CRONICA DE TEATRU/ Dupa 20 de ani de la Revolutie - Procesul sotilor Ceausescu vazut ca performance (I)

CRONICA DE TEATRU/ Dupa 20 de ani de la Revolutie - Procesul sotilor Ceausescu vazut ca performance  (I)
16.12.2009, 12:23 59

In urma cu 20 de ani, in decembrie 1989, aveam 15anisi eram invacanta de iarna. Am auzit intâi la radioca se intâmpla ceva ciudat - ai mei ascultau de câteva zile Europalibera mai des ca niciodata - apoiRevolutia a inceput sa se transmita indirect la televizor. In viata mea nu mamai uitasem atât de multe ore pe zi la televizorasa cum mi s-a intâmplat atunci.Erasi film deactiune,sicomediesi drama, rând pe rând. N-am avutvoie sa ies din casa vreo doua saptamâni, pâna dupa Craciun, iarcând am iesit amsimtit cel mai ciudatsi inexplicabil lucru: mi s-a parut ca intramintr-o lume noua.

Da, am vazut la televizorsiexecutia. Mai intâi am auzit despre ea,fiindca s-a anuntat - cred ca domnulIilescu a facut anuntul -sitin minte ca toatalumea s-a bucurat in jur,si eu la fel.Dar apoi am vazut cu ochii mei,si cândam vazut mi s-a facutsi milasi groazasi scârba,mi-a fost rau fizic, dar nu prea aminteles atunci de ce. Voice-ati simtitacum 20 de ani vazând executia asta latelevizor?

***

Am retrait totul aproape la fel de intens, vazând unspectacol ce incearca sa reconstituie procesul cupluluiCeausescu - "Ultimele zile ale luiCeausescu", produs lainitiativa IIPC (International Institutefor Political Crimes) din Berlin (intre timppoti sa vezi procesul -videosi script -si peinternet, am descoperitsi un sitededicat lui Ceausescu -www.ceausescu.org).Si mi-am dat seama, judecând la rece, la cei 35de ani ai mei traiti in plinatranzitie instalata dupa acel decembriebizarsi efervescent, care a insemnatpentru mine trezireaconstiintei, dece anume simteam acum 20 de ani mila,groazasi scârba.

Spectacolul respecta intocmai scriptul procesului. Inaintede "inscenarea" propriu-zisa se face o introducere, alcatuita dindeclaratiile unorparticipanti laRevolutie - Ana Blandiana, Ion Caramitru,un tânar timisorean care era copil inmomentul Revolutiei,si trei participantila proces printre caresi generalulStanculescu. Acestea sunt citite de actorisi alternate cu imagini de laRevolutie - imagini care mie una mi-auprovocat exact aceiasi fiori ca atuncicând le-am vazut pentru prima data,si cade fiecare data dupa aceea -si au fostdestule ocazii sa le revad in 20 de ani, de obicei in lunadecembrie când se "marca" momentul in mod oficial, desigur tot laTV. (Ca o paranteza, de la o vreme, aceasta aniversare nu mai"prinde" prime-time-ul. Poate acum, la 20 de ani, fiindca noua neplac cifrele rotunde). Dupa introducere, revedem procesul,asa cum a fost, cu reconstituirea destulde precisa a fiecarui detaliu, pâna la ultimul gest. Iar ceea cevedem sunt doi batrâni semi-doctiasediati de un judecator agresiv - cu undiscurs plin de clisee pe care le-amauzit dupa aceea vehiculate in multe discursuri publice, ceea ce maface sa cred ca nu fusesera nascocite de el - de un procurorsi de un avocat al apararii care decisesera dejain sinea lor ca inculpatii suntvinovati, iar totul se petrece in tacereade mormânt a asistentei. Repetareaobsesiva a unor fraze care au intrat in "repertoriul" general,precum "Nu raspund decât in fata MariiAdunari Generale", a lui NicolaeCeausescu, respectiv "Dovada, unde-idovada?" emisa de Elena Ceausescustârnesc zâmbete, initial, pentru ca maiapoi sa-ti dea de gândit: era deja demisdin functie NicolaeCeausescu in momentuljudecatii? Altfel, chiar n-ar fi putut fijudecat decât de Adunarea Nationala. Segândise deja cineva sa dizolve AdunareaNationala, cum spune judecatorul?Si cine anume? Frontul SalvariiNationale, al carui nume nu preailstie nimeni din cei defata, fara sa verifice hârtiile?Acelasi front din care i se spusese AneiBlandiana ca face parte, alaturi de Doina Cornea, Mircea Dinescu,Ion Caramitrusialtii, pentru ca mai apoi nici unul sa numai primeasca niciun semnsi nici sareuseasca sa afle unde setineau intâlnirile forului recent constituit?Cât despre contul din strainatate in care ar fi fost 400.000 dedolari apartinând familieiCeausescu - cel pentru care Elena cere"dovada", fiindca ambii neaga ca ar exista - s-a mai auzit cevadespre el?

CRISTINA MODREANU este jurnalist si critic deteatru. Semnatura ei s-a regasit de-a lungul celor 13 ani de scrisdespre teatru in ziarele "Adevarul" si "Gandul", in revisteleculturale "Rampa", "Adevarul literar si artistic", "Teatrul Azi" si"Dilema veche". A realizat o serie de emisiuni culturale pentrucanalul TVR Cultural, sub titlul "Arta versus Arta". A publicatvolumele Sah la Regizor, Mastile lui AlexanderHausvater si Casa dinauntru si a sustinut conferinteinternationale despre teatrul romanesc de azi la Valladolid (2004),Berlin (2006) si Stockholm (2007). Este doctorand al Universitatii de Arta Teatrala si Cinematografica dinBucuresti. Din 2008, este director artistic al FestivaluluiNational de Teatru de la Bucuresti.