ZF 24

Un start-up pe zi: Încasează 1 mil. euro pe an din vânzarea de trofee, medalii şi stilouri

Sursa foto - Shutterstock

Sursa foto - Shutterstock

Autor: Gabriel Razi

16.08.2014, 14:05 2900

Bogdan Popovici (36 de ani), antreprenor din Bucureşti, a reuşit cu o investiţie iniţială de câteva mii de dolari făcută în urmă cu 15 ani într-un calculator să pună bazele unei afaceri care acum a ajuns la încasări de un milion de euro anual, 11 angajaţi şi o hală de producţie de 1.200 de metri pătraţi.

Bograve Advertising, compania sa, produce trofee, metalii, plăci gravate din me­tal, lemn sau sticlă, dar şi materiale pro­moţionale comandate de multi­na­ţionale precum Coca-Cola, Tuborg sau gi­ganţii din industria telecomunicaţiilor. Totul a început cu o „ucenicie“ de câţiva ani în cooperativele meştesugăreşti ale Capitalei pentru ca apoi, Popovici să plece pe cont propriu în afaceri.

„Am început pas cu pas. Am luat un împrumut de 1.500 de dolari de la o prietenă de familie şi am luat un calculator pe care să fac proiectarea“, povesteşte Popovici.

Afacerea clădită de el este un exemplu de proiect antreprenorial construit pe baza cunoştinţelor dobândite în cadrul afacerilor de stat în acest domeniu, care acum au ajuns în derivă şi fără nicio perspectivă de dezvoltare. Primele facturi tăiate de Bogdan Popovici au fost cele emise de câteva cazinouri pentru care a construit jetoane, dar şi cadouri personalizate pe care aceste localuri le ofereau clienţilor lor. Banii încasaţi au fost direcţionaţi în investiţii în utilaje astfel că spaţiul de producţie al Bograve s-a extins treptat, iar Popovici a luat la rând in­dustriile cu interes pentru ma­te­riale promoţionale: FMCG, banking sau industria farmaceutică.

“Afacerea este una compli­cată şi cred că nu suntem mai mult de zece companii în Bucu­reşti. Evoluţia pieţei depinde de bugetele de publicitate ale companiilor, iar acum piaţa este pe revenire, dar clienţii sunt foarte atenţi la modul în care îşi cheltuiesc bugetele”.

Căderea bruscă a econo­miei din 2009, a marcat şi primul minus de încasări în bilanţurile Bograve astfel că Popovici s-a reorientat şi a pus bazele unei noi linii de afaceri în încercarea de a contracara  micşorarea ritmului comenzilor din partea companiilor. Astfel, că a investit câteva sute de mii de euro şi a pus în mişcare importul de stilouri sau ceasuri pentru executivi.

“Zona de produse de lux a ajuns acum să acopere 15% din încasări”, spune Bogdan Popovici, managing director al Bograve.

În goana după clienţi, omul de afaceri se uită acum cu atenţie la afacerile făcute în jurul arenelor sportive: fotbal, nataţie, canotaj, baschet sau arte marţiale. Toate aceste sporturi au baze solide de fani dar şi activităţi de marketing în stadiu emergent pe piaţa locală. “Am avut un proiect pentru competiţii de Sambo (sportul pe care îl practică şi Vladimir Putin – n.red.) în Rusia şi am văzut că există potenţial. De aici va veni creşterea în următorii ani”, spune proprietarul Bograve.

Anul trecut Bograve a avut încasări de 2,9 milioane de lei, profit net de 0,8 milioane de lei şi 8 angajaţi. Producătorul de trofee şi medalii şi-a bugetat pentru acest an afaceri de peste 4 milioane de lei iar numărul de angajaţi a ajuns deja la 11.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO