Ziarul de Duminică

Concurs: cine vinde mai scump, cel mai scump?/ Remus Andrei Ion

Nicolae Grigorescu, „Întoarcerea de la câmp”, ulei/pânză, semnat, datat 1890 stânga jos; pe verso inscripţionat pe pânză "secretar gr. Brătescu Voineşti ", 40 x 30,5 cm. Preţ estimativ: 40000-50000 EUR

Concurs: cine vinde mai scump, cel mai scump?/ Remus Andrei Ion

Autor: Remus Andrei Ion

21.10.2011, 00:00 145

Cele mai scumpe 10 opere de artă de pe piaţa românescă sunt tablouri de Nicolae Grigorescu, Camil Ressu, Nicolae Tonitza plus Ştefan Luchian. Şi nicio operă de artă sub 100.000 de euro nu mai există în lista scurtă a capodoperelor de top 20-25. Şi atunci, cum e posibil ca în numai câteva zile, între 18 şi 27 octombrie să se liciteze Grigorescu cu doar 20.000 de euro? Nici vorbă despre vreo lucrare prea discretă, minimalistă, schiţă ori eboşă abandonată. Sunt licitate în acest interval şapte tablouri, picturi, toate certificate şi legate de momente publice ori colecţii particulare intrate şi ele în istoria colectivă. Cea mai mare evaluare este de DOAR 80.000 de euro. Şi atunci, cine este de fapt cel mai scump pictor?

La Alis, pe 18 oct., intra în cursă "Casă în Bratina", lucrare în ulei pe lemn, din perioada bretonă 1878 - 1880, o pictură minunată jucată în pete de culoare ferme prinse printre griuri şi degradeuri. Una dintre imaginile pitoreşti căutate de impresioniştii care l-au cucerit şi pe Grigorescu în Vitré, Dinan, Granville, Mont Saint-Michel... Preţul de pornire: 350.000 de lei, o sumă care este cu mult peste orice alt preţ din acea licitaţie cu picturi importante de Eustaţiu Stoenescu, "Portretul domnului Aurel Ioan Vasiliu", 45.000 de lei, Jean Al.Steriadi, "Case la Sozopol", 43.000 lei, Ion Pacea, "Compoziţie", 22.000 lei. Se apropie doar un Petraşcu de excepţie, o "Veneţie" de antologie din colecţia Ernest Morgenstern, cu pornirea de 330.000 de lei. La final, miza cea mare este Petraşcu.

Subiectul este oricum disputat cu un alt tablou din celebra lagună, la Artmark, peste doar două zile: "Vedere în portul Chioggia", ulei pe carton, 25,5 x 36 cm, semnat stânga jos, cu negru, G. Petraşcu. Valoare estimativă: 35.000 - 55.000 euro. O sumă cu mult peste câteva estimări Grigorescu, însă. Mai precis, Artmark, aruncă în luptă cinci picturi de la Câmpina, din colecţia soţiei artistului sau cea a medicului Alexandru Obregia... Estimările sunt între 20.000 şi 80.000 de euro, infime sume faţă de recordurile de autor. Fiecare lucrare are povestea ei, prima din licitaţie de exemplu, "Târg la Rucăr", a apărut în Calendarul Minerva 1909. Numele tabloului face trimitere spre o zonă cu mare încărcătură pentru Grigorescu - "Cârciumă la Rucăr" este printre primele 3-4 cele mai reuşite şi mai scumpe picturi licitate vreodată...

Peste Grigorescu sunt estimate lucrări de Theodor Aman - "După bal", portretul unei doamne din 1971, Nicolae Tonitza - "Dimineaţă la Balcic" şi "Schertzo", Ion Ţuculescu - "Peisaj din Costineşti", Petraşcu - "Naturpă statică cu pere verzi" şi "Vedere din Portul Chioggia", Ressu - "După baie", Pallady - "Odaliscă", şi mai ales Pallady - "Natură moartă cu narghilea şi gutui" şi Ţuculescu - "Ochii demiurgului".

Un alt Grigorescu, cel de-al şaptelea din octombrie, este la Goldart: "Întoarcerea de la câmp". Piesa este estimată la 40.000 - 50.000 de euro, în media celor anterioare. Interesant este însă că lotul este concurat serios cu lucrări şi preţuri mult mai interesante: Tonitza, "Fetiţa plângând", Pallady - "Tânără pe canapea" ori un superb Luchian, "Anemone şi trandafiri".

artalicitata.blogspot.com

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO