Compania are deja aproape 800 de oameni în Galaţi şi Bucureşti şi a avut afaceri de 9 mil. euro anul trecut. În provincie costurile sunt cu 15-20% mai mici faţă de Capitală.
Webhelp, filiala locală a furnizorului francez de servicii de tip call-center care a intrat pe piaţă în 2007 prin achiziţia unei companii a familiei Talpeş, a ajuns deja la aproape 800 de angajaţi şi intenţionează să recruteze încă 200 de persoane până la finalul anului. Compania are sedii în Bucureşti (unde lucrează 600 de angajaţi) şi în Galaţi (200 de persoane), iar noile recrutări vor fi făcute în special în Bucureşti.
"Avem bugetate 200 de noi recrutări anul acesta, pentru că există un interes foarte mare din partea clienţilor din Europa pentru externalizarea unor activităţi în România, aşa că suntem pregătiţi să creştem capacitatea", a spus Mihaela Rusu, directorul general al Webhelp România, care ocupă această funcţie de mai bine de cinci ani.
Francezii de la Webhelp sunt prezenţi în România încă din anul 2000, însă în perioada 2000 - 2006 au derulat operaţiuni prin intermediul unei companii deţinute de familia Talpeş (proprietarii Softwin, grupul care a dezvoltat soluţia antivirus BitDefender). În decembrie 2006, Webhelp a cumpărat de la familia Talpeş compania WH Client Relationship Management, într-o tranzacţie a cărei valoare nu a fost făcută publică.
În 2012, Webhelp a avut o cifră de afaceri de 9,15 mil. euro (în creştere cu 30% faţă de anul precedent, şi a încheiat anul cu un efectiv de 716 angajaţi. La momentul preluării de la familia Talpeş, compania avea peste 200 de angajaţi şi afaceri de peste 3 milioane de euro. Pentru Softwin, la acel moment Webhelp era însă un client mic.
"După ce am creat filiala locală, am început să dezvoltăm centrele din Bucureşti şi din Galaţi, în special pentru servicii în limba franceză. Uşor-uşor, am dezvoltat activitatea, avem chiar un client român, care ne-a cerut servicii în limba română. Galaţi este o destinaţie foarte bună pentru că este un centru universitar puternic, există două universităţi care ne alimentează în permanenţă cu vorbitori de limbă franceză", mai spune Mihaela Rusu.
Pe lângă cunoştinţele de limbă străină, un alt motiv pentru care companiile străine îşi deschid centre de servicii sau le relochează în România este cel al costului forţei de muncă. Un angajat din call-center câştigă, în medie, 250 - 300 de euro net pe lună în România (iar în provincie costurile sunt cu 15- 20% mai mici decât în Bucureşti), costul fiind de trei- patru ori mai scăzut decât în Occident.
Grupul francez intenţionează să îşi dezvolte activitatea în România, iar momentan "prospectează" piaţa şi nu exclude posibilitatea de a deschide sau de a prelua companii existente în oraşe în care se găsesc mai uşor decât în Bucureşti candidaţi pentru limbile străine cerute de clienţi.
"În ultima vreme au apărut clienţi activi pe piaţa anglofonă. Prospectăm şi alte oraşe, momentan realizăm un studiu de marketing pentru găsirea de noi locaţii, ne interesează zonele în care există potenţial de recrutare şi oraşe cu aeroport", mai spune Mihaela Rusu. Principalii clienţi ai Webhelp activează în domenii precum telecom, turism sau retail şi sunt din Europa.
Deşi serviciile oferite în limba franceză rămân majoritare, de doi ani încoace compania a început să îşi diversifice oferta în funcţie de cererile clienţilor, astfel că a început să ofere servicii în limbile engleză, italiană, spaniolă, portugheză sau olandeză.
"Cel mai uşor sunt de găsit candidaţii pentru limbile franceză sau engleză, poate în această categorie intră şi vorbitorii de italiană sau de spaniolă. Puţin mai dificil este să găsim vorbitori de germană sau de olandeză, dar cel mai greu este cu limbile nordice, pentru care candidaţi se găsesc mai uşor în Cluj, unde este o universiate foarte bună cu facultăţi în care se învaţă limbi nordice", mai spune Mihaela Rusu.
Deşi o mare parte dintre angajatori - mai ales cei care furnizează servicii de tip business process outsourcing- spun că, în utlimii ani, calitatea pregătirii absolvenţilor de facultate care intră pe piaţa muncii a scăzut semnificativ, Mihaela Rusu spune că există o tendinţă a tinerilor, la nivel global, de a se orienta mai mult spre activităţi practice.
"Într-adevăr, poate tinerii nu mai sunt interesaţi să înveţe foarte bine franceza, pentru că le este mult mai uşor să se descurce în engleză, care se cere peste tot. E simplu să spui că nu există o calitate a pregătirii în prezent, pentru că altădată studenţii nu lucrau în timpul şcolii. Acum, îi vrem şi la muncă şi îi vrem şi bine pregătiţi, dar trebuie să ne asumăm şi noi rolul de formator", mai spune Mihaela Rusu.
Fluctuaţia de personal este foarte mare în acest domeniu, mai ales din cauza rutinei pe care o presupune activitatea de call-center, însă de multe ori tinerii se angajaează în call-centere pentru a acumula experienţă de muncă şi pentru a-şi perfecţiona cunoştinţele de limbă străină. De aceea, jobul în call-center devine pentru mulţi studenţi o rampă de lansare către o carieră în marile multinaţionale.
Anul trecut, fluctuaţia de personal în cadrul Webhelp a fost de 25%, iar ţinta companiei este aceea de a ajunge la un procent de 24%. Media de vârstă a angajaţilor din Bucureşti este de 23- 24 de ani, în timp ce la Galaţi este de 25 de ani.
Angajaţii Webhelp lucrează în două schimburi (de la 8 la 16 şi de la 16 la 24), în funcţie de nevoile clientului, de nevoile angajaţilor şi de numărul calculatoarele disponibile la birou.
Pe lângă salariul de bază, angajaţii Webhelp mai primesc o primă de performanţă şi un spor de vechime, de care beneficiază inclusiv cei care au vechime de muncă în altă companie cu obiect de activitate similar şi care s-au angajat în cadrul Webhelp.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels