Ziarul de Duminică

Cine concurează „Carul cu boi”/ de Remus Andrei Ion. GALERIE FOTO

Ştefan Luchian - Vas cu garoafe, [1905-1907], ulei pe pânză, 40.5 x 22.5 cm.

GALERIE FOTO

Autor: Remus Andrei Ion

16.05.2013, 23:42 304

Piaţa de artă se redefineşte. “Carul cu boi” decade din fruntea listei subiectelor cu succes garantat. Sloganurile nu mai au nici  putere asupra miliardarilor. Chiar şi cei mai puţin avizaţi dintre bogaţii lumii şi-au dat seama că recordurile de preţ nu sunt repetabile decât după câţiva ani buni. 

De la Londra, New York, Hong Kong, mai  puţin Moscova, până la Bucureşti, negustorii caută schimbarea. După ani la rând în care piaţa a promovat ideea că investiţia în artă este profitabilă şi sigură, după recorduri greu de anticipat înainte de exapsiunea crizei financiare, casele de licitaţii şi mai puţina galeriile încep să se adreseze cu prioritate colecţionarului de "preţ mediu". Se redescoperă de fapt că există capodopere şi printre creaţiile artiştilor care nu au ajuns niciodată pe lista scurtă a vânzărilor de top. Şi cred că se mai acceptă o realitatea din lumea businessului: oamenii de afaceri nu dezbat, nu se arată nici intrigaţi, nici dezamăgiţi, nici prea curioşi de piaţa de artă. Adică, arta rămâne în zona plăcerii, capriciilor, delectării. Afacerile "serioase" sunt în altă parte, chiar dacă pentru proprietarii şi activiştii din casele de licitaţii contabilitate şi profitul sunt cele mai importante şi nu au legătură cu puterea de seducţie a arte, cu reverenţa neinteresată în faţa unei capodopere, cu bucuria unui om obişnuit care uită că şi-a dat salariul pe câteva luni pentru un tablou care l-a vrăjit.

Piaţa de artă caută mai mulţi clienţi, potenţiali noi colecţionari, provoacă o schimbare de generaţii pentru a ajunge mai uşor la colecţii care se destramă...

Prima mişcare: scăderea preţurilor, estimări în limita unor preţuri accesibile, mult mai jos decât recordurile de autor, promovarea colecţionarului cu venituri moderate. Piaţa de artă trebuie să reînveţe să prospere şi prin tranzacţii mici, dar multe. 

Mai mulţi colecţionari vor face selecţia artiştilor cu har mai severă, vor scoate la lumină inclusiv capodopere anonime, vor promova artiştii în viaţă, vor impune arta de calitate nu de masă/duzină/vulgară...

Colecţionarii mulţi vor cere şi o critică mai aplicată, mai directă, mai dedicată, vor da de lucru istoricilor de artă, îi vor simpatiza sau ironiza pe criticii superficiali, vor cere galeriilor să aducă noutăţi pe simeze şi să prospere odată cu artiştii, etc. 

„Carul cu boi” nu va mai fi o temă de succes permanent, artiştii „de scandal” sau „mondeni” vor rămâne acolo unde le este locul iar topurile vor cuprinde capodopere mai ales şi mai puţin nume de artişti. Oare? La recentele licitaţii Artmark, Grigorecu cu un car cu boi a fost concurat de un Andreescu superb, un extraordinar Aman - Hora de duminică, un Pallady revenit prea devreme într-o licitaţie (deci nu a avut o adjudecare pe măsura aşteptărilor) - Natură moartă cu narghilea şi gutui etc. 

 

Istoria recentă arată bine: la Cluj, licitaţia Quadro a avut lucrări cu preţuri de cel mult câteva mii de euro. Artmark, promotoarea recordurilor, a preluat de la goldart sintagma „preţuri accesibile”. Alis, chiar dacă are impresia că vinde "ciurucuri" are cea mai completă ofertă şi îşi menţine licitaţiile bilunare. 

Artmark, ca şi Sotheby's analizează tendinţele pieţei de artă. "In house". Concluziile vor veni curând mai ales prin rezultatele licitaţiilor. 

 

post scriptum

Iată cum se promovează licitaţia cea mai apropiată de data apariţiei acestui articol.

Invitaţie deschisă pentru părinţi şi copii la licitaţia GOLDART de început de vară „Copii şi alte inocente făpturi”

Titlul licitaţiei GOLDART din 23 mai - cu trimitere evidentă la ziua copilului, căreia îi este dedicată, a fost inspirat de câteva capodopere din creaţia unor mari maeştri ai penelului ce şi-au structurat compoziţiile în jurul „inocentelor făpturi” ale naturii. Aici copiii şi adolescenţii ocupă un loc privilegiat, iar dintre creaţiile ce îi au ca subiect se detaşează două admirabile lucrări de Corneliu Baba: Maternitate”  şi „Fetiţa cu papuşă”, opere ce pot figura printre cele mai ilustrative embleme ale inocenţei din  întreaga pictură românească.

Fără a se dezice de elementele care l-au impus ca unul dintre cei mai reprezentativi portretişti români (sondarea psihologică, interogarea chipului uman), Baba se dovedeşte şi un subtil analist al universului copilăriei. Maestrul nu renunţă la definitoriul său fond vibrat, contrastant, însă degrevează imaginea de orice tensiune pentru a scoate în relief seninătatea şi puritatea personajelor. Cel puţin în „Maternitate” pare să fi fost inspirat de „copiii”  lui Tonitza, într-atât ochii pruncului amintesc de privirea inocentă a copiilor marelui său înaintaş. Şi „Fetiţa cu păpuşă” aduce, fie şi numai în detalii, cu unele pânze similare ale lui Tonitza. În galeria „inocentelor făpturi ” pot figura cu cinste cele două portrete ale Prinţesei Ghica din creaţia lui Aurel Băeşu. În pofida unor poze seducătoare, modelul său se impune prin sensibilitate visătoare şi naturaleţe. Putem enumera la aceeaşi categorie alte reuşite portrete semnate de: Iacob Brujan, Sile Ionescu, Richard Canisius, Georgeta Năpăruş, Dan Băjenaru, Petre Bulgăraş, Dumitru D. Brăescu, Stelian Popescu Ghimpaţi,

Florile, cele mai pure expresii ale naturii reînnoite, le regăsim în lucrări semnate de Valentin Popa, Dimitrie Serafim, Leon Alexandru Biju, C. Agafiţei, Margareta Sterian, Constantin Isachie Popescu.

O notă aparte printre naturile statice o oferă lucrarea lui Gheorghe Petraşcu prin neobişnuita prezenţă printre celelalte elemente  compoziţionale a unui peşte - o „făptura” rar întâlnită în pictura maestrului.

Peisajele izvorâte din bucuria pură de a contempla ne oferă artiştii: Traian Brădean, Bogdan Pietriş, Spiru Vergulescu, Dan Ialomiţeanu, Bogdan Stihi, Aurel Băieşu, Camil Ressu, Nuni Dona, Dumitru Ghiaţă Colibaşi, Eugen Crăciun, Ion Musceleanu, Jean Cheller, Samuel Mützner, Gheorghe Petraşcu, Constantin Artachino.

Licitaţia e completată de o ofertă interesantă de icoane, provenind din ateliere româneşti, ruse sau ucrainiene, dar şi de piese de artă decorativă, de provenienţă româneasca sau central europeană.

 

artalicitata.blogspot.com

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO