ZF News

Francezii de la Webhelp trec de 1.000 de angajaţi în România

Francezii de la Webhelp trec de 1.000 de angajaţi în România

Autor: Adelina Mihai

13.02.2013, 20:27 5755

Compania are deja aproape 800 de oameni în Galaţi şi Bucureşti şi a avut afaceri de 9 mil. euro anul trecut. În provincie costurile sunt cu 15-20% mai mici faţă de Capitală.

Webhelp, filiala locală a fur­nizo­rului francez de servicii de tip call-center care a in­trat pe piaţă în 2007 prin achi­ziţia unei companii a familiei Talpeş, a ajuns deja la aproape 800 de angajaţi şi intenţionează să recruteze încă 200 de per­soa­ne până la finalul anului. Compania are sedii în Bucureşti (unde lucrează 600 de anga­jaţi) şi în Galaţi (200 de persoane), iar noile re­crutări vor fi făcute în special în Bucureşti.

"Avem bugetate 200 de noi recrutări anul acesta, pentru că există un interes foarte mare din partea clienţilor din Europa pentru exter­na­lizarea unor activităţi în România, aşa că sun­tem pregătiţi să creştem capacitatea", a spus Mihaela Rusu, directorul general al Webhelp România, care ocupă această funcţie de mai bine de cinci ani.

Francezii de la Webhelp sunt prezenţi în România încă din anul 2000, însă în perioada 2000 - 2006 au derulat operaţiuni prin interme­diul unei companii deţinute de familia Talpeş (pro­prietarii Softwin, grupul care a dezvoltat soluţia antivirus BitDefender). În decembrie 2006, Webhelp a cumpărat de la familia Talpeş com­pania WH Client Relationship Manage­ment, într-o tranzacţie a cărei valoare nu a fost făcută publică.

În 2012, Webhelp a avut o cifră de afaceri de 9,15 mil. euro (în creştere cu 30% faţă de anul precedent, şi a încheiat anul cu un efectiv de 716 angajaţi. La momentul preluării de la fa­milia Talpeş, compania avea peste 200 de anga­jaţi şi afaceri de peste 3 milioane de euro. Pentru Softwin, la acel moment Webhelp era însă un client mic.

"După ce am creat filiala locală, am înce­put să dezvoltăm centrele din Bucureşti şi din Galaţi, în special pentru servicii în limba fran­ceză. Uşor-uşor, am dezvoltat activitatea, avem chiar un client român, care ne-a cerut ser­vicii în limba română. Galaţi este o desti­na­ţie foarte bună pentru că este un centru universitar pu­ter­nic, există două universităţi care ne ali­men­tează în permanenţă cu vorbitori de limbă fran­ceză", mai spune Mihaela Rusu.

Pe lângă cunoştinţele de limbă străină, un alt motiv pentru care companiile străine îşi des­chid centre de servicii sau le relochează în Ro­mâ­nia este cel al costului forţei de muncă. Un angajat din call-center câştigă, în medie, 250 - 300 de euro net pe lună în România (iar în pro­vincie costurile sunt cu 15- 20% mai mici decât în Bucureşti), costul fiind de trei- patru ori mai scăzut decât în Occident.

Grupul francez intenţionează să îşi dezvol­te activitatea în România, iar momentan "pro­spec­tează" piaţa şi nu exclude posibilita­tea de a deschide sau de a prelua companii existente în oraşe în care se găsesc mai uşor decât în Bu­cureşti candidaţi pentru limbile străine cerute de clienţi.

"În ultima vreme au apărut clienţi activi pe piaţa anglofonă. Prospectăm şi alte oraşe, mo­men­tan realizăm un studiu de marketing pentru găsirea de noi locaţii, ne interesează zo­nele în care există potenţial de recrutare şi ora­şe cu aeroport", mai spune Mihaela Rusu. Prin­ci­palii clienţi ai Webhelp activează în do­menii precum telecom, turism sau retail şi sunt din Europa.

Deşi serviciile oferite în limba franceză rămân majoritare, de doi ani încoace compania a început să îşi diversifice oferta în funcţie de cererile clienţilor, astfel că a început să ofere servicii în limbile engleză, italiană, spaniolă, portugheză sau olandeză.

"Cel mai uşor sunt de găsit candidaţii pentru limbile franceză sau engleză, poate în această categorie intră şi vorbitorii de italiană sau de spaniolă. Puţin mai dificil este să găsim vorbitori de germană sau de olandeză, dar cel mai greu este cu limbile nordice, pentru care can­di­daţi se găsesc mai uşor în Cluj, unde este o uni­ver­siate foarte bună cu facultăţi în care se în­vaţă limbi nordice", mai spune Mihaela Rusu.

Deşi o mare parte dintre angajatori - mai ales cei care furnizează servicii de tip business process outsourcing- spun că, în utlimii ani, calitatea pregătirii absolvenţilor de facultate care intră pe piaţa muncii a scăzut semnificativ, Mihaela Rusu spune că există o tendinţă a tinerilor, la nivel global, de a se orienta mai mult spre activităţi practice.

"Într-adevăr, poate tinerii nu mai sunt interesaţi să înveţe foarte bine franceza, pentru că le este mult mai uşor să se descurce în engleză, care se cere peste tot. E simplu să spui că nu există o calitate a pregătirii în prezent, pentru că altădată studenţii nu lucrau în timpul şcolii. Acum, îi vrem şi la muncă şi îi vrem şi bine pregătiţi, dar trebuie să ne asumăm şi noi rolul de formator", mai spune Mihaela Rusu.

Fluctuaţia de personal este foarte mare în acest domeniu, mai ales din cauza rutinei pe care o presupune activitatea de call-center, însă de multe ori tinerii se angajaează în call-centere pentru a acumula experienţă de muncă şi pentru a-şi perfecţiona cunoştinţele de limbă străină. De aceea, jobul în call-center devine pentru mulţi studenţi o rampă de lansare către o carieră în marile multinaţionale.

Anul trecut, fluctuaţia de personal în cadrul Webhelp a fost de 25%, iar ţinta companiei este aceea de a ajunge la un procent de 24%. Media de vârstă a angajaţilor din Bucureşti este de 23- 24 de ani, în timp ce la Galaţi este de 25 de ani.

Angajaţii Webhelp lucrează în două schimburi (de la 8 la 16 şi de la 16 la 24), în funcţie de nevoile clientului, de nevoile angajaţilor şi de numărul calculatoarele disponibile la birou.

Pe lângă salariul de bază, angajaţii Webhelp mai primesc o primă de performanţă şi un spor de vechime, de care beneficiază inclusiv cei care au vechime de muncă în altă companie cu obiect de activitate similar şi care s-au angajat în cadrul Webhelp.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO