ZF News

Cea mai scumpă autostradă, după Bechtel: cum a ajuns şoseaua Sebeş - Turda să coste aproape 15 milioane de euro pe kilometru

Autor: Andreea Neferu

21.10.2013, 21:39 9826

Construcţia autostrăzii Sebeş-Turda, cu o lungime de 70 de kilometri, care în prezent se află în plină licitaţie, va costa aproape un mi­liard de euro, potrivit unei hotărâri adoptate de gu­vern, deşi în vară preţul estimat era aproa­pe la jumătate, circa 554 de mil. euro. Compania de dru­muri nu a explicat încă motivele acestei dublări a costurilor.

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a scos la licitaţie con­strucţia autostrăzii Sebeş - Turda în luna iulie, la un cost es­timat la aproape 2,5 miliarde de lei (554 mi. euro), sau aproa­pe 8 mil. euro pe kilo­me­tru. La fi­nalul săptămânii tre­cu­te însă, gu­vernul a adop­tat o hotărâre de mo­difi­care a unei alte ho­tărâri din 2008, pen­tru apro­barea in­di­ca­torilor teh­nico-eco­nomici ai dru­mului expres Se­beş - Turda.

„Valoarea to­tală a in­vestiţiei este de 4,6 mld. lei (1,03 mld. euro – n.red.), fi­nan­ţa­rea efec­tuân­du-se din fon­dul de coeziune şi de la bu­getul de stat, prin bugetul Secre­tariatului General al Gu­ver­nului, pentru Departamentul pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine“, se arată în informaţia de presă transmisă de guvern.

Nu numai că nu mai vorbeşte despre o autostradă între Sebeş şi Turda, ci de un drum expres, dar guvernul a adoptat o hotărâre prin care costul unui kilometru de şosea între Sebeş şi Turda ajunge la aproape 15 milioane de euro, potrivit calculelor ZF. Informaţia de presă trans­mi­să de guvern nu explică dacă în acest nou preţ este inclus doar costul de construcţie sau şi alte costuri, precum cele cu exproprierile.

Nici Departamentul pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine, care are în subordine CNADNR, nici guvernul nu au răspuns până la închiderea ediţiei la solicitarea ZF cu privire la motivul pentru care costul autostrăzii Sebeş - Turda s-a dublat prin hotărârea de guvern adoptată vineri.

Ce este cert însă este că şoseaua între Sebeş şi Turda ar urma să fie finanţată din bani europeni. Şoseaua care va face legătura între Coridorul IV paneuropean, aflat în prezent în construcţie, şi Autostrada Transilvania, a cărei construcţie este momentan incertă, va fi finanţată din fonduri europene în proporţie de 85%, restul de bani urmând să vină de la bugetul de stat.

„Cunoaştem acest proiect (autostrada Sebeş - Turda – n.red.) şi am modificat programul (de acordare a fon­du­rilor europene) astfel încât aceasta să poată fi cofinanţată din fonduri structurale. Până acum însă nu am primit o cerere (din partea statului român – n.red.) de fonduri de la Uniunea Europeană care să fie folosite pentru acest pro­iect. În consecinţă, nu am intrat în discuţii detaliate pe acest subiect“, spune Shirin Wheeler, purtător de cuvânt pe politică regională în cadrul Comisiei Europene.

Autostradă sau drum expres?

Iniţial, CNADNR voia sa construiască şoseaua Sebeş - Turda sub formă de drum expres, însă planurile companiei de drumuri s-au schimbat după ce autostrada Sebeş - Turda a fost declarată de Bruxelles la începutul lunii mai ca fiind eligibilă pentru construcţia din bani europeni în exerciţiul financiar 2007-2013. În acest context, întrebarea care se pune este de ce guvernul a adoptat la finalul săptămânii trecute o hotărâre de guvern care vorbeşte despre construcţia unui drum expres între cele două oraşe şi nu a unei autostrăzi.  

Licitaţia pentru construcţia unei autostrăzi între Sebeş şi Turda este în plină desfăşurare. În urmă cu două săptă­mâni, CNADNR anunţa că a prelungit până la 28 octom­brie termenul de depunere a ofertelor din partea con­struc­torilor pentru realizarea tronsonului de autostradă Sebeş - Turda, ca urmare a „managementului defectuos din cadrul unor compartimente ale CNADNR“. Atunci, ac­tualul director al CNADNR Narcis Neaga a instituit o co­misie de disciplină pentru verificarea unor angajaţi ai com­paniei, consideraţi responsabili pentru prelungirea ter­menului de depunere a ofertelor.

Contractul autostrăzii Sebeş-Turda va fi atribuit con­structorilor care vor prezenta oferta cu cel mai scăzut preţ, iar durata de construcţie este de 22 de luni – 4 luni pentru pro­iectare, respectiv 18 luni pentru execuţia lucrărilor. Cu al­te cuvinte, dacă până la finalul anului va fi desemnat un câşti­gător, autostrada ar trebui să fie finalizată până la sfâr­şitul anului 2015, cel târziu începutul anului 2016, potrivit calculelor ZF.

Autostrăzi pe bani europeni de 1,3 mld. euro

Ultimele licitaţii pentru autostrăzi din fonduri europene pentru construirea a trei loturi din autostrada Timişoara – Lugoj şi a unui lot din autostrada Timişoara - Lugoj au fost demarate în luna august a anului trecut, însă lucrările nu au început nici acum, având în vedere că perioada de selecţie a constructorilor a durat aproape nouă luni, iar apoi au urmat contestaţiile. Contractele ar urma să fie semnate în perioada următoare, însă cel mai probabil lucrările vor începe abia anul viitor, potrivit informaţiilor ZF.

Între timp însă statul a scos la licitaţie în concesiune alte trei autostrăzi, Craiova - Piteşti, Comarnic - Braşov şi inelul de centură al Capitalei la standard de autostradă, urmând ca până la finalul anului să anunţe numele investitorilor privaţi care vor construi pe banii lor cele trei şosele.

România a construit sau are în construcţie circa 234 de kilometri de autostrăzi finanţate din fonduri europene prin programul POS-Transporturi. Valoarea cumulată a contractelor pentru construcţia acestor 234 de kilometri de autostrăzi se ridică la circa 1,3 miliarde de euro, potrivit calculelor ZF.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 22.10.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO