ZF News

După 25 de ani România are amprentă zero ca investitor la nivel internaţional, în timp ce companiile maghiare sunt lideri regionali. Polonezii au ajuns până în Chile

Autor: Bogdan Cojocaru, Sorin Pâslaru

04.03.2015, 21:40 2043
Nume ungureşti ca MOL (cotă de 15% pe piaţa benzinăriilor), OTP (cotă ce se apropie de 2% pe piaţa bancară) şi Gedeon Richter (o fabrică de medicamente la Târgu-Mureş şi operaţiuni integrate pe piaţa românescă) sunt binecunoscute în România.

Investitorii polonezi se remarcă în România mai ales prin grupul Ciech, acţionarul majoritar al Uzinelor Sodice Govora, dar amprenta marilor companii poloneze se întinde pe patru continente, de la produ­cători minieri în Canada la explorări după petrol şi gaze naturale în Norvegia şi Pakistan.

Investitorii români majori au lipsit până în urmă cu un an aproape cu desăvârşire de pe pieţele externe.

Producătorul de material rulant Softronic din Craiova a înfiinţat la începutul acestui an un joint-venture cu compania ungară LAC Holding în vederea producerii de locomotive în Ungaria. Softronic va controla 51% din fabrica din Ungaria. MB Telecom anunţa anul trecut construirea unei fabrici în Elveţia destinate producţiei unui scanner pentru avioane.

 

„Imperiile“ MOL şi OTP

Companiile ungureşti s-au orientat către investiţii în regiune şi au căutat să profite de oportunităţile oferite de privatizările companiilor din ţările vecine. MOL a devenit astfel unul dintre principalii jucători regionali de pe piaţa producţiei de petrol şi gaze naturale şi a distribuţiei de combustibil. Grupul este deţinut în cea mai mare parte de investitori străini, dar nu este controlat de aceştia. Toate deciziile strategice sunt luate de managementul companiei din Ungaria. În 2013, MOL era proprietarul a 39 de subsidiare şi parteneriate în străinătate. Primele două subsidiare din străinătate au fost înfiinţate în 1994 în România şi Ucraina prin investiţii de tip greenfield. În 2000 MOL schimbat strategia şi a a decis să devină unul din principalii jucători regionali angajându-se în achiziţii majore în Slovacia (Slovnaft, cea mai mare companie petrolieră din această ţară) şi Croaţia (INA compania petrolieră fanion a Croaţiei). Alte subsidiare şi parteneriate includ investiţii în căutarea de resurse minerale în Asia, Orientul Mijlociu şi Africa.

Ca şi MOL, OTP este în cea mai mare parte deţinută de investitori străini, dar nu şi controlată de aceştia. Deciziile strategice sunt luate în Ungaria. OTP este un jucător strict regional, toate activele băncii fiind în Europa Centrală şi de Est. Toate investiţiile companiei sunt orientate spre majorarea cotei de piaţă. OTP a achiziţionat, treptat, bănci în Slovacia (2002), Bulgaria (2003), România (2004), Croaţia şi Serbia (2006). Grupul bancar mai este prezent pe pieţele din Ucraina, Rusia şi Muntenegru. Cu anumite excepţii (România, Rusia, Muntenegru şi Ucraina),  modelul de intrare pe piaţă s-a bazat pe privatizări. Astfel, OTP a ajuns să aibă 13 milioane de clienţi în regiune.

După căderea comunismului, începând cu 1992, strategia noului management al Gedeon Richter a inclus investiţii în străinătate şi construirea unei reţele internaţionale. Deciziile companiei sunt luate de managementul din Ungaria. Gedeon Richter are în prezent operaţiuni de producţie şi reprezentanţe inclusiv în Europa de Vest, în Germania şi Elveţia. Parteneriatele companiei ajung până în India, China, Jamaica şi Mexic. Producătorul de medicamente este prezent în aproape 40 de ţări, are cinci fabrici, aproape 30 de birouri de reprezentanţă şi 27 de subsidiare comerciale.

 

„Hmmm, nemţii a trebuit educaţi“

În Polonia, creşterea economică dă companiilor locale dorinţa şi forţa necesare extinderii în străinătate. Anecdotică în acest sens este o poveste relatată de The Economist. Nowy Styl, companie poloneză care a ajuns al patrulea producător de mobilier pentru birou din Europa, a cumpărat anul trecut doi mici rivali din Germania. Directorul companiei, Adam Krzanowski, întrebat de un prieten german dacă este mulţumit de achiziţii, a răspuns că nu este mulţumit de pregătirea forţei de muncă. „Prietenului i-a căzut atunci falca“, îşi aminteşte Krzanowski. El a trebuit să trimită o echipă din fabrica sa din Polonia pentru a aduce personalul din Germania la curent cu cele mai noi metode de producţie.

Companiile poloneze au crescut în mărime şi au devenit mai încrezătoare odată cu extinderea economiei, care s-a dublat după că­derea comunismului. Companii mici şi mari, de la producătorul de dulapuri automate pentru poştă InPost la firma IT Comarch, îşi fac loc pe piaţa europeană. Comarch are două centre de procesare a datelor în Germania. Pesa, ca şi Softronic din România un producător de material rulant, are contract pentru furnizarea către Deutsche Bahn a 470 de locomotive diesel de înaltă tehnologie.

Astăzi lucrurile sunt diferite faţă de cum erau în urmă cu zece ani. Atunci pionierii businessului polonez în afara graniţelor erau companiile mari controlate de stat, care se extindeau mânate de obiective politice. Aceste investiţii, precum cea a PKO Bank Polski în Ucraina din timpul Revoluţiei Portocalii şi cea a PKN Orlen în Lituania pentru a ajuta micul stat baltic să-şi reducă dependenţa de Rusia, au sfârşit cu eşec.

 

De la Varşovia până în Chile

Acum companiile poloneze, chiar şi cele de stat, sunt atrase în străinătate mai mult de profituri şi mai puţin de geopolitică.

În septembrie anul trecut, grupul minier KGHM, la care statul deţine peste 30% din acţiuni, a lansat primele livrări de la o mină din Chile pe care o dezvoltă în parteneriat cu compania niponă Sumitomo.

În 2012, KGHM a cumpărat compania canadiană de minerit Quadra cu 2,84 miliarde de dolari în ceea ce reprezenta atunci cea mai mare achiziţie peste ocean a vreunei companii poloneze, potrivit Bloomberg.

De altfel, cea mai mare parte a investiţiilor companiilor poloneze în străinătate sunt în industria minieră şi de exploatare a resurselor.

Tot anul trecut, producătorul de fertilizatori şi-a anunţat intenţia de a face până la zece achiziţii străine în Africa, America de Sud şi Europa Centrală.

Exportatorii polonezi sunt interesaţi să investească în ţări precum Ucraina, Rusia, Kazahstan şi Azerbaidjan, conform Warsaw Business Journal.

Spre exemplu, Grupa Pol-Mot, producător de utilaje grele, speră să ajungă cu tractoare, autobuze electrice şi utilaje pentru ferme pe piaţa kazahă.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO