Ziarul de Duminică

Bosnia. Partaj/ de Miruna Vlada

Bosnia. Partaj/ de Miruna Vlada

Autor: Ziarul de Duminica

29.08.2014, 00:17 471

Miruna Vlada s-a născut pe 17 august 1986, la Bucureşti.

Formată la Cenaclul Euridice, coordonat de Marin Mincu, a debutat în 2004 cu volumul Poemextrauterine, la editura Paralela 45, cu o prezentare de Angela Marinescu şi prefaţă de Octavian Soviany. Cartea a primit câteva premii naţionale pentru debut în poezie. În 2007 publică la Editura Cartea Românească volumul de versuri Pauza dintre vene, însoţit de un CD în lectura autoarei. Este inclusă în antologiile cu cei mai importanţi tineri poeţi din România. În paralel cu activitatea de poetă, Miruna Vlada a derulat şi numeroase activităţi de organizare de evenimente culturale – a moderat lecturi de poezie, lansări de carte în spaţii neconvenţionale, dezbateri despre poezie, experimente inter-art. Selecţii din poezia ei au fost traduse în engleză, franceză, spaniolă, sârbă, germană, italiană şi poloneză. A fost invitată la lecturi publice internaţionale în Austria, Marea Britanie, Belgia, Polonia şi Germania. A studiat ştiinţe politice la SNSPA Bucureşti, iar din 2013 este doctor în relaţii internaţionale cu o cercetare pe europenizarea Federaţiei Bosnia şi Herţegovina.

În Bosnia. Partaj, Miruna Vlada surprinde o faţă însolită a autobiografismului; aici drama personală se îmbină cu tragedia unui spaţiu geografic blestemat de istorie (Balcanii de Vest), dragostea dobândeşte ceva din atrocitatea războiului şi din culoarea sângerie a genocidului. Totul situându-se sub semnul secesiunii cu orice preţ, a „partajului” care generează traume greu vindecabile. Poeta îşi găseşte în Bosnia un fel de patrie adoptivă, ce îi reflectă ca o oglindă propriile nelinişti şi crispări interioare şi poate spune cu îndreptăţire, în această carte de maturitate, Bosnia bin ich, descoperind pretutindeni mărcile tragicului.

„Auden observa undeva că există anti-fascişti dedicaţi care-şi conduc viaţa erotică de parcă ar invada Polonia. În Bosnia. Partaj, Miruna Vlada procedează oarecum convers anti-fascistului lui Auden – scrie, adică, despre lumea atroce din Bosnia pasionale poeme de dragoste. Poezia ei e o Bosnie devastată & splendidă, după cum Bosnia ei e un poem devastat & splendid. Dincolo de asta, important mi se pare că, printr-o astfel de înţelegere a poeziei ca empatie pentru marginalii distruşi de Istorie, Miruna Vlada reabilitează, în sfârşit, la noi conceptul de poezie politică. Cea mai bună carte a ei, fără dubiu.” – Radu Vancu 

 
 

nu mai scriu

tot ce am strâns

sunt aceste nume de femei

e un nou dicţionar

aceste voci de femei în destrămare

 

Masha

„e ceva porno în toata treaba asta. e ca o afacere cu lacrimi şi sânge.

pe bune, mi se pare oribil să vorbesc despre asta

ce să spun?

că s-a dus dracului totul?

dar da, ai dreptate,

asta o ajută pe Angelina Jolie să vină în Bosnia

să strângă bani contra lacrimilor noastre

şi să se pozeze cu năframa neagră pe cap.

n-ai văzut ce bine îi stă?

noi suntem noul ei tatuaj excentric de pe omoplat

 

o, tu, dragă Lara Croft, mamă a naţiunii mele îndoliate,

adoptă-mă

dăruieşte-mi de la ajutoare câteva kilograme de mâncare pentru pisici

şi pune toate clişeele mele pe marile ecrane

arată lumii întregi punctele mele negre de pe nas

fii curajoasă cu laşitatea mea

fii porno cu durerea mea

ajută-mă

 

ăştia chiar nu mai pricep că Bosnia

era la modă doar în anii ’90?

 

a, dar stai

că ăştia sunt obsedaţi de tot ce e vintage,

de ura seculară între popoare

ciocnirea civilizaţiilor pe înţelesul tuturor

consumatorii ăştia de genocide bine procesate

doar ei ce mai gustă încă dramele noastre

şi ne mai iau sub aripa lor

vin pe aici să se împroprietărească pe lacrimile noastre

pe tărâmul de miere şi sânge

e jalnic, nu crezi?

vin aici ca la un second hand

cu mişcări naţionaliste de secol 19

li se pare cool acest KinoBosna

nouă nu.”

 

Amira

 „nu mi-am mai lăsat niciodată

părul să crească de atunci

aveam cel mai lung păr din tot cartierul

mama s-a închis în beci

şi a început să urle

după ce m-a văzut

 

i-am auzit vorbind în bucătărie

„părul ei înghite multă apă

toată apa noastră pe o săptămână

trebuie să se spele

dar nu o să mai avem ce mânca

ce facem?”

 

vecina avea o foarfecă mare de croitorie

nici n-a clipit când i-am spus

că mama m-a trimis

aveam 16 ani. era o joacă.

vroiam să semăn cu un băiat

vroiam să îmi salvez  familia

am învăţat să renunţ repede

la ceea ce îmi era cel mai de preţ

aşa am supravieţuit cu întreaga familie

 

i-au tremurat puţin mâinile

spunea o rugăciune în timp ce tăia

când am luat în mână mănunchiul

de păr negru (cred că erau vreo 2 kilograme)

l-am simţit puţin umed şi murdar

vecina a început să plângă în pumni

şi să-l înjure pe Karadzić

parcă o şi aud

 

O, tu, Iosip Broz, cui ne-ai lăsat?

 

ştii, femeile în vârstă sunt mai isterice

pentru ele orice pierdere e iremediabilă

le doare până şi părul tăiat

resimt pierderile până departe, în pântece

ca şi când nimic nu mai poate creşte la loc

deşi părul creşte mereu la loc

pe mine mă enervaseră cumplit şi ea şi mama

nu le înţelegeam

adică în jurul nostru se murea pe capete

şi ele îmi jeleau mie părul

fraţii mei nu ar mai fi avut ce mânca

era normal să mă tund

să facem economie la apă

căci fiecare familie avea dreptul la 5 găleţi de apă

pe săptămână

părul meu

consuma 2 găleţi pe puţin

era matematică, nu era tragedie

ori nu mă spălam şi făceam păduchi

ori mă spălam şi familia nu mai avea ce mânca 2-3 zile

 

ei bine,

la noi matematica e tragedie

cum naiba să mai fie ceva firesc aici?

 

aş vrea să nu-mi mai crească

să nu-l mai tai tot timpul

 

l-am păstrat într-o cutie

l-am luat cu mine peste tot

e ca şi când am mereu bagajele pregătite

 

dar mi-e teamă s-o deschid şi să îl privesc în ochi

mi se pare că pute

 

când vede cutia aia

bărbate-miu zice

„e o grămadă de păr, e păcat de el

hai să facem ceva bun cu el

hai să-l vindem la un magazin de peruci”

 

a auzit şi el din poveştile familiei

că aveam cel mai frumos păr din tot cartierul

atinsese proporţii mitologice în poveştile lor

era uriaş

era poate cel mai lung păr negru din lume

 

dar acum nu mai e nicio mitologie

e nostalgie

rece ca gheaţa

 

nu, nu

nu vreau să-l dau

îl las să crească acolo în cutie

îl ţin aici

ştiu că poate un cap

chelit de citostatice

ar avea nevoie de el

dar nu pot să-l dau

miroase urât

părul ăla e soldatul meu mort pentru libertate

nu-l dau

nu vreau să-l dau, ce e aşa greu de priceput?

duceţi-vă dracului cu cheliile voastre

nu-l dau

nu-mi pasă de cancerul vostru

şi de perucile voastre

eu sunt sănătoasă

eu am supravieţuit celui mai lung asediu din istoria militară modernă

 

uneori cobor în beci după mama

o găsesc pe întuneric, chircită

lovindu-se uşor cu tâmplele de perete

o să-l păstrez, mami, stai liniştită

l-am strâns pe tot

o să-l aduc în casă

nu o să pierd niciun fir

o să avem supă toată săptămâna”

 

Zahida

„aştept frica de lângă mine să vină

să vorbească în locul meu la tribunal

să mai amânăm încă puţin

vă rog frumos, domnule judecător,

sentinţele sunt oricum indescifrabile

e ca un vis pe care nu mi-l mai amintesc

ce să vă spun?

dar e ciudat

că nu mi-l mai amintesc mereu la fel

o amnezie ce revine cu aceeaşi claritate

gropile comune sunt ca nişte sere

am un vis recidivist, nu-i aşa?

doar cel ce ştie să îmbrăţişeze

ştie să chinuie

uitaţi-vă, e plin oraşul ăsta de

afişe de publicitate ale morţii

ea e singura ce a rămas nebombardată

–  frica

o dată cu alfabetul m-au învăţat şi reproşul

în trei dialecte

am trei amnezii

ce să pun în declaraţie?

nu era mai bine să pictăm

în loc să vorbim?

nu era mai bine să rămânem

în picturile alea rupestre?

 

iertaţi-mă, dar aici e tribunalul uitării de la Haga

noi muţi şi ei surzi

 

în afara limbajului nimeni nu se mai teme de nimeni

 

ca un copil într-o cameră întunecată din Srebrenica

pe care frica îl izolează complet de realitate

îi pune căluş în gură

 

e tribunalul uitării de la Haga

eu aşa l-am numit”

 

Din volumul în curs de apariţie la Editura Cartea Românească

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO