Dezvoltarea economiei are la bază creşterea valorii adăugate în interiorul ţării, ceea ce înseamnă că Romania ar trebui să se concentreze mai mult pe operaţiunile de branding, să investească în inovare, în cercetare şi dezvoltare şi să se implice mai mult în activităţile de marketing, susţine Cristina Şerbănel, cadru didactic asociat la ASE, în cadrul emisiunii de business ZF Live.
"Lanţurile globale de valoare se referă la fluxul transfrontalier de bunuri, servicii, know-how, capital uman, toate cele necesare în procesul de producţie al unui bun de la ideea iniţială şi pană la consumul final sau chiar mai departe de acesta, de exemplu activităţile de service", explică ea.
Printre factorii care au determinat apariţia lanţurilor globale se numără o creştere exponenţială a cererii internaţionale, dezvoltarea infrastructurii, dezvoltarea politicilor de comerţ, apariţia zonelor de procesare industriale şi strategiile de offshoring-outsourcing şi investiţiile directe, adaugă Cristina Şerbănel.
Poziţionarea Romaniei pe lanţul global de valoare are în vedere două componente: legăturile de tip forward şi legăturile de tip backward. "Legăturile de tip forward ale Romaniei reprezintă sectoarele interne care sunt folosite cu preponderenţă ca şi inputuri în producţia externă, adică ce sector din Romania este folosit ca bun intermediar în altă ţară", spune Cristina Şerbănel.