ZF 24

Veridio: Proiectul propus de Ministerul Energiei privind includerea terenurilor în capitalul social al societăţilor la care statul e acţionar minoritar riscă naţionalizarea companiilor private. "Dacă se ţine cont de valoarea nominală a acţiunilor, statul poate deveni, in mod nefiresc, dintr-un acţionar minoritar într-unul majoritar."

Veridio: Proiectul propus de Ministerul Energiei privind...

Autor: Roxana Rosu

22.05.2017, 15:20 40572

Proiectul elaborat de Ministerul Energiei privind includerea valorii terenurilor în capitalul social al societăţilor la care statul este încă acţionar, aflat în dezbatere publică, riscă naţionalizarea companiilor private şi deteriorarea semnificativă a mediul de afaceri din România, susţine Adrian Vascu,  senior partner al companiei de evaluare şi consultanţă de afaceri Veridio.

”Propunerea Guvernului de majorare a capitalului social în companiile la care statul este acţionar cu valoarea actuală, de piaţă, a terenurilor, fără a se menţiona clar şi cum se calculează numărul de acţiuni care îi revin în urma evaluării terenurilor, poate transforma participaţia statului dintr-una minoritară într-una majoritară. Riscul naţionalizării este, aşadar, evident. În această situaţie sunt toate companiile la care statul deţine pachete de acţiuni şi care au amânat, din diverse motive, majorarea capitalului social cu valoarea terenurilor dobândite”, se arată într-un comunicat al Veridio.

Adrian Vascu este de părere că propunerea Guvernului de schimbare a regulii de evaluare a terenurilor deţinute de societăţile la care statul este acţionar poate introduce grave distorsiuni în structura acţionariatului acestor companii.

Actualul proiect de hotărâre de guvern, supus dezbaterii publice pe site-ul Ministerului Energiei, (http://energie.gov.ro/wp-content/uploads/2017/05/TERENURI-MAJORARE-CAPITAL.-HG.pdf şi http://energie.gov.ro/wp-content/uploads/2017/05/TERENURI-MAJORARE-DGSC-mod.-CRIS-AURA.-fara-track.pdf), conţine o serie de neclarităţi din punct de vedere tehnic, care vor conduce la dificultăţi în aplicare.

Prima neclaritate se referă la modalitatea de majorare a capitalului social cu valoarea terenurilor deţinute. Proiectul Ministerului Energiei nu precizează cum se calculează numărul de acţiuni care îi revin statului în urma evaluării unui teren, la valoarea nominală sau la valoarea de piaţă (sau macar la nivelul valorii capitalului propriu, daca acesta este mai mare decta capitalul social), ceea ce poate schimba fundamental calitatea sa de acţionar.

"Corect ar fi ca statul să dobândească acţiuni la valoarea lor de piaţă, iar în urma valorificării lor, ar trebui să obţină exact valoarea de piaţă a terenului. În caz contrar, dacă se ţine cont de valoarea nominală a acţiunilor, statul poate deveni, in mod nefiresc, dintr-un acţionar minoritar într-unul majoritar", a declarat Adrian Vascu.

Exemple de calcul realizate de consultanţii Veridio:

Capital social

 10.000.000    

lei

Valoare nominală acţiune

 10    

lei

Număr acţiuni

 1.000.000    

lei

Structură acţionariat

 
 

Stat

35%

 

Privaţi

65%

 

Valoare de piaţă acţiune

100

lei

Valoare de piaţă teren

 4.000.000    

lei

Scenariul 1: Statul dobândeşte acţiuni la valoarea nominală

Număr acţiuni stat- vechi

 350.000    

 

Număr acţiuni privat

 650.000    

 

Număr acţiuni stat - noi

 400.000    

 

Număr total acţiuni

 1.400.000    

 

Capital social majorat

 14.000.000    

 

Repartizare acţiuni

Număr

Procent

Stat

 750.000    

54%

Privat

 650.000    

46%

Scenariul 2: Statul dobândeşte acţiuni la valoarea lor de piaţă

Număr acţiuni stat- vechi

 350.000    

 

Număr acţiuni privat

 650.000    

 

Număr acţiuni stat - noi

 40.000    

 

Număr total acţiuni

 1.040.000    

 

Capital social majorat

 10.400.000    

 

Repartizare acţiuni

Număr

Procent

Stat

 390.000    

38%

Privat

 650.000    

63%

Se observă că rezultatul în cele două scenarii este fundamental diferit. În primul din ele, statul, care deţinea 35%, devine acţionar majoritar, cu 54%, faţă de al doilea scenariu, în care cota de participare a statului creşte de la 35% la 38%.

"În concluzie, scenariul corect este al doilea. Statul dobândeşte acţiuni la valoarea lor de piaţă, pe care dacă le valorifică, ar trebui să obţină exact valoarea de piaţă a terenului aportat. Dacă nu se întâmplă aşa, atunci în scenariul 1, statul va aduce un aport de 4 milioane lei şi va putea să valorifice la aceeaşi dată acţiunile dobândite cu 40 milioane lei", a declarat Adrian Vascu,  senior partner al companiei de evaluare şi consultanţă de afaceri Veridio.

A doua neclaritate din conţinutul proiectului de pe site-ul Ministerului Energiei se referă la data evaluării terenului.

"Raportul de evaluare ar trebui să aibă data evaluării în cele 90 de zile dinaintea majorării capitalului social. Aşa cum este acum formulat, rezultă că raportul de evaluare trebuie realizat în cele 90 de zile, dar nu se precizează la ce dată este valabil rezultatul evaluării. Pentru a nu mai exista neclarităţi, trebuie făcută precizarea că data evaluării se află în intervalul de 90 de zile. Dacă va fi făcută această precizare, va rezulta şi că data raportului de evaluare va fi în intervalul celor 90 de zile, fiindcă data raportului este ulterioară datei evaluării”, explică Adrian Vascu.

Veridio este o companie de consultanta specializata in evaluari de societati comerciale, proprietati imobiliare, active necorporale si verificari de rapoarte de evaluare. Compania a fost infiintata in anul 2015 il are ca Senior Partner pe Adrian Vascu care a fost presedinte ANEVAR intre anii 2008-2009 si 2014-2015, a coordonat departamentul de evaluare al KPMG Romania intre anii 2008 – 2014 si care are o experienta in evaluare de peste 24 de ani. 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO