Ziarul de Duminică

Ars amandi/ de Dorina Călin

Ars amandi/ de Dorina Călin

Autor: Dorina Călin

21.11.2014, 00:07 64

Expoziţia „Ars Amandi. Tema iubirii în arta europeană a secolelor XVI - XIX”, s-a deschis ieri seară, 20 noiembrie, la parterul Galeriei Naţionale a Muzeului Naţional de Artă al României (MNAR). Curatorul expoziţiei este Cosmin Ungureanu, specialist la Biroul de Artă Europeană şi Arte Decorative al MNAR. Expoziţia cuprinde o selecţie de 73 de lucrări (pictură, desen şi gravură) din patrimoniul Muzeului Naţional de Artă al României, al Muzeului Naţional Brukenthal din Sibiu şi al Bibliotecii Academiei Române – Cabinetul de Stampe. Cu acest prilej sunt prezentate opere de artă puţin sau deloc cunoscute – multe în premieră absolută, după ce au fost recent restaurate.

Expoziţia ilustrează o temă recurentă în arta europeană, abordată într-o manieră diversă de pictori italieni, olandezi, francezi şi germani. Printre lucrările vedetă se numără tablouri pictate de Giovan Francesco Maineri, Abraham van der Schoor şi Marco Liberi, versiuni de atelier şi copii după Jan Gossaert, Jacopo Palma cel Bătrân şi Bartolomeo Schedoni, dar şi lucrări de grafică precum cele realizate de Marcantonio Raimondi, Hendrik Goltzius, Aegidius Sadeler şi Albrecht Dürer.

Expoziţia „Ars Amandi. Tema iubirii în arta europeană a secolelor XVI – XIX” este structurată în patru secţiuni, sub forma unui periplu cu tema iubirii. Prima secţiune, „Mitologia iubirii”, ilustrează diferite reprezentări ale zeiţei Venus, individualizată sau inserată în varii compoziţii narative, de la intrigi amoroase la ipostaza maternităţii. O portretizare simbolică a zeiţei Venus în arta europeană, începând din Renaştere până în secolul al XIX-lea, se regăseşte alături de fiul său, Amor.

Cea de-a doua secţiune, „Amorul în lumea literelor”, analizează modalitatea în care este tratată tema iubirii în literatura antică, renascentistă şi postrenascentistă. Pasiuni, drame, tragedii, personaje şi iubiri celebre devin subiect de inspiraţie pentru artiştii secolelor XVI - XIX.

Continuând secţiunea precedentă, „Iubirea (de)sacralizată” tematizează sacralitatea iubirii în cultura europeană, dintr-o perspectivă preponderent creştină, prin reprezentări ale deturnării iubirii dinspre profan către sacru.

Ultima secţiune a expoziţiei, „Alegorii şi simboluri”, cuprinde imagini aluzive sau încifrate, complementare temei iubirii.

Expoziţia „Ars Amandi. Tema iubirii în arta europeană a secolelor XVI – XIX” este însoţită pe tot parcursul ei de o serie de evenimente conexe, precum programe educative şi ateliere pentru familii şi adolescenţi, vizite ghidate şi conferinţe.

Expoziţia va putea fi vizitată în perioada 21 noiembrie - 29 martie 2015, de miercuri până duminică, între orele 10.00 - 18.00.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO