Ziarul de Duminică

CRONICA DE TEATRU / Noul Purcarete sau drumul spre „Faust" (III)

CRONICA DE TEATRU / Noul Purcarete sau drumul spre „Faust" (III)

Ofelia Popii in rolul Mefisto din Faust (foto: Mihaela Marin)

16.09.2009, 15:30 316
In curtea Abatiei Neumunster,candva o fosta inchisoare, se afla o scena avand ca fundal stâncavechii cetati a Luxemburgului. Aici, actorii pareau sa devinaelemente ale naturii, parte din planul maret "regizat" de cinevaaflat mai presus de noi toti. "Metamorfozele" (o coproductieTeatrul National "Radu Stanca" din Sibiu, Abatia Neumunster,Teatrul D'Esch-Alzette, Teatrul National din Luxemburg si Compania"Silviu Purcarete" pentru Capitala Culturala Europeana, 2007)reprezenta o adaptare libera dupa versurile lui Ovidiu, traduse inimagini de Silviu Purcarete, in aceasta scena in aer liber, unde seintalneau apa, aerul, focul. Metafore vii ale transformarii, procesin care fiinta umana e prinsa fara sa o stie.
Seara, luminile transformaucomplet locul: prin poarta baroca imaginata de scenograful HelmutStürmer (simbol al teatrului, loc al transformarii), ieseau rand perand, ca niste fantose albe, reprezentantii unei umanitati oarbe,fiinte prinse intre apa si cer, a carui contemplare e pentru eiprilej de accidente. Muzica lui Vasili Sirli adauga si ea odimensiune in plus, monumentala, efortul actorilor dublându-sepentru ca aveau si de cantat. Corurile erau ametitoare, parca valease invârtea cu totul sub impactul lor.
Nu era pentru prima data candPurcarete arunca in aer nu numai ideea de spatiu teatral, ci,jucandu-se cu personajele mitologice, continua sa-si puna infunctiune apetitul pentru parodie, ironia si distanta pe care lefolosise si in spectacolele anterioare, de mult mai micidimensiuni. Cateva momente, unele la limita periculozitatii, cuactorii transformati in adevarati acrobati, tineau spectatorii cusufletul la gura - zborul lui Icar -, altele vibreaza depoezie - iubirea centaurilor sau moartea cerbuluiActeon, multe starneau rasul - precum Narcis-ul foartecontemporan - sau revolta - "uciderea"statuilor.
Cu "Metamorfozele" (reluat apoila Sibiu, in mai 2009, pentru Festivalul International de Teatru),Silviu Purcarete taia viu in constiinta spectatorilor care, asa cumstau sub stele, privindu-se ca intr-o oglinda, parca isi intelegmai bine conditia de simpli muritori, manuiti asemeni unormarionete naive de catre zei cruzi, care se distreaza pe seamalor.
Si apoi a venitFaust...
Purcarete redevine pe deplin inFaust (2007, Teatrul National "Radu Stanca") regizorul spatiilorample, in care omul e numai un semn pe un fundal mult mai amplu, unfel de hieroglifa intr-o scriere fluenta, care il cuprinde.Viziunile lui sunt construite printr-un efort aproape suprauman,asemeni piramidelor. O samanta de nebunie care prinde radacini inom si-l determina sa-si depaseasca conditia. La Luxemburg, actoriijucau in frig si apa, aflati la un pas de pericol - alunecau,tremurau de frig, suflau flacari precum artistii de circ - in halaSimerom (acolo unde "Faust"se joaca la Sibiu) e din nou frig, unspatiu amplu de acoperit, noi pericole de accidentare. Dar garantiae mereu acolo: prezenta celui care "vede" mai departe sialcatuieste tablouri vivante impresionante punandu-ne in fatapropria geneza (Metamorfoze) sau alegerile profunde, de viata, pecare le avem de facut (Faust). Ca un cruciat, regizorul cucerestenoi spatii ale constiintei si ne serveste de ghid, punandu-sigandurile lui sub picioarele gândurilor noastre. E un drum pe carenu-ti ierti daca nu-l faci.
Regizorul insusi a parcurs undrum pentru a ajunge aici, la spectacolul prin care redevine elinsusi. Trecand prin spectacolele despre care am scris aici, el aregasit valorile intimitatii, ale nostalgiilor personale, pentru ale distila in cele din urma intr-o mare creatie, cu o respiratieampla, un spectacol ce l-a readus in atentia lumii teatraleinternationale prin invitarea la Festivalul International de Teatrude la Edinburgh.
De aceea se poate spune caturneul cu "Faust" de la mijlocul lui august 2009 a avut valoareaunui certificat de nastere al "Noului Purcarete".

CRISTINA MODREANU estejurnalist si critic de teatru. Semnatura ei s-a regasit de-a lungulcelor 13 ani de scris despre teatru in ziarele "Adevarul" si"Gandul", in revistele culturale "Rampa", "Adevarul literar siartistic", "Teatrul Azi" si "Dilema veche". A realizat o serie deemisiuni culturale pentru canalul TVR Cultural, sub titlul "Artaversus Arta". A publicat volumele Sah la Regizor, Mastilelui AlexanderHausvater si Casa dinauntru si asustinut conferinte internationale despre teatrul romanesc de azila Valladolid (2004), Berlin (2006) si Stockholm (2007). Estedoctorand alUniversitatii de Arta Teatrala siCinematografica din Bucuresti. Din 2008, este director artistic alFestivalului National de Teatru de la Bucuresti.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO