ZF News

Nouă din zece executivi de top cred că afacerile vor creşte în acest an, iar unul din doi că businessul va avansa cu peste 10%

Sursa foto - Shutterstock

Sursa foto - Shutterstock

Autor: Ioan Dornescu

20.02.2015, 00:04 230

Creşterea rulajelor, a profitului, continuarea investiţiilor şi noi angajări sunt aşteptările pe care le au pentru 2015 majoritatea şefilor companiilor de top din România. Din companiile de pe piaţa locală 87% anunţă creşteri salariale.

Concluziile studiului „O nouă viziune a creşterii“, publicat ieri de EY România, indică o viziune superoptimistă asupra viitorului imediat. După ce în 2014 economia a crescut cu 2,9%, iar consumul cu 7%, 90% din liderii de business din România sunt încrezători în creşterea afacerilor lor în acest an, în timp ce doar 6% se aşteaptă la scăderea cifrei de afaceri, iar 4% la o stagnare. Studiul a fost făcut înaintea anunţării de către guvern a reducerilor de taxe.

Potrivit sursei citate, dintre cei care mizează pe creştere, 48% prognozează o evoluţie semnificativ pozitivă în 2015, respectiv o creştere de peste 10%. Estimările privind creşterea profitului sunt, de asemenea, pozitive, doar 13% din companii aşteptându-se la o stagnare sau la o scădere a profitabilităţii în 2015.

„Această tendinţă va fi susţinută în mare măsură prin investiţii, având în vedere că 76% din respondenţi afirmă că vor creşte investiţiile în 2015. Acestea se vor concentra în zona de lansări de noi produse şi servicii, cea de marketing şi vânzări şi în extinderea în noi pieţe de desfacere“, potrivit EY România.

Potrivit datelor INS, investiţiile în eco­nomie au scăzut în primele două trimestre din 2014 cu peste 9%, dar au crescu în T3 cu 0,1%. Potrivit EY, învestiţiile programate în 2015 vor fi finanţate în principal prin credite bancare (53%), urmate de injecţii de capital (18%).

„Creşterea competitivităţii prin inovaţie şi cercetare, creşterea brandului şi digitalizarea trebuie să se regăsească pe agenda de business şi în bugetele de investiţii în 2015. De asemenea, accesul la finanţare, abilitatea de a diversifica sursele de finanţare şi optimizarea costului finanţării au devenit într-o mai mare măsură avantaje competitive, ca urmare, orice strategie de business va trebui să le aibă în vedere în acest an“, a spus Bogdan Ion, country managing partner la EY România.

 

O treime din companii au în buget creşteri salariale între 5 şi 30%

Evoluţiile pozitive estimate pentru cifra de afaceri şi profitabilitate vor fi susţinute şi prin creş­terea numărului de angajaţi. În timp ce 36% din angajatori se aşteaptă la o creştere modestă (sub 5%), peste 35% afirmă că vor creşte numărul angajaţilor între 5 şi 30% sau peste. Potrivit analizei, 87% din companii vor creşte salariile, dar aproape jumătate din respondenţi nu estimează majorări mai mari de 5%. Totuşi, 38% au în buget pentru 2015 o creştere a salariilor propriilor angajaţi între 5-20% sau chiar mai mult.

Companiile din IT şi servicii estimează cele mai mari rate de creştere a salariilor în acest an. Respondenţii din industria IT sunt foarte încrezători în perspectivele sectorului de profil într-o măsură semnificativă (78%), alţi executivi optimişti peste media eco­nomiei provenind din industria produ­cătoare şi servicii.

 

Cererea va redeveni motorul creşterii businessurilor româneşti

„După depăşirea crizei, revenirea creşterii a fost timidă. În 2015 însă, cererea va redeveni motorul creşterii business-urilor româneşti, conform răspunsurilor oferite în cadrul studiului. Astfel, 66% dintre executivi se aşteaptă la o creştere a cererii pentru produsele şi serviciile companiei lor în 2015, în timp ce 32% estimează o stagnare şi doar 2% o tendinţă negativă. Evoluţiile cele mai bune le aşteaptă executivii din IT, transporturi, real estate şi servicii, în timp ce evoluţii negative sunt estimate în industria editorială“, potrivit sursei citate. Concluziile analizei arată că 41% dintre oamenii de afaceri consideră costurile reduse cel mai important avantaj competitiv al concurenţei. De asemenea, reducerea costurilor este primul răspuns luat în calcul de executivi la condiţiile de piaţă.

„Reducerea costurilor este încă sus pe agenda oamenilor de afaceri, deşi, în acelaşi timp, recunosc importanţa mare a inovaţiei în succesul companiei pe care o conduc, 60% dintre ei afirmând că inovaţia are un impact mare şi foarte mare în această privinţă. Deşi 78% dintre respondenţi consideră că succesul companiei este în măsură mare şi foarte mare dependent de nivelul de pregătire al angajaţilor, doar 5% dintre ei au recurs la atragerea în companie a unor angajaţi valoroşi în 2014, ca răspuns la condiţiile din piaţa în care activa compania“, se spune în comunicat.

Referindu-se la factorii care definesc succesul pe piaţa locală în acest an, cei mai importanţi trei indicatori rămân rezultatele financiare, satisfacţia clienţilor şi cota de piaţă, cu precizarea că satisfacţia clienţilor a detronat în importanţă indicatorii financiari, fiind în 2015 cel mai importat element al succesului unei companii. Alături de aceşti factori, 41% dintre liderii de business menţionează notorietatea mărcii (brand awareness), faţă de 39% în anul trecut.

Studiul EY România privind percepţia mediului românesc de afaceri în 2015 are la bază un chestionar care analizează percepţiile a 202 executivi de top provenind din organizaţii care operează la nivel local, în diverse industrii. Astfel, 22% dintre respondenţi provin din companii cu cifra de afaceri mai mare de 50 de milioane euro, 30% din companii cu cifră de afaceri între 10-50 milioane euro, 23% cu rulaje între 1-10 milioane euro şi 25% cu vânzări de sub un milion de euro.

Executivii au răspuns chestionarului EY România în perioada 10 - 16 februarie 2015.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO