Ziarul de Duminică

Afaceri „otrăvite” în portul Constanţa (II)/ de Cosmin Savu. GALERIE FOTO

Galerie foto

Galerie foto

Autor: Cosmin Savu

31.10.2013, 23:47 65

Din aer, intr-o filmare din elicopter, ravagiile facute de explozie la bordul Flaminiei se vad foarte clar. Pentru cei de pe pamant, autoritatile par ca fac totul ca sa ascunda riscurile. Au trecut mai bine de 5 luni de cand nava Flaminia este in portul Constanta. Totusi, nici astazi nu se stie unde vor ajunge deseurile din tonele de namol si apa folosite la curatarea urmarilor exploziei de la bord. Si mai este nevoie si de personal inalt specializat pentru ca o catastrofa ecologica sa nu apara. Cantitatea impresionanta de substante nedeclarate de armatorul neamt a dat peste cap planurile santierului naval unde ar urma sa fie reparata Flaminia.

Instalatiile care se folosesc frecvent in Romania sunt instalatiile pentru fabricarea cimentului- este o practica curenta in lume aceasta co-incinerare. Conditia care apare aici in acest caz este sa aiba proprietati combustibile. Nu se stie daca acest namol are o putere calorifica. Niciodata nu s-au facut publice rezultatele analizei namolului. Vorbim despre un deseu deja incinerat, este greu de crezut ca ar mai putea avea proprietati flamabile. Acest namol a fost incadrat in lista europeana a deseurilor drept deseuri continand alte substante periculoase.

Din primele saptamani in care nava a ajuns in Constanta, in port s-a imprastiat un miros pestilential. La bord au fost gasite cateva tone de carne de pui putrezita care nici ea nu aparea in documentele armatorului. Dupa mai bine de un an de stat in containere frigorifice deconectate de la energie, carnea nu era in cele mai bune conditii…Teoretic aceasta marfa trebuia returnata in Germania, dar nimeni nu vrea sa vorbeasca despre asta.

La bordul navei lucreaza doua firme angajate de santierul Mangalia - una dintre ele infiintata in iulie 2013 parca special pentru lucrarile de pe Flaminia - Naval Eco din localitatea 2 Mai. Ei sunt cei care lucreaza pe Flaminia.

Fierul scos de pe nava este preluat de reprezentantii unui consortiu de 3 firme: Uni Recycling Bucuresti, Setcar Braila si Glar Construct din Prahova, firma la care a fost actionar si deputatul PSD Sebastian Ghita. Acest consortiu este cel care a fost contractat sa decontamineze fierul si sa scoata slamul de pe nava.

Ingrijorarea este prezenta in randul celor care lucreaza in portul Constanta. Obtuzitatea autoritatilor se reflecta si in relatia cu personalul din port.

Pilotii experimentati din Constanta au si ei temerile lor.

In santierul din Mangalia suntem invitati  sa vedem locul unde o sa fie reparata Flaminia. Este o nava de 8.600 de containare fata de Flaminia care este de 6.600 de containare

Desi au trecut mai bine de 5 luni de cand Flaminia este in Constanta, nu se stie nici acum unde or sa ajunga deseurile din namol sau apele uzate. Pentru o parte dintre ele se va decide valorificarea cand vor exista buletinele de analiza. Buletinele de analiza vor arata daca pot fi valorificate in Romania sau vor fi valorificate in Germania. Vor veni cu o nava care sa le transporte inapoi in Germania, fie vor gasi o posibilitate legala si autorizata de stocare pe o perioada pe teritoriul Romaniei, si si le iau pe nava reparata si pleaca cu ele.

Langa Braila este unul dintre putinele locuri unde ar putea fi duse deseurile in plus de pe Flaminia pana la returnarea lor in Germania.

In ecuatia Flaminia se mai pregatesc doua firme care sunt in negocieri pentru preluarea apelor uzate: una din Ialomita si alta din Mangalia. Activitatile acestora sunt binecunoscute autoritatilor de mediu prin… amenzile pe care le-au luat de-a lungul timpului tocmai pentru nerespectarea legislatiei de mediu.

Desi prefectul Eugen Bola promitea in mai ca operatiunea din portul Constanta nu va dura mai mult de 20 de zile, din cauza cantitatilor suplimentare de la bord, descarcarea si curatirea navei s-a prelungit mai bine de 5 luni.

Intr-o declaratie plina de cinism facuta zilele trecute prefectul anunta ca o sa faca un cadou de Craciun constantenilor: o sa transfere nava in Mangalia la sfarsitul anului. Dar la cum se misca lucrurile pe langa nava nici aceasta promisune nu pare realista.

Spatiul aerian din Constanta nu a fost inchis, desi daca ar fi fost dupa decidenti probabil ca doar pentru ochii curiosilor, ar fi facut-o. Nu siguranta populatiei este prioritara, ci linistea politicienilor.

Flaminia nu este singurul caz in jurul caruia s-a facut multa valva. In prima parte a anului in Portul Constanta a ajuns si o nava din Italia, Volgobalt. Nava Volgobalt 219 a plecat incarcata cu gunoi din Napoli la inceputul lui martie, acest an. Dupa mai multe zile in care s-a plimbat prin dreptul portului Constanta nava a acostat si imediat au cerut aprobarea pentru descarcarea marfii. La control ofiterii si-au dat seama ca actele navei nu sunt in regula. La puntea navei se aflau 2.700 de tone de gunoi declarat ca resturi reciclabile, in realitate se aflau deseuri menajere, medicale sau chiar toxice care urmau a fi arse la noi in tara.

Volgobalt n-a primit intrarea in tara datorita unor inadvertente mari din hartiile din vama: au pornit din Italia cu o anumita incadrare si au ajuns in Romania cu alta incadrare. Dupa cateva saptamani de discutii, sub presiunea mediatica, autoritatile romanesti au hotarat sa nu permita navei Volgobalt sa-si debarce deseurile in Romania.

Dar nu este cazul Flaminiei care a ridicat semne de intrebare si a stranit ingrijorare peste tot pe unde a trecut dupa accident. Cu toate acestea, autoritatile romanesti au o atitudine relaxata.

Nelinistiti par a fi insa pescarusii si delfinii din portul Constanta. Lipsa de transparenta a autoritatilor, ignoranta si lacomia sunt propice unei specii de rechini  ce lasa in urma doar ingrijorare…Nava Flaminia ramane in portul Constanta, in aproperea litoralului romanesc si-si descaraca deseurile in liniste, fara ca cineva sa deranjeze.

 

Reportaj difuzat de Protv în emisiunea “România te iubesc!” din 6 octombrie 2013

PS.

La mai puţin de două săptămâni de la difuzarea acestui reportaj, s-a anunţat că vasul Flaminia nu mai rămâne în Portul Constanţa. Decizia nu a fost impusă de autorităţile române, ci este ideea armatorului şi a asiguratorului navei. Prefectul de Constanţa, Eugen Bola, a lămurit luni motivele care au stat la baza acestei soluţii favorabile mediului înconjurător din România. „Cel mai important este acela că propunerea autorităţii naţionale de mediu de a veni o navă din Germania să intre lângă Flaminia să putem să transbordăm aceste deşeuri costă prea mult în opinia armatorului şi a asiguratorului - cel care acoperă toate cheltuielile. Se pare că le este mult mai convenabil din punct de vedere financiar să plece cu nava. Odată acum vreo două luni se vorbea de portul Varna, acum de portul Salonic (Grecia)” a declarat Eugen Bola. Prefectul a ţinut să explice că legislaţia Greciei permite distrugerea deşeurilor, în timp ce legislaţia noastră nu permite distrugerea deşeurilor, ci doar valorificarea lor.

Chiar şi aşa, România nu a scăpat de tot de Flaminia. După ce nava va fi descărcată, după ce va fi decontaminată, va veni la Mangalia să fie reparată.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO