ZF 24

Valentin Durigu, KPMG: Zona valorificării deşeurilor din ambalaje va fi afectată de un blocaj

Autor: Roxana Rosu

20.01.2016, 13:46 589

Zona reciclării deşeurilor din ambalaje va fi afectată de un blocaj în acest an, după ce, din cele zece Organizaţii de Transfer de Responsabilitate(OTR-uri) de pe piaţă mai sunt active doar şapte, iar şase au fost obligate la plăţi de 20 milioane euro în urma unui control al Administraţiei Fondului pentru Mediu.

”E un potenţial blocaj în piaţă în acest an, pe zona de deşeuri de ambalaje, generat de un control început în 2014 şi finalizat în 2015 de Administraţia Fondului pentru Mediu la OTR-uri. Erau zece licenţiate în 2015 şi 6 au fost puse la plată pe motiv de neîndeplinire a obligaţiilor. Suma totală de plată este spre 20 mil euro, foarte mare pentru astfel de companii care prestează sevicii”, a spus Valentin Durigu, Associate Director Servicii de Asistenţă Fiscală, KPMG in Romania. 

Cea mai mare companie, Elco Rom, are spre 9,6 mil euro de plată, mai mult decât cifra de afaceri. 

Companiile au trei modalităţi de a îndeplini obiectivele privind valorificarea deşeurilor din ambalaje: cu resurse interne, din compania care are produse ambalate, sau prin contract cu un valorificator sau prin transferul responsabilităţii către un OTR.

Legea are o mare problemă din perspectiva companiilor care au produse ambalate şi decid să îndeplinească obiectivele prin forţe proprii, individual. Legea se referă doar la deşeurile generate de ambalajele de la produsele lor, iar pentru majoritatea companiilor este imposibil să aplice. Un retailer de exemplu cumpără marfă de afară şi vinde produsul cu tot cu ambalaj, deci nu îl poate valorifica.

Acum au rămas pe piaţă active şapte OTR-uri. Şi ajungem în blocaj.

Companiile, 90% din cele care produc bunuri ambalate, au avut soluţia să transfere responsabilitea către un OTR. Dacă OTR-urile dispar, companiile au o problemă. Din 2016 trebuie să analizeze în ce măsură pot îndeplini obiectivele privind deşeurile pe cont propriu sau plătesc 2 lei per kilogram la Fond.

Multe OTR-uri au anunţat că nu au îndeplinit obiectivele de reciclare din 2015. Deci multe companii vor avea obligaţia de plată a unor sume la Fondul de Mediu. Sumele variază de la sute de mii de lei la milioane de euro, la clienţii noştri.

Implicaţiile pot merge cinci ani în urmă, pe perioada de prescripţie. Căutaţi soluţii alternative pentru viitor.

De la 1 mai 2016 se modifică legislaţia vamală. Atenţie la acest termen.

KPMG a elaborat o carte pentru cei cu operaţiuni vamale, o abordare practică a domeniului.

 

Ce a spus Teodora Alecu, director Servicii de Asistenţă Fiscală, KPMG in Romania despre preţurile de transfer:

La inspecţii fiscale pe preţuri de transfer pot avea loc discuţii tehnice cu inspectorii. Am avut surprize plăcute în echipa lor.

Sunt 4 mari puncte legate de domeniu:

  1. Termenul şi frecvenţa dosarului de transfer. Baza a apărut acum câteva luni în Codul de procedură Fiscală. Contribuabilii trebuie să întocmească şi apoi să prezinte dosarul la solicitarea Fiscului.
  2. Decizia de ajustare.
  3. Acordul de preţ în avans. La valori mari si situaţii de incertitudine, devine atractiv să ne gândim la aşa ceva.
  4. Schimbul de informaţii, creşte nevoia de transparenţă. Statele membre vor anunţa şi când emit acordurile de preţ în avans. Schimbul de informaţii funcţionează deja foarte bine.

Cea mai mare problemă este dosarul incomplet în România. Când o firmă uită să treacă o tranzacţie de 500-700 euro, un transport de marfă de exemplu. 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO