Ziarul de Duminică

Cel mai scump tablou al picturii clasice franceze nu-şi găseşte cumpărător/ de Daniel Nicolescu

Cel mai scump tablou al picturii clasice franceze nu-şi găseşte cumpărător/ de Daniel Nicolescu
06.01.2011, 23:33 198

Niciodată, până în decembrie 2010, un tablou al lui NicolasPoussin, de o asemenea calitate şi aflat într-o atât de bună starede conservare, nu s-a confruntat cu vâltoarea licitaţiilor."Porunca", una dintre capodoperele din seria celor "Şapte taine",pictate de cel mai important pictor francez al secolului alXVII-lea, a fost piesa-vedetă a licitaţiei din 7 decembrie de laChristie's Londra.

Persoana care a scos tabloul la vânzare a fost al 11-lea duce deRutland. Cu banii primiţi pe pânză, acesta ar fi dorit (potrivitunei practici destul de frecvente în Marea Britanie, vezi Rubens-ulvândut recent, în iulie 2010, pentru 9 milioane de lire de cătrefamilia Spencer pentru renovarea reşedinţei sale londoneze) săfinanţeze lucrările de restaurare a castelui Belvoir dinGrantham.

Istoria tabloului şi a felului în care a ajuns în mâinilefamiliei Rutland a făcut obiectul a opt pagini de referinţebibliografice, anexate catalogului de licitaţie. Pânza are 96 x121,6 cm şi îl reprezintă pe Iisus înmânând Sfântului Petru cheileBisericii sale, în prezenţa celorlalţi apostoli.

În jurul anului 1636, Cassiano del Pozzo (un apropiat al al luiFerdinand I de Medicis, mare Duce de Toscana şi principal mecena allui Poussin) îi comandă pictorului francez (care şi-a trăit ultimaparte a vieţii în Italia) suita celor "Şapte taine", pentru a leexpune în Palazzo Pozzo din Roma. Aşezate, după executare, înaşa-numita Stanza dei Sacramenti, ele au constituit, ani la rând,principala atracţie pentru colecţionarii aflaţi în vizită înpalatul Pozzo.

Cel dintâi care a făcut o tentativă de cumpărare a pânzelor fostSir Horace Walpole, în 1745. Papa Benedict al XIV-lea interziseseînsă orice ieşire a vreuniui tablou din Italia. Mai norocos a foststrăbunul actualului duce de Rutland care, graţie unui negustor unscu toate alifiile, a înlocuit originalele, în mod confidenţial, cunişte copii şi a izbutit astfel să "le exporte". De-atunci şi pânăazi, seria de pânze nu a ieşit din Belvoir Castle, dar una dintreele, "Penitenţa", a ars într-un incendiu, iar alta, "Botezul", afost vândută în 1939 miliardarului Samuel H. Kress (astăzi se aflăexpusă la National Gallery din Washington). Cum spunea pictorulJoshua Reynolds în 1785, acest export "a îmbogăţit enorm Anglia,dar a făcut Italia mult mai săracă".

La licitaţia de la Christie's, pânza a fost evaluată între 15 şi20 de milioane de lire sterline (18-24 milioane de euro). Aşa cumspunea galeristul londonez Jean-Luc Baroni, Poussin nu este însă unautor uşor de vândut, pentru că "e considerat un artist preaintelectual şi care nu place tuturor". Pe de altă parte, pânza esteo operă tipic muzeală. Or, în zilele noastre de criză, muzeele nuprea mai au bani sau, oricum, nu atât de mulţi câţi ar fi necesaripentru achiziţii de o asemenea amploare.

Cert este că, la licitaţie, nici British Museum şi nici măcarLouvre Abu Dhabi nu s-au aventurat până la suma minimă evaluată.Aşa că tabloul va fi din nou pus sub ciocan, probabil în primăvaraaceasta.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO