Vânzarea de benzină şi motorină prin staţiile de carburanţi reprezintă cel mai important sector ca valoare din domeniul energetic dacă se iau în calcul toate ramurile care compun acest sector, de la extracţia de petrol, gaze şi cărbune până la rafinării sau distribuitorii de energie. Pe de altă parte, cel mai mare angajator din acest domeniu de 30 de miliarde de euro rămâne producţia de energie, după cum arată calculele ZF făcute pe baza datelor de la Registrul Comerţului.
Vânzarea de benzină şi motorină prin cele 2.000 de staţii de alimentare reprezintă cea mai mare felie din piaţa totală a energiei, valoarea comerţului cu carburanţi fiind în 2013 de peste 9 miliarde de euro, după cum arată datele de la Registrul Comerţului.
Astfel, circa 30% din tot ce înseamnă energie în România se face prin benzinării, rezultatul fiind punctul final al unui întreg lanţ valoric care porneşte de pe câmpurile de hidrocarburi, trece prin conducte, ajunge în rafinării şi abia apoi la consumatorul final.
De altfel, vânzarea de carburanţi este domeniul care pur şi simplu s-a decuplat de criză, vânzările din acest sector dublându-se ca valoare în perioada 2008-2013.
Evoluţia este normală în contextul în care la începutul anului 2008 un litru de benzină costa 3,5 lei, iar spre finalul anului 2013 şoferii scoteau din buzunare pentru acelaşi litru de benzină aproape 6 lei.
Comercializarea energiei electrice este al doilea domeniu ca importanţă în întreg peisajul energetic românesc, afacerile cumulate din acest sector ridicându-se la nivelul anului 2013 la peste 4 miliarde de euro.
La fel ca în cazul benzieni, furnizarea de energie electrică este actul final de pe lanţul valoric. Potrivit calculelor ZF făcute pe baza informaţiilor de la Registrul Comerţului, ponderea acestui sector în totalul domeniului este de 13,5%.