Ziarul de Duminică

Cine a pus ARO pe butuci? (III)/ de Cosmin Savu

Cine a pus ARO pe butuci? (III)/ de Cosmin Savu

Autor: Cosmin Savu

23.11.2012, 00:01 540

In urma cu cateva saptamani ati urmarit dezastrul de la ARO. Ati vazut cum a fost pusa pe butuci singura masina romaneasca de teren. "Romania, te iubesc!" a continuat sa investigheze felul in care statul a pierdut unul dintre cele mai importante branduri romanesti. John Perez, cel care a cumparat ARO pe o suma derizorie, incearca sa obtina de la statul roman sume cu multe zerouri pentru investitii pe care de fapt nu le-a facut niciodata.

Ne-am intors la ARO, locul uneia dintre cele mai mari crime din Romania post-decembrista: distrugerea unui brand national si odata cu asta falimentul unei industrii care cu greu va putea fi refacuta. O jumatate de secol de istorie ingropata in ruine. Indignare si neputinta, asta au simtit muscelenii de cand ARO a fost pus pe butuci. Si acum, dupa mai bine de sase ani de cand a intrat in faliment, John Perez cel care a cumparat fabrica cu doar 150 de mii de euro, incearca sa scoata de la statul roman cateva milioane!

Cine a vazut contractul de privatizare din 2003 si cunostea amanunte din afacere putea sa anticipeze cu usurinta dezastrul care se prelungeste pana in ziua de azi.

In 2006 cel care a venit la conducerea AVAS a dat in judecata firma care nu si-a indeplinit obligatiile.

"Am dat in judecata firma Crosslander pt nerealizarea unor obiective care se aflau in contract / declara Razvan Orasanu, fost presedinte AVAS. Lucru care trebuia facut in 2005 deja , dar nu a fost realizat. Poate chiar din 2004."

Dar lucrurile nu au evoluat in sensul in care l-ar fi vrut Razvan Orasanu. Investitorul care a dus ARO la faliment a cerut de la AVAS nu mai putin de 13 milioane de dolari, bani despre care spune ca i s-ar cuveni pentru investitiile pe care le-a facut, dar si pentru profitul pe care nu l-au avut. Tribunalul Bucuresti a dat o sentinta prin care AVAS-ul este considerat vinovat si obligat sa returneze banii dati pe actiuni plus niste penalitati, adica aproape un milion de lei. La Curtea de Apel Bucuresti se desfasoara ultimele scene dintr-un film tragic pentru romani. Dupa cativa ani de procese, Global, firma actuala a lui John Perez este pe cale sa castige inca niste bani de la statul roman. In 7 noiembrie a fost o noua runda in instanta. Avocatul celor de la AVAS a cerut o amanare, dar a refuzat sa poarte o discutie pe subiectul ARO in dosarul pentru care a fost angajat de catre Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului. Avocatul celor de la Global Vehicles este relaxat. La aceasta ora clientul sau nu numai ca nu trebuie sa plateasca ceva statului roman, dimpotriva trebuie sa si primeasca.

Acum cateva saptamani v-am aratat cum a fost posibil sa se ajunga la falimentul de la ARO. Politicieni, responsabili cu destinele institutiilor, directori, cu totii au o responsabilitate in fata istoriei si a muscelenilor.

ARO a fost terenul de lupta pentru mai multe grupari de oameni de afaceri interesati, politicieni sau membri ai serviciilor secrete.

Dezastrul a fost previzibil din momentul in care uzina a fost privatizata cu mare tam-tam in 26 septembrie 2003 si continua si acum in 2012 cand statul este in situatia sa mai dea niste bani pentru neregulile de acolo.

De cate ori am incercat sa obtinem un interviu cu un reprezentant de-al AVAS-ului, institutia care s-a ocupat cu privatizarea si post-privatizarea la ARO, am fost refuzati. "Referitor la revenirea dumneavoastră privind realizarea unui interviu televizat cu un reprezentant al AVAS, vă comunicăm faptul că în momentul prezent cât şi în perioada următoare, rămasă până la sfârşitul lunii curente, agenda de lucru a conducerii instituţiei, singura abilitată să acorde interviuri, nu permite realizarea unui interviu televizat."

Nici acum, dupa atatia ani de la privatizarea controversata de la ARO, cei de la AVAS nu vor sa faca lumina in acest caz. Se ascund in birourile spatioase si asteapta un deznodamant care o sa se intample in sala de judecata. Dar haideti sa vedem cine a fost responsabil la acea vreme de acest contract - lasand la o parte pe Ovidiu Musetescu, presedintele APAPS, cel care a decedat intre timp, presedintele comisei de privatizare a fost un anume Goj pe care il gasim si in alte privatizarti cu cantec.

Ciudatenile s-au tinut lant in povestea de la ARO. La scurt timp dupa privatizare, consiliera juridica din partea APAPSULUI , adica una din cele care a negociat contractul, devine reprezentanta in Consiliul de Administratie al cumparatorului.

Intr-o scrisoare de justificare, fostul consilier juridic de la APAPS si membru in Consiliul de Administratie la ARO, Cerasela Barboni, isi cauta argumente. "Nu am avut niciun beneficiu de pe urma ARO (nici ante, nici în, nici post-privatizare) şi niciun beneficiu imoral de pe urma Cross Lander sau a altcuiva implicat în această poveste. În timpul privatizării eram un personaj prea puţin important pentru a influenţa o tranzacţie care, oricum, a fost tranşată la nivel de guvern."

Pentru Romica Cotescu, fostul lider de sindicat, ceasul istoriei a stat odata cu falimentul lui ARO. L-am gasit tot la chisocul de ziare pe care il administreaza.

"9 milioane de dolari. A investit omul bani! - spune el. E o mare minciuna. Sunt acte, sunt hartii. A furat cu hartii, dar n-a bagat banii astia acolo. Sau banii astia au avut alta intosrsatura, au avut alte cai, alte drumuri si s-au intors la ARO. El poate a adus nu stiu ce crampeie din banii astia, ce s-a spalat, cum s-a umflat, dar n-au ajuns banii astia."

Cei carora le-a fost dat ARO in 2003 se numeau Lacaro Distributors, in fapt o cutie postala de undeva din Miami. Firma si-a schimbat de mai multe ori numele - a devenit Cross Lander pentru ca acum sa se numeasca Global Vehicles.

Dupa falimentul declarat al lui ARO, in 2006 , la masa credala s-a inregistrat, surpriza si Global Vehicles. Firma lui Perez a cerut si i-au fost acceptate aproape 2,5 milioane de dolari. Adica nu numai de la AVAS are Perez bani de incasat.

Este incredibil cum un om de afaceri care a dus la dezastru una dintre cele mai cunoscute fabrici din Romania a mai primit si bani pentru asta." E simplu, spune Romica Cotescu, astia sunt banii cheltuiti cu mafia securist-comunista pana el a pus mana pe ARO. El a cheltuit niste bani, n-a avuit bani sa investeasca la ARO, dar a cheltuit niste bani - banii astia sunt cheltuiti cu chermezele din strainatate, hotelurile, cu spagile. Asta pot sa cred. Si acum a zis "ba, stati asa, am pierdut fabrica, banii?- gata sefu' iti dam banii! "

Primarul din Campulung, Cristian Andrei, a lucrat si el in ARO. Pe vremea aceeea se ocupa de marketingul masinii de teren romaneasti. Actualul primar din Campulung Muscel este optimist desi motive nu prea exista... E greu de crezut ca cineva va mai putea sa revitalizeze producerea de masini la Muscel. Totul a devenit o ruina.

Privatizari fara cap, afaceri greu de patruns au atins intreaga industrie romaneasca si continua sa faca victime. Furt, prostie, dezinteres controlat si interes tintit, toate acestea au brevetat modelul romanesc de insucces, iar ARO a devenit o masina impotmolita in poveste.

Reportaj difuzat de Protv în emisiunea "România, te iubesc!" din 11 noiembrie 2012

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO