În continuarea analizării situaţiilor în care intervine modificarea actului constitutiv al unei entităţi comerciale, vom aborda cazul modificării formei juridice a societăţii comerciale.
Condiţiile economice, evoluţia societăţii comerciale pe piaţa specifică, dar şi o serie de alte motivaţii pot sta la baza deciziei de transformare a formei juridice a entităţii.
Generalităţi
Transformarea formei juridice a societăţii reprezintă o schimbare drastică din punct de vedere procedural şi formal, dar nu are un impact asupra identităţii sale, care rămâne, dupa transformare, aceeaşi, păstrându-şi toate drepturile şi obligaţiile anterioare. De altfel, în Legea societăţilor comerciale nr. 31/1990, republicată, la art. 205 se prevede distinct “Schimbarea formei societăţii, prelungirea duratei ei sau alte modificări ale actului constitutiv al societăţii nu atrag crearea unei persoane juridice noi.” Astfel, apare o diferenţă clară între situaţia schimbării formei juridice a societăţii şi situaţia încetării funcţionării societăţii, când aceasta dispare ca persoană juridică. Un avantaj incontestabil al opţiunii pentru schimbarea formei juridice îl reprezintă vechimea şi continuitatea financiar-contabilă, necesare de multe ori pentru accesarea unor credite.
Modificarea formei societăţii are efecte însă asupra reglementării raporturilor sociale, care vor fi dupa transformare, cele proprii noii forme de societate adoptate. Fiecare formă juridică a unei societăţi comerciale are nişte caracteristici proprii (un număr minim sau maxim de asociaţi, un cuantum al capitalului social, răspunderea asociaţilor, o anumită contabilitate precum şi modalităţi de taxare şi impunere), astfel că trecerea la forma juridică nouă implică conformarea la cerinţele respective.
Documente necesare modificării formei juridice a unei societăţi Cerere de înregistrare în registrul comerţului (descarcă cererea) Actul modificator al actului constitutiv Noul act constitutiv Certificatul de înregistrare (original) Alte documente specifice: a. dovezile privind efectuarea vărsămintelor noilor aporturi pentru majorarea capitalului social b. declaraţia-tip pe propria răspundere semnată de asociaţi sau de administratori c. alte avize prealabile prevăzute de legile speciale |
Atunci când sunt respectate toate condiţiile specifice, prevăzute de lege, este posibilă orice transformare a unei societăţi comerciale, din societate cu răspundere limitată (SRL), în societate pe acţiuni, dar şi invers, dintre cele mai întâlnite situaţii, dar şi din celelalte forme (comandită simplă, pe acţiuni, în nume colectiv etc.). O singură variantă, dintre toate entităţile comerciale, este exclusă transformării din perspectiva formei juridice, e vorba despre persoana fizică autorizată. Având în vedere condiţia de a fi profesionist în obiectul de activitate al PFA, plus caracterul direct personal al acestei forme de organizare, este de înţeles de ce nu este posibilă transformarea.
Documentele necesare pentru înregistrarea menţiunilor privind schimbarea formei juridice a unei societăţi
1. Ca în orice caz de modificare a actului constitutiv, înainte de toate este necesară completarea unei cereri de înregistrare în registrul comerţului (descarcă cererea) la pct. 4.4 înregistrarea modificării formei juridice.
2. Actul modificator al actului constitutiv. Este vorba despre hotărârea adunării generale a asociaţilor/acţionarilor sau decizia asociatului unic original prin care se decide schimbarea formei juridice a societăţii. Hotărârea AGA/decizia asociatului unic va cuprinde: antetul firmei, nr. şi data, semnăturile persoanelor abilitate; în cazul în care actul modificator este un act adiţional în formă autentică, nu se va mai depune şi hotărârea adunării generale în baza căreia acesta a fost încheiat. În preambul se va preciza modul de convocare AGA, precum şi îndeplinirea condiţiilor de validitate a hotărârii, conform dispoziţiilor legale sau statutare.
Actul modificator poate fi autentificat de notarul public/poate fi atestat de avocat în condiţiile Legii nr. 51/1995, modificată/poate conţine darea de dată certă a notarului public sau a serviciului de asistenţă din cadrul ORC/poate fi încheiat sub semnătură privată; forma autentică a actului modificator este obligatorie în cazul (societăţii în nume colectiv) SNC sau (societăţii în comandită simplă) SCS.
În cazul (regiilor autonome) RA şi (organizaţiilor cooperatiste) OC, în locul documentelor prevăzute mai sus, se vor depune, după caz:
- hotărârea consiliului de administraţie, aprobată de ministerul de resort, pentru RA de interes naţional, iar pentru RA de interes local, de autoritatea administraţiei publice locale (original);
- pentru societăţile cooperative hotărârea organului statutar (original);
- pentru organizaţiile cooperatiste de credit: hotărârea adunării generale a membrilor cooperatori sau actul adiţional modificator cu viza organelor abilitate potrivit legii, dacă este cazul (original).
În vederea publicării în Monitorul Oficial al României, hotărârea AGA/ decizia asociatului unic/ hotărârea consiliului de administraţie/ hotărârea organului statutar va fi depus şi în copie, având anexat contorul de caractere semnat de solicitant.
Taxe şi tarife - 250 lei - taxele de registru; - 150 lei, reprezentând un procent aplicat taxei de registru - 72 lei pentru fiecare sediu autorizat pe baza declaraţiei pe proprie răspundere - tariful de publicare în Monitorul Oficial, Partea a IV-a: |
3. Noul act constitutiv, corespunzător noii forme juridice de societate (original). Actul constitutiv va cuprinde, după caz, clauzele prevăzute de art. 7 sau 8 din Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 7 şi 8 prevăd următoarele:
„Art. 7 Actul constitutiv al societăţii în nume colectiv, în comandită simplă sau cu răspundere limitată va cuprinde:
a) datele de identificare a asociaţilor; la societatea în comandită simplă se vor arăta şi asociaţii comanditaţi;
b) forma, denumirea şi sediul social;
c) obiectul de activitate al societăţii, cu precizarea domeniului şi a activităţii principale;
d) capitalul social, cu menţionarea aportului fiecărui asociat, în numerar sau în natură, valoarea aportului în natură şi modul evaluării. La societăţile cu răspundere limitată se vor preciza numărul şi valoarea nominală a părţilor sociale, precum şi numărul părţilor sociale atribuite fiecărui asociat pentru aportul său;
e) asociaţii care reprezintă şi administrează societatea sau administratorii neasociaţi, datele lor de identificare, puterile ce li s-au conferit şi dacă ei urmează să le exercite împreună sau separat;
e1) în cazul societăţilor cu răspundere limitată, dacă sunt numiţi cenzori sau auditor financiar, datele de identificare ale primilor cenzori, respectiv ale primului auditor financiar;
f) partea fiecărui asociat la beneficii şi la pierderi;
g) sediile secundare - sucursale, agenţii, reprezentanţe sau alte asemenea unităţi fără personalitate juridică -, atunci când se înfiinţează o dată cu societatea, sau condiţiile pentru înfiinţarea lor ulterioară, dacă se are în vedere o atare înfiinţare;
h) durata societăţii;
i) modul de dizolvare şi de lichidare a societăţii.”
Citeşte şi: Cum se modifică actul constitutiv al societăţii comerciale - ghid complet Procedura de modificare a documentelor în cazul PFA, întreprinderilor individuale şi familiale |
„Art. 8 Actul constitutiv al societăţii pe acţiuni sau în comandită pe acţiuni va cuprinde:
a) datele de identificare a fondatorilor; la societatea în comandită pe acţiuni vor fi menţionaţi şi asociaţii comanditaţi;
b) forma, denumirea şi sediul social;
c) obiectul de activitate al societăţii, cu precizarea domeniului şi a activităţii principale;
d) capitalul social subscris şi cel vărsat şi, în cazul în care societatea are un capital autorizat, cuantumul acestuia;
e) natura şi valoarea bunurilor constituite ca aport în natură, numărul de acţiuni acordate pentru acestea şi numele sau, după caz, denumirea persoanei care le-a adus ca aport;
f) numărul şi valoarea nominală a acţiunilor, cu specificarea dacă sunt nominative sau la purtător;
f1) dacă sunt mai multe categorii de acţiuni, numărul, valoarea nominală şi drepturile conferite fiecărei categorii de acţiuni;
f2) orice restricţie cu privire la transferul de acţiuni;.
g) datele de identificare a primilor membri ai consiliului de administraţie, respectiv a primilor membri ai consiliului de supraveghere;
g1) puterile conferite administratorilor şi, după caz, directorilor, respectiv membrilor directoratului, şi dacă ei urmează să le exercite împreună sau separat;
h) datele de identificare a primilor cenzori sau a primului auditor financiar;
i) clauze privind conducerea, administrarea, funcţionarea şi controlul gestiunii societăţii de către organele statutare, numărul membrilor consiliului de administraţie sau modul de stabilire a acestui număr;
j) durata societăţii;
k) modul de distribuire a beneficiilor şi de suportare a pierderilor;
l) sediile secundare - sucursale, agenţii, reprezentanţe sau alte asemenea unităţi fără personalitate juridică -, atunci când se înfiinţează o dată cu societatea, sau condiţiile pentru înfiinţarea lor ulterioară, dacă se are în vedere o atare înfiinţare;
m) orice avantaj special acordat, în momentul înfiinţării societăţii sau până în momentul în care societatea este autorizată să îşi înceapă activitatea, oricărei persoane care a participat la constituirea societăţii ori la tranzacţii conducând la acordarea autorizaţiei în cauză, precum şi identitatea beneficiarilor unor astfel de avantaje;
n) numărul acţiunilor comanditarilor în societatea în comandită pe acţiuni;
o) cuantumul total sau cel puţin estimativ al tuturor cheltuielilor pentru constituire;.
p) modul de dizolvare şi de lichidare a societăţii.”
Actul constitutiv va avea forma autentică doar în situaţiile prevăzute de art. 5 alin. (6) şi art. 204 alin. (2) şi alin. (6) din Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv la transformarea intr-o societate in nume colectiv sau in comandita simpla; în celelalte cazuri este suficientă darea de dată certă, acordată, în condiţiile legii, de către notarul public sau de către serviciul de asistenţă din cadrul ORC, atestarea de către avocat în condiţiile Legii nr. 51/1995, modificată sau încheierea actului sub semnătură privată.
4. Certificatul de înregistrare (original). Certificatul de înregistrare va fi predat în original în momentul prezentării profesionistului în vederea ridicării certificatului de înscriere de menţiuni şi a celorlalte documente, procedându-se la anularea lui prin grija personalului ORCT.
5. Alte documente specifice - în aceasta categorie intră acele documente care sunt necesare înregistrării unei forme juridice cu cerinţe speciale.
a. dovezile privind efectuarea vărsămintelor noilor aporturi pentru majorarea capitalului social:
- pentru aporturile în numerar: foaie de vărsământ, ordin de plată, chitanţă CEC etc;
- pentru aporturile în natură: titlul de proprietate din care să rezulte că asociaţii/acţionarii sunt titularii dreptului de proprietate asupra bunurilor în natură aportate la capitalul social şi raportul de expertiză privind evaluarea aporturilor în natură, întocmit de către persoanele autorizate, potrivit legii (copii);
- pentru aporturile în creanţe lichide şi exigibile, deţinute de asociaţi sau acţionari asupra societăţii, constituite prin subscriere integrală şi simultană: titlurile de creanţă (cambii, contracte de împrumut bancar sau civil etc.), raportul de expertiză (copii), raportul administratorilor şi cenzorilor;
- pentru majorarea capitalului social prin încorporarea rezervelor, a beneficiilor sau a primelor de emisiune se mai depun: bilanţul contabil sau, după caz, balanţa contabilă de verificare certificate către persoanele autorizate, potrivit legii, iar în cazul SA şi SCA raportul cenzorilor şi administratorilor.
b. declaraţia-tip pe propria răspundere semnată de asociaţi sau de administratori din care să rezulte, după caz, că:
- persoana juridică nu desfăşoară, la sediul social, la sediile secundare sau în afara acestora, activităţile declarate, o perioadă de maximum 3 ani (model)
- persoana juridică îndeplineşte condiţiile de funcţionare prevăzute de legislaţia specifică în domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protecţiei mediului şi protecţiei muncii pentru activităţile precizate în declaraţia-tip (model 3 - original).
c. alte avize prealabile prevăzute de legile speciale (copie)
- copiile de pe actele doveditoare vor fi certificate pentru conformitate cu originalele, sub semnătură, cu menţionarea în clar a numelui, de către persoanele care, potrivit legii, pot întocmi şi semna cererea.
- în cazul persoanelor fizice sau juridice nerezidente, se depun actele în original sau copii certificate şi traducerea realizată de un traducător autorizat a cărui semnătură să fie legalizată de un notar public; în cazul în care aceste acte sunt acte oficiale, astfel cum sunt definite de Convenţia cu privire la suprimarea cerinţei legalizării actelor oficiale străine, adoptată la Haga la 5 octombrie 1961, acestea trebuie prezentate în forma apostilată pentru statele care au semnat sau aderat la această convenţie, respectiv în forma supralegalizată de celelalte state. Supralegalizarea sau apostilarea documentelor nu se aplică pentru documentele întocmite în statele cu care România are încheiate convenţii/tratate/acorduri care prevăd scutirea de supralegalizare.
- înscrisurile a căror înregistrare, menţionare sau publicare se solicită la ORCT vor fi tehnoredactate de către solicitant în limba română, vor fi lizibile, fără ştersături sau adăugări, sub sancţiunea respingerii acestora.
d. împuternicire specială (în formă autentică), avocaţială sau delegaţie pentru persoanele desemnate să îndeplinească formalităţile legale (original)
Costurile pentru înregistrarea în registrul comerţului a modificărilor privind transformarea formei juridice a unei societăţi sunt următoarele:
- 250 lei - taxele de registru;
- 150 lei, reprezentând un procent aplicat taxei de registru - 50% Fondul de lichidare şi 10% Fondul de buletin prevăzute de Legea nr. 85/2006;
- 72 lei pentru fiecare sediu autorizat pe baza declaraţiei pe proprie răspundere (45 lei taxa de registru, la care se adaugă 27 lei reprezentând un procent aplicat taxei de registru - 50% Fondul de lichidare şi 10% Fondul de buletin prevăzute de Legea nr. 85/2006);
- tariful de publicare în Monitorul Oficial, Partea a IV-a:
* publicarea integrală sau în extras a rezoluţiilor directorului oficiului registrului comerţului de pe lângă tribunale/persoanei desemnate, privind autorizarea/respingerea constituirii societăţilor comerciale şi de înmatriculare a acestora, precum şi publicarea încheierilor de rectificare, în extras - 31,5 lei/pagina de manuscris
* publicarea celorlalte acte prevăzute de Legea societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare - 104 lei/pagina de manuscris
* publicarea altor acte prevăzute de lege - 104 lei/pagina de manuscris.
Taxa legală poate fi achitată în numerar sau cu card bancar la casieriile ORC, precum şi cu mandat poştal, ordin de plată etc.
Dacă s-a optat pentru transmiterea documentelor, care atestă înregistrarea în registrul comerţului, prin poştă, se percepe un tarif de 8 lei.
Alte informaţii
* Cont pentru încasări în valută:
Beneficiar: Oficiul Naţional al Registrului Comerţului
CIF: 14942091
Cod IBAN EUR: R035RNCB008201927871003
Banca Comercială Română Sucursala Unirea
Cod BIC/SWIFT: RNCBROBU
* Conturi IBAN 5032 ale oficiilor registrului comerţului:
ORC | CUI | 5032 - Disponibil din sume colectate pentru bugetul de stat | |
pe atributul fiscal al ORCT | IBAN | Trezoreria | |
ALBA | 23672850 | RO87TREZ0025032XXX006768 | TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL ALBA IULIA |
ARAD | 23658227 | RO70TREZ0215032XXX022774 | TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL ARAD |
ARGES | 23716379 | RO84TREZ0465032XXX013891 | TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL PITESTI |
BACAU | 14946344 | RO18TREZ0615032XXX013664 | TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL BACAU |
BIHOR | 23665070 | RO46TREZ0765032XXX014946 | TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL ORADEA |
BISTRITA NASAUD | 23642417 | RO18TREZ1015032XXX008662 | TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL BISTRITA |
BOTOSANI | 23683697 | RO84TREZ1165032XXX007611 | TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL BOTOSANI |
BRAILA | 23665259 | RO29TREZ1515032XXX008953 | TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIULBRAILA |
BRASOV | 23665496 | RO75TREZ1315032XXX015864 | TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIULBRASOV |
BUZAU | 23650355 | RO20TREZ1665032XXX011192 | TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIULBUZAU |
CALARASI | 23686685 | RO78TREZ2015032XXX005359 | TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL CALARASI |
CARAS SEVERIN | 23649393 | RO62TREZ1815032XXX005723 | TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL RESITA |
CLUJ | 23664210 | RO18TREZ2165032XXX030535 | TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL CLUJ NAPOCA |
CONSTANTA | 23673170 | RO22TREZ2315032XXX023616 | TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL CONSTANTA |
COVASNA | 23665020 | RO71TREZ2565032XXX006537 | TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL SF GHEORGHE |
DAMBOVITA | 23690660 | RO70TREZ2715032XXX008632 | TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL TARGOVISTE |
DOLJ | 23704102 | RO65TREZ2915032XXX017182 | TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL CRAIOVA |
GALATI | 23674249 | RO61TREZ3065032XXX013996 | TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL GALATI |
GIURGIU | 23691282 | RO60TREZ3215032XXX008719 | TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL GIURGIU |
GORJ | 23637666 | RO02TREZ3365032XXX008445 | TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL TG JIU |
HARGHITA | 23650282 | RO22TREZ3515032XXX004827 | TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL MIERCUREA CIUC |
HUNEDOARA | 23647597 | RO42TREZ3665032XXX009551 | TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL DEVA |
IALOMITA | 23642042 | RO16TREZ3915032XXX006432 | TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL SLOBOZIA |
IASI | 23682020 | RO03TREZ4065032XXX020577 | TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL IASI |
MARAMURES | 23812104 | RO63TREZ4365032XXX013369 | TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL BAIA MARE |
MEHEDINTI | 23672299 | RO11TREZ4615032XXX006159 | TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL DROBETA TR SEVERIN |
MURES | 23683123 | RO56TREZ4765032XXX014895 | TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIULTG MURES |
NEAMT | 23676762 | RO44TREZ4915032XXX014472 | TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIULPIATRA NEAMT |
OLT | 23671447 | RO52TREZ5065032XXX009227 | TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL SLATINA |
PRAHOVA | 23692172 | RO12TREZ5215032XXX013576 | TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL PLOIESTI |
SALAJ | 23664342 | RO90TREZ5615032XXX007849 | TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL ZALAU |
SATU-MARE | 23815062 | RO20TREZ5465032XXX010039 | TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL SATU MARE |
SIBIU | 23674443 | RO65TREZ5765032XXX018815 | TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL SIBIU |
SUCEAVA | 23673839 | RO76TREZ5915032XXX007599 | TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL SUCEAVA |
TELEORMAN | 23730241 | RO93TREZ6065032XXX007236 | TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL ALEXANDRIA |
TIMIS | 23690198 | RO89TREZ6215032XXX019376 | TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL TIMISOARA |
TULCEA | 23647368 | RO22TREZ6415032XXX006926 | TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL TULCEA |
VALCEA | 23642212 | RO03TREZ6715032XXX010646 | TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL RAMNICU VALCEA |
VASLUI | 23650860 | RO03TREZ6565032XXX005174 | TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL VASLUI |
VRANCEA | 23658006 | RO27TREZ6915032XXX008586 | TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL FOCSANI |
BUCURESTI | 33303396 | RO52TREZ7035032XXX016316 | TREZORERIE SECTOR 3 |
ILFOV | 33303418 | RO31TREZ7035032XXX016306 | TREZORERIE SECTOR 3 |
ONRC | 14942091 | RO72TREZ7035032XXX011591 | TREZORERIE SECTOR 3 |
Sursa: Oficiul Naţional al Registrului Comerţului - ONRC