivit informaţiilor ZF, conducerea Transporturilor este realizată, până la numirea unui nou ministru, de secretarul de stat Iulian Matache.  

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO