Ziarul de Duminică

Cât de mult îl iubim pe Ştefan Luchian/ de Remus Andrei Ion. GALERIE FOTO

Ştefan Luchian: Două fete, ulei/pânză, semnat stânga jos cu roşu-brun Lukian (1897-1899); provine din colecţia Bujor Teculescu, Braşov, respectiv colecţie particulară importantă. Tabloul are pe verso o autentificare olografă făcută de pictorul J. Al. Steriadi, cu următorul text: ”Panou decorativ. Două fete tinere pe un fond roz cu flori, pictură în ulei pe pânză, (semnat) lateral stânga jos, autentic de St. Luchian, J. Al. Steriadi, 18.XII. 949”. Lucrarea a participat la expoziţia Luchian – Vermont, din 1899, cu nr. 89. 62,4 x 77,6 cm. Estimare 100000-250000 euro

GALERIE FOTO

Autor: Remus Andrei Ion

18.04.2013, 23:40 228

Este aproape o minune: peste 30 de manuscrise şi fotografii păstrate de familia pictorului Ştefan Luchian vor fi scoase la licitaţie de Goldart pe 24 aprilie.

Această licitaţie ar fi trebuit să aibă loc în Piaţa Univesrsităţii, sau în Parcul Ateneului! Vine şi Ion Caramitru care va recita o parte dintre cuvintele de drag scrise de Luchia iubitei sale din Alexandria, Cecelia Vasilescu. Era şi eleva lui dar mai ales spera să o ia de soţie. Este vorba de anii 1898 – 1899. Corespondenţa şi fotografii plus o pictură extraordinară: “Două fete”. O pictură similară, sub titlul “Primăvară (Două muze)” este şi în ultima licitaţie Artmark. Ambele lucrări sunt de privit şi, dincolo de concurenţa de piaţă, poate cândva vor fi expuse alături. Fiecare cu povestea ei, fiecare cu propria legendă şi istorie concretă. Este aproape o minune să le putem avea pe simeze practic în acelaşi timp prin cele două licitaţii. Vor dispărea oare din nou în tăcere împreună cu scrisorile? În lume, alte manuscrise, la fel de importante şi dragi pentru cei care le-au păstrat tocmai sunt licitate cu multe zeci şi chia sute de mii de euro. Iată!

 

„Casa de licitaţii Goldart organizează o sesiune unică miercuri, 24 aprilie, dedicată pictorului Ştefan Luchian. În sala Panoramic a Hotelului Marshal Garden, începând cu ora 18:30, Casa Goldart pune în vânzare un lot excepţional de documente – peste 30 de manuscrise şi fotografii – oferite spre vânzare de către familia pictorului.

Numeroase sunt însă referinţele culturale şi sociale desprinse din această corespondenţă. Pictorul îi scrie Ceciliei despre primele manifestări ale bolii sale şi modul în care îi este afectată munca, despre pierderea casei din Şoseaua Kiseleff, despre tribulaţiile vieţii stundenţeşti şi a celei prezente. Găsim numeroase referiri la datele picturii sale: la expoziţia deschisă pe 4 aprilie 1899 la Ateneu, împreună cu Vermont şi apoi amânarea acesteia «până azi 12 mai», la intenţia de a lucra ceva pentru expoziţia universală, la eforturile făcute ca, în ciuda bolii care-l măcina («poate să intru în vreun spital căci sunt prea bolnav, deşi nu m-am plâns la nimeni»), să termine pictarea Catedralei din Tulcea («tu ştii că avem această lucrare încă din 1897, adică de doi ani şi ar fi necinstit să nu o sfârşim odată»).

O scrisoare intitulată «O lecţie de pictură», semnată Lukian, îl dezvăluie pe „simbolistul” Luchian, cel care căuta exprimarea sublimului în pictură: «Un tablou nu înseamnă că este făcut atunci cănd este spilcuit, lustruit, curat sau vernisat, ci atunci când partea sufletească a compoziţiei este bine găsită, când artistul a simţit (….) a ştiut  să prindă sublimul, credinţa fără de care nu poate să reziste o operă de artă…». Şi exemplele ar putea continua, inclusiv cu tăioase acuze la adresa politicienilor şi a celor privilegiaţi, prea puţin interesaţi de artă.

În aceeaşi licitaţie, Goldart oferă publicului o lucrare semnată de Ştefan Luchian, emblematică pentru perioada 1897-1899, în care există o posibilă raportare la Cecilia Ionescu-Vasilescu. Unii au identificat în personajul central, redat din faţă, pe Cecilia, însă, dacă facem comparaţie cu figura Ceciliei din cele două fotografii ale acesteia din 1935 – puse în vânzare cu această ocazie – sugerăm că mai degrabă personajul din profil poartă trăsăturile iubitei lui Luchian. Lucrarea, ulei/pânză, semnat stânga jos cu roşu-brun Lukian (1897-1899), provine din colecţia Bujor Teculescu, Braşov, respectiv dintr-o colecţie particulară importantă. Tabloul are pe verso o autentificare olografă făcută de pictorul  J. Al. Steriadi, cu următorul text: «Panou decorativ. Două fete tinere pe un fond roz cu flori, pictură în ulei pe pânză, (semnat) lateral stânga jos, autentic de St. Luchian, J. Al. Steriadi, 18.XII. 949». Lucrarea a participat la expoziţia Luchian - Vermont, din 1899, cu nr. 89.

La Artmark, “Primăvară (Două muze)”, este o lucrare din colecţia Alexandru Vlădescu, avocet şi medic.

“Provenienţă: colecţia avocat dr. Alexandru Vlădescu; colecţia Ana de Sallem; din 1952, colecţia Sanda Tocineanu, fiica soţilor Vlădescu; din 1975, colecţia Dumitru Burada, al doilea soţ al Sandei Tocineanu; din 1996, colecţie privată, Germania. Opera este documentată şi reprodusă în "Luchian. Catalogul critic", Theodor Enescu, ICR, Bucureşti, 2007, la pag. 77, cat. 55. Opera este reprodusă în "Viaţa ca o pasiune", Vasile Parizescu, Monitorul Oficial, Bucureşti, 2012 la pag. 499.
Alexandru Vlădescu, chiar dacă a dispărut la doar 45 de ani, a profesat atât medicina, cât şi dreptul, fiind doctor în drept încă din 1875, când îşi publica teza la Paris. În 1877 era unul dintre cei mai tineri membrii al Tribunalului vechiului judeţ Covurlui, însă practica concomitent şi medicina, fiind cunoscută relaţia profesională cu Sava Henţia, care de altfel îi realizează doctorului un portret.”

Precedenta pictură a lui Luchian scoasă la licitaţie a fost adjudecată în luna februarie pentru 29.000 de euro: “Primul bal”.

 

“Mic dejun la Tiffany”

Manuscrisul celebrului roman „Mic dejun la Tiffany”, scris de Truman Capote şi publicat în 1958, va fi scos la vânzare într-o licitaţie online, organizată de casa RR Auctions între 8 şi 25 aprilie. Manuscrisul are 86 de pagini şi este estimat la 250.000 de dolari. „Mic dejun la Tiffany” este un roman care a făcut carieră inclusiv prin ecranizarea din 1961 cu Audrey Hepburn în rolul principal. „Acest manuscris este o veritabilă pepită de aur”, spune vicepreşedintele casei de licitaţii, Bobby Livingston. „Proprietarul manuscrisului doreşte să îşi păstreze anonimatul, dar eu pot să vă confirm faptul că este vorba de un colecţionar de autografe de pe Madison Avenue”. Manuscrisul se vinde într-o licitaţie în care au fost colectate mai multe obiecte care au aparţinut unor staruri de la Hollywood sau au legătură lumea filmului. Printre loturi se află şi fotografii cu autografe ale actorilor James Dean, Marlon Brando, Elizabeth Taylor sau Charlie Chaplin.

Preţuri record pentru manuscrisele lui John Keats şi Charlotte Brontë

Ultimul poem-manuscris al lui John Keats s-a vândut la preţul de 181.250 de lire sterline la o licitaţie Bonhams Londra dedicată poeziei. Manuscrisul este un draft al poemului ”I stood tiptoe on a little hill”.

Un alt poem, scris de Charlotte Brontë la numai 13 ani, a fost licitat peste aşteptări, la 92.450 de lire sterline deşi evaluarea nu depăşea 45.000 de lire sterline. Manuscrisul este o raritate: a fost scris pe o fâşie de pergament cu latura de mai puţin de 8 centimetri. Scrisul nu poate fi citit decât cu o lupă.

Printre loturile licitate la Bonhams au mai fost manuscrise ale lui T. S. Eliot, Lord Byron şi W. H. Auden. S-a vândut de fapt colecţia de manuscrise a poetului Roy Davids care a adunat timp de 40 de ani tot felul de înscrisuri ale marilor scriitori. Colecţia sa s-a licitat trei seri consecutive.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO