ZF 24

Un scandal de 10 mil. euro: garanţia lui Gruia Stoica pentru privatizarea CFR Marfă, „pierdută“ între Ministerul Transporturilor şi DIICOT. Raiffeisen este la mijloc

Un scandal de 10 mil. euro: garanţia lui Gruia Stoica...

Autor: Iulian Anghel, Otilia Ciocan

14.05.2014, 00:04 1188

Ministerul Transporturilor a con­firmat ieri că procurorii de la di­recţia de crimă organizată au soli­ci­tat instituţiei să le fie pusă la dispo­zi­ţie garanţia de 10 milioane de euro pe care Grupul Feroviar Ro­mân (GFR), compania omului de afaceri Gruia Stoica, a depus-o pentru participarea la privatizarea CFR Marfă, privatizare eşuată în toamna trecută.

Ministerul Transporturilor sus­ţine însă că nu i-a restituit cele 10 mil. euro lui Gruia Stoica aşa cum a apărut în presă, dim­potrivă a încer­cat să răspundă solicitării Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Cri­minalitate Organizată şi Te­rorism (DIICOT), doar că Raiffai­sen Bank Austria (banca cu care a colaborat Stoica şi care i-a oferit acestuia scrisoarea de boni­tate şi de garanţie pentru parti­ci­parea la privatizarea CFR Marfă) ar fi refu­zat să execute garanţia.

De cealaltă parte, GFR spune că restituirea scrisorii de garanţie este consecinţa firească a nefina­li­zării procedurii de privatizare. Acest lucru înseamnă că GFR şi-a pri­mit banii înapoi, cel mai pro­ba­bil ca urmare a expirării scrisorii de garanţie, lucru de care Ministerul Transporturilor nu pomeneşte.

Agenţia de presă Mediafax a transmis ieri că procurorii DIICOT Iaşi au pus sechestru asigurător pe mai multe bunuri  mobile, imobile şi pe conturi ale lui Gruia Stoica, pentru a recupera prejudiciul sufe­rit de stat în urma încercării de pri­vatizare a CFR Marfă. Potrivit sur­se­lor citate, DIICOT a înaintat în ianuarie o cerere către Ministerul Transporturilor prin care a solicitat să pună la dispo­ziţie garan­ţia în valoare de 10 milioane de euro, însă ministe­rul nu a răspuns acestei solicitări şi a virat banii într-un cont al lui Gruia Stoica. Ministerul con­firmă doar parţial această relatare şi admite că banii nu au ajuns într-un cont la dispoziţia DIICOT, dar din alte motive, subliniind însă că nu au ajuns nici la Stoica.

Ministerul spune că în ianuarie a existat o ce­rere a DIICOT, în timpul man­­datului mi­nistru­lui Ra­mona Mănescu (PNL), prin care se so­lici­tă să se comunice dacă sumele de bani re­pre­zentând garanţia participării la licitaţia pentru pri­vatizarea CFR Marfă au fost resti­tuite lui Gruia Stoica, în ce cont şi la ce dată, soli­citându-se tot­oda­tă depunerea garan­ţiei într-un cont al tre­zoreriei la dispo­ziţia DIICOT, în ca­zul în care suma re­pre­­­zen­tând garanţia există încă în conturile Mi­nis­terului Trans­porturilor. Minis­terul mai explică: „În data de 20 martie, Ministerul Trans­porturilor a transmis prin Exim Bank so­licitarea de executare a scrisorii de garanţie, însoţită de adresa oficială către Raiffeisen Austria în ceea ce priveşte executarea garanţiei. Executarea scrisorii nu se putea realiza decât prin Exim Bank, banca la care a fost depusă scrisoarea de ga­ranţie de către GFR. Deşi Eximbank a întreprins toate de­mersurile legale, cu respec­tarea integrală a tuturor condiţiilor impuse, Raiffeisen Bank a refuzat executarea scrisorii de garanţie“, spune Ministerul Transporturilor.

GFR a fost declarat câştigător în procesul de privatizare a CFR Marfă în vara trecută, oferind un preţ de 202 milioane euro pentru pachetul de 51% din acţiuni şi asumându-şi investiţii de 900 milioane lei plus 1,5 milioane euro investiţii de mediu.

Vânzarea pachetului majoritar de acţiuni la compania de stat nu a putut fi finalizată până la termenul limită, 14 octombrie, pentru că unele bănci creditoare ale CFR Marfă nu şi-au dat acordul pentru schimbarea acţionariatului, iar Consiliul Concurenţei nu a avut timpul necesar pentru a se pronunţa asupra tranzacţiei.

GFR a depus o garanţie de 10 milioane de euro şi a depus un avans de 20 milioane de euro într-un cont escrow, reprezentând 10% din valoarea acţiunilor CFR Marfă pe care urma să le preia. Dacă privatizarea s-ar fi încheiat cu succes, GFR trebuia să achite încă 172 milioane de euro.

Gruia Stoica, proprietarul GFR, declara la 15 octombrie 2013, că a cerut comisiei de privatizare a CFR Marfă restituirea de urgenţă a garanţiei de 10 milioane de euro, precum şi a avansului de 20 de milioane de euro depus pentru a îndeplini condiţiile de preluare a companiei.

La 22 octombrie 2013, că a fost deblocat contul escrow de 20 de milioane de euro al GFR, companiei urmând să-i fie returnată şi garanţia de 10 milioane de euro aferentă licitaţiei pentru CFR Marfă.

Gruia Stoica a fost arestat preventiv în 30 ianuarie, fiind acuzat de procurorii anticorupţie de cumpărare de influenţă, după ce i-ar fi dat avocatului Doru Boştină trei milioane de euro pentru a afla preţul cerut de CFR Marfă la licitaţia pentru transportarea cărbunelui, organizată de Complexul Energetic Oltenia (CEO), la care participa şi GFR.

La jumătatea lunii februarie, procurorii i-au trimis în judecată pe Gruia Stoica în stare de arest preventiv şi pe Doru Boştină cu interdicţie de a părăsi ţara. Săptămâna trecută, instanţa supremă a decis ca Gruia Stoica să fie judecat în arest la domiciliu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO