ZF Transilvania

Omul de afaceri Mircea Barna, si-a construit un paradis rustic la Valea Draganului

07.07.2004, 00:00 1010

Cand ajungi pe proprietatea familiei Barna de la Valea Draganului te simti in alta lume. Una a existentei care nu este amenintata de stres, de lupta zilnica pentru supravietuire sau de badaranie. In spatele fiecarei constructii de pe "domeniul Barna" stau insa zeci de mii de euro. Pe domeniul de la Valea Draganului, familia Barna are de unde alege cand vrea sa se relaxeze. Are un teren de volei pe nisip si o masa de tenis. In plus, membrii familiei pot sa se dea cu barca pe lac sau sa inoate, pentru ca, in unele zone, apa atinge 1,70 metri. In curand, va fi data in folosinta si o piscina, al carei singur neajuns este ca nu va avea apa incalzita.

Mosia lui Barna

Oare cum trebuie sa arate locul ideal pentru o vacanta intima si relaxanta? Inchideti ochii si lasati-va imaginatia sa zburde. Inchipuiti-va un teren la poalele muntelui, unde vantul aduce mirosul de brad dintr-o parte si pe cel al fanului proaspat cosit din cealalta.

Ganditi-va ca pe acest teren se afla un lac plin de pastravi, cu plaje amenajate si doua mici insule, legate de tarm cu poduri din lemn. V-ati gandit? Ramaneti cu ochii inchisi, pentru ca acum trebuie sa dati atentie confortului dumneavostra.

Construiti in minte o casa care, in salbaticie, are luxul de la oras. Apa curenta, calda si rece, telefon international, televizor si cablu TV, internet, frigider, cuptor cu microunde. Sufragerie mare si doua dormitoare confortabile, la etaj. O terasa unde puteti savura in fiecare dimineata cafeaua si micul dejun.

Tabloul nu este complet inca. Poate aveti prieteni multi si vreti sa va viziteze in acest loc feeric. Adaugati in tablou trei case de oaspeti, rustice, cu mobilier realizat chiar acolo, de mesteri dibaci, care stiu cum sa taie, sa sculpteze si sa trateze lemnul.

Alaturi, un cort indian, cu hamac, pentru amatorii de senzatii mai tari. Ei, va puteti inchipui acest paradis? Acest loc este cat se poate de real. Nu se afla in Noua Zeelanda sau Canada, ci la 70 de kilometri de Cluj, in satul Valea Draganului.

Domeniul masoara circa 60 de ari si ii apartine omului de afaceri Mircea Barna, fost component al echipei nationale de baschet, care a emigrat in Germania inainte de 1989, impreuna cu toata familia.

Intoarcerea la natura

"Dintotdeauna mi-a placut natura. Mi-am dorit sa ma mut la tara si am gasit locul acesta superb, in Valea Draganului. Nici nu mai tin minte cati bani am investit in el, ca sa ma simt bine si sa imi pot aduce prietenii aici", isi incepe Barna povestea.

Fostul baschetbalist a achizitionat terenul in 1995 si a pastrat cabanuta care se afla pe el, din sentimentalism, desi modestia ei contrasteaza cu eleganta celorlalte constructii.

Prima casa a finalizat-o in anul 2000. In ea locuiesc Mircea Barna si sotia sa, Ela, despre care spune ca este "arhitecta sefa". A captat apa de la un izvor aflat pe pamantul sau si, cu ajutorul unui hidrofor, si-a introdus apa curenta. Apoi, si-a amenajat un mic lac, prin devierea Draganului, si o terasa cu un cuptor pe care vara sfaraie micii si gratarele.

"M-am mutat imediat aici. Imi place foarte mult si am inceput sa ma dezobisnuiesc de agitatia din oras. Cand merg la Cluj, pe la ora 6 sunt rupt de oboseala si nu mai stiu cum sa evadez", marturiseste Mircea Barna.

Tehnica "feng-shui"

In ultimii doi ani, omul de afaceri si sotia sa au gandit un intreg plan de dezvoltare. Incercand sa nu distruga salbaticia locului, au mai proiectat trei case si un cort indian, au prelungit lacul, au construit inca doua poduri si au amenajat, chiar saptamana trecuta, un teren de volei pe nisip. In plan se mai afla o piscina, la care se lucreaza de zor.

"Totul a fost creat cat mai rustic. Am folosit mult lemn, care da o senzatie placuta. Mobila a fost creata chiar aici. Noi am mai luat din Cluj doar saltele, cateva scaune si, desigur, aparatura electronica. Una dintre casele de oaspeti am amenajat-o folosind tehnica <feng-shui>. Chiar cred in ea, pentru ca, de cate ori dorm in casa respectiva, ma trezesc inviorat si cu pofta de viata", a explicat Barna, adaugand ca cel mai interesant ramane cortul indian, unde se doarme in hamac.

Fostul sportiv sustine ca va locui tot restul vietii sale la Valea Draganului: "Merg o zi pe saptamana la Cluj, sa vad cum mai merg afacerile. In rest, sunt aici. Nici iarna nu ma mut. Avem calorifere in casa principala, ne incalzim si cu lemne, nu ducem lipsa de nimic. De ce sa plecam?"

"Aici ma simt cel mai bine"

De cate ori au ocazia, la domeniul din Valea Draganului vin si fiicele lui Mircea Barna, Anca si Adriana, jucatoare de tenis aflate intre primele 200 din lume. Ele locuiesc in Germania si ajung destul de rar in Romania.

"Valea Draganului este locul unde ma simt cel mai bine din lume", spune Anca, care a jucat tenis pe toate continentele. "Turneele mele preferate sunt cele de la Pattaya, din Thailanda, si cel din Bali, care au loc chiar pe malul marii. Cu toate acestea, sunt decisa ca la finalul carierei sa ma mut definitiv la Valea Draganului. Sper sa castig pana atunci destui bani ca sa-mi pot indeplini aceasta dorinta", a spus Anca, venita saptamana trecuta in vacanta dupa turneul de la Wimbledon.In perioada petrecuta la munte, Anca a preferat sa calareasca si, cum altfel, a jucat tenis, pe un teren din sat.

Anca si Adriana, mandria familiei

Mircea Barna si-a dus fiicele la tenis inca de mici. Anca (foto stanga) si Adriana (dreapta) au deprins tainele sportului la Cluj si s-au afirmat in Germania, unde au emigrat in 1988. Ele sunt acum campioane ale tarii lor de adoptie: pe echipe, cu formatia Moers-Dussledorf, si Anca la individual, titlu cucerit la finele anului trecut.

Cea mai bine clasata in clasamentul mondial WTA este Anca Barna, aflata pe pozitia 58. In varsta de 27 de ani, ea este jucatoare profesionista din 1996. Cea mai mare performanta a carierei sale este calificarea in turul 3 la Australian Open, in 2003, iar cel mai inalt loc in ierarhia WTA a fost 47, ocupat de doua ori, in decembrie 2003 si aprilie 2004. Anul acesta, ea a jucat in turul 2 la Melbourne, fiind eliminata de Lisa Raymond. In contul sau s-au strans, numai din tenis, 649.663 dolari, dintre care 84.590 in primele 6 luni ale acestui an.

Sora Ancai, Adriana, se afla pozitia 199 WTA, iar cel mai bun loc ocupat de ea vreodata este 180, in mai 2004. Adriana nu a intrat niciodata pe tabloul principal al unui turneu de Grand Slam si a castigat pana in prezent 184.794 de dolari.

De 50 de ori la "nationala"

Mircea Barna, care are 51 de ani ani, este originar din Medias, unde a invatat sa joace baschet. In 1970 s-a transferat la Cluj, unde a jucat mai intai la Politehnica, pana in 1974, apoi la Universitatea, timp de 14 ani. Singura intrerupere a fost pe perioada armatei.

"M-au luat cu arcanul si am jucat 6 luni la Dinamo. N-am vrut sa stau la Bucuresti si m-am intors in Ardeal", a povestit Barna. La Cluj s-a imprietenit cu Meti Ruhrig, un celebru baschetbalist al lui "U", care i-a devenit cel mai bun prieten si care i-a schimbat cursul vietii. Barna era conducator de joc si a fost selectionat de peste 50 de ori in echipa nationala de seniori. In 1987, a primit chemare de la Ruhrig, emigrat intre timp in Germania, si a plecat din tara. Dupa un an si-a luat si familia. A continuat sa joace baschet la o echipa din Nurnberg si apoi - timp de 5 ani - a fost antrenor.

Afacerile lui Barna

Dupa 1990, Mircea Brana s-a apucat de afaceri. "Am avut multe nereusite", recunoaste el. Cea mai cunoscuta afacere a sa a fost cu echipament sportiv: firma romano-germana "Ancada", botezata dupa numele fiicelor sale. "A fost o perioada foarte grea. In fiecare saptamana trebuia sa merg in Germania. Ca sa nu pierd prea mult timp, calatoream noaptea. Abia daca prindeam 3 ore de somn. Am facut cate 100-150.000 de kilometri pe an cu masina", isi aminteste el.

Firma a devenit foarte cunoscuta in Romania, unde echipamentul "Ancada" era purtat de echipele de fotbal Dinamo Bucuresti, Ceahlaul Piatra Neamt, Gloria Bistrita si "U" Cluj, dar si de "nationalele" de handbal. "A mers bine, pentru ca era un echipament ieftin si de calitate. Acum am inchis firma; era prea mult de alergat", spune Barna.

Acum are o firma de constructii si este actionar la o alta, Euroma, care exporta instalatii sportive. "Castig bani frumosi acum de la Euroma, care merge excelent. Eu reprezint partea romana si detin 20% din actiuni. Hala de productie este la Carbochim si angajatii sunt foarte bine platiti. Un strungar castiga 12 milioane, iar seful, 30. Toata productia o exportam in Germania", spune fostul baschetbalist, si completeaza: "In spatele proprietatii de la Valea Draganului stau 10 ani de munca grea. Imi ajunge. Acum vreau sa ma bucur de liniste".
transilvania@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels