ZF România 100 de ani de business

Piaţa farma din România începe să fie curtată de investitorii străini. Businessurile româneşti deţin în continuare supremaţia

Piaţa farma din România începe să fie curtată de...

Autor: Georgiana Mihalache

06.03.2018, 11:06 914

Mai mult, antreprenorii români au accelerat procesul de dezvoltare a companiilor prin investiţii, astfel că vorbim în prezent de businessuri de miliarde de lei deţinute de aceiaşi oameni care le-au creat.

În piaţă mai există şi afaceri de talie mică sau medie, farmacii independente sau lanţuri regionale, care urmează modelul afacerilor de familie. Piaţa este însă dominată de jucătorii mari, primii cinci retaileri farmaceutici ocupând o cotă de circa 22% din totalul farmaciilor, potrivit calculelor ZF.

Anca Vlad, una dintre cele mai puternice antreprenoare din piaţa autohtonă, a pariat pe zona de business încă din anii ’90 şi a fondat două afaceri în domeniul farma - distribuitorul de medicamente Fildas şi lanţul de farmacii Catena. Antreprenoarea controlează afaceri cumulate de circa 5,5 miliarde de lei în 2017, Catena fiind liderul pieţei de retail farma, cu 670 de farmacii la nivel naţional, iar Fildas ocupând poziţia a treia în piaţa de distribuţie.

Anca Vlad crede că brandul românesc este importat pentru economia ţării şi pentru angajaţii care lucrează în afacerile româneşti. Pentru consumatori contează serviciile şi produsele pe care le primesc.

„Pentru consumatori nu are importanţă naţionalitatea brandului, ci doar calitatea serviciilor şi a produselor oferite, precum şi raportul calitate/ preţ. Pentru economia unei ţări însă este important să existe branduri autohtone şi antreprenori proprii, care să aducă energie, creativitate şi locuri de muncă“, a spus antreprenoarea.

Ea a mai adăugat că şi angajaţii dintr-o companie autohtonă resimt diferenţele dintre a lucra pentru o companie locală faţă de un brand internaţional, pentru că aceştia nu se limitează să execute sarcini pe baza procedurilor, ci vor să-şi arate competenţa într-o companie mai mică.

„Cu toate acestea, lecţiile de business date de marile branduri externe ne sunt utile tuturor şi stau la baza a tot ce se întâmplă în zona brandurilor autohtone“, a mai spus Anca Vlad.

Reprezentanţii lanţului de farmacii HelpNet, al patrulea jucător din piaţă, controlat de omul de afaceri Ovidiu Buluc, aduc în discuţie importanţa dezvoltării brandului la nivel naţional, prin investiţii în instruirea personalului farmaceutic, dar şi prin creşterea numărului de farmacii. Buluc a înfiinţat în anii ’90 şi distribuitorul de medicamente Farmexim. „Credem că autenticitatea este motivul pentru care peste 2,6 milioane de oameni intră în mod regulat în farmaciile noastre, iar Help Net face tot posibilul pentru a păstra această trăsătură şi mod de a funcţiona“, au spus reprezentanţii companiei.

La vârful pieţei farma locale se află exclusiv branduri create de antreprenorii care au simţit potenţialul acestei pieţe atunci când România începea să înveţe cu ce se mănâncă regimul capitalist. Dintre primele cinci, patru sunt deţinute în continuare de fondatori. Singura excepţie este Sensiblu.

Cea mai mare tranzacţie din piaţa farma de anul trecut, dar şi una dintre cele mai mari din istorie, a fost vânzarea grupului A&D Pharma, din care fac parte distribuitorul Mediplus şi farmaciile Sensiblu, către cehii de la Penta Investments.

Fondul de investiţii deţinea deja pe piaţa locală 31 de farmacii pe care le cumpărase de la alţi antreprenori locali tot în 2017.

Achiziţiile au fost făcute prin intermediul businessului de farmacii Dr. Max, brandul prin care cehii sunt prezenţi şi în alte ţări din regiune. Mutarea de pe piaţa farma vine şi cu o premieră în ce priveşte jucătorii din top, şi anume intrarea în arenă a unui fond de investiţii străin, într-o piaţă dominată de antreprenori. Grupul A&D Pharma a fost fondat de patru antreprenori - Walid Abboud (48 de ani), Roger Akoury (49 de ani), Ludovic Robert (46 de ani) şi Michel Eid, prezenţe foarte discrete în spaţiul public, evitând interviurile şi eveni­mentele publice.

În ceea ce priveşte tranzacţia prin care Penta Investments a preluat A&D Pharma, încă nu se cunosc toate detaliile referitoare la evoluţia farmaciilor Sensiblu, dacă vor fi redenumite sub umbrela Dr. Max sau ce se va întâmpla cu modelul low cost Punkt.

Cehii de la Penta Investment vin pe o piaţă unde antreprenorii locali au deja experienţă şi cunosc comporta­mentul de consum şi regulile jocului.

Lanţul de farmacii Dona, al treilea jucător din piaţa de profil, a fost înfiinţat în urmă cu peste 25 de ani de Eugen Banciu, un medic român, care a mai făcut un pas în dezvoltarea afacerii după ce a hotărât extinderea prin sistem de franciză a businessului în 2016.

Sub umbrela Dona intră 300 de farmacii deţinute de 9 companii antreprenoriale cu capital privat românesc. Afacerile Dona (Siepcofar) au ajuns în 2016, cel mai recent an pentru care există date publice, la 902 milioane de lei.

Ropharma, Farmacia Tei şi Beladonna sunt alte branduri româneşti care completează peisajul local unde sunt active circa 8.000 de farmacii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO