Ziarul de Duminică

CRONICA DE TEATRU/ O lectie de actorie la Metropolis: „Tarelkin”

CRONICA DE TEATRU/ O lectie de actorie la Metropolis: „Tarelkin”
02.03.2010, 15:35 705
Spectacolul "Tarelkin" regizat la TeatrulMetropolis de Gelu Colceag este ceea ce in mod traditional senumeste "o lectie de actorie". E vorba de traditia scolii românestide actorie, inspirata de modelul stanislavskian, modernizat in timpprin contributia profesionistilor locali, perfectionat de generatiacare apare acum in spectacol sustinând lectia de care vorbeam maidevreme. George Ivascu, Doru Ana, Radu Gabriel si Gelu Colceag aupregatit generatii intregi de actori, continuând intre timp sapastreze legaturile cu scena, ca practicieni - combinatie ce daintotdeauna cele mai bune rezultate.
In "Tarelkin" ei se intâlnesc peaceeasi scena generând o comedie in cel mai adevarat si mai deplinsens al cuvântului - surprinzatoare, inventiva, dinamica si plinade cheful de joc al celor implicati. O comedie ce se dovedesteextrem de actuala in tematica ei: ce poate fi mai de acualitateacum, la noi, decât coruptia nerusinata a functionarilor si apolitiei, coruptie combinata cu prostia numai buna de exploatat decatre cei mai isteti care tocmai asa ajung sefi? Pe acest fond desocietate profund minata de tare adâncite in timp, un functionarcade in dizgratia sefului ajuns sus tocmai fiindca este totallipsit de scrupule (atât de lipsit de scrupule, incât ia mita ca sasemneze un dosar, iar apoi nu-l semneaza, pretinzând ca n-a luatnimic, chiar in fata subordonatului sau care a intermediatafacerea). Ideea extravaganta pe care functionarul Tarelkin o punein aplicare pentru a scapa de razbunarea sefului este sa-siinsceneze propria moarte si, desi reuseste pâna la un punct sapacaleasca pe toata lumea si sa-si ia o alta identitate, pâna laurma complicatul esafodaj pe care l-a ridicat se darâma dinintâmplare si individul este prins.
George Ivascu face din rolul luiTarelkin o creatie care il asaza in rândul celor mai buni actoricomici de la noi - acolo unde s-a mai calificat si cu alte roluride-a lungul timpului -, iar agilitatea cu care schimbatravesti-urile, trecând de la o vârsta la alta si invatându-siiubita (Alexandra Badea) cum sa faca, la rândul ei, un "rol decompozitie", devenind dintr-o tinerica o baba uitata de Dumnezeu pelume - sunt parti ale lectiei de actorie de care vorbeam maidevreme. Doru Ana (Varravin) preia si el doua identitati diferite,aceea a generalului in a carui dizgratie cade Tarelkin si aceea aevreului creditor care apare ca sa-l "infunde" pe Tarelkin chiarcând acesta crede ca a scapat. Actorul joaca in prima ipostazarolul coruptului aflat in fruntea societatii, bine instalat infunctie, in institutie, in corpul societatii pe care o paraziteazafara grija, uimit de pretentiile micului Tarelkin, ca un elefantuimit de intepatura unui tântar. Mizând pe corporalitatea lui ca saimpresioneze, dar adaugându-i inca un nivel, mai subtil, deexpresivitate, provenind din naturaletea cu care joaca naivitateaca sa-si ascunda viclenia funciara, Doru Ana isi aduce din plincontributia la "lectia de actorie". Nu mai putin decât un altprofesor, Radu Gabriel, care, desi joaca un singur rol, acela alpolitistului Raspliuev, reuseste sa foreze in adâncurile acestuiapentru a scoate la iveala, de sub straturile de prostie adânca,singurele evidente la inceput, resursele ascunse de lacomieinspaimântatoare, lasitate, slugarnicie si refuz al dreptatii,valoare pe care Raspliuev o alunga de la sine, cum l-ar alunga peNecuratul - poza falsa de ins credincios fiind si ea adaugatacomplexei personalitati a politistului. Interpretul dovedesteinfinite resurse comice, care il ajuta sa-si puna mai bine invaloare si contre-emploi-ul fixat de regizor (desi e un mâncaupatentat si vorbeste cu imensa placere despe mâncare, având si undiscurs rabelaisian la un moment dat când povesteste despre o cina,Raspliuev e mic si slab).
Cel mai tânar dintre"profesori", Vlad Logigan, are un rol de mica intindere, dar incare dovedeste flexibilitate si capacitate de transformare - pepost de portar sarac torturat ca sa depuna marturie impotriva unuinegustor.
Calitatea principala si denecontestat a regizorului Gelu Colceag, dovedita in multe productiide-a lungul timpului, este aceea de a conduce o distributie inspreo fericita intâlnire cu personajele, ba chiar inspre obtinerea uneimetamorfozari a actorilor in fiintele umane ale caror profiluripsihologice sunt chemati sa le redea pe scena. Gelu Colceag este inacest caz metaprofesorul, cel care le da profesorilor o noua lectiede actorie.
Spectacolul "Tarelkin" nu este olectie si in materie de dramatizare, desi este o dramatizare - defapt, un colaj ce include piesa lui A.V. Suhovo-Kobilin, "Moartealui Tarelkin", si fragmente din "Procesul" (traducerea MasaDinescu). In plus, trebuie spus ca include si o scena cu totuldiscutabila - scena torturii -, complicat coregrafiata (VladLogigan) si care vrea sa fie o aluzie la evenimente recent intratein constiinta publica, torturarea luptatorilor afgani ininchisorile americane. Acesta este insa numai un moment dintr-unspectacol altfel bine facut (contribuie la aceasta impresie sidecorul din lemn natural al Iulianei Gherghescu, care demonstreazaca sala de la Metropolis poate sa para si mare când spatiul e bineutilizat), o montare traditionalista, cu accente moderne, care vaface cu siguranta un mare succes de public.

CRISTINA MODREANUeste jurnalist si critic de teatru. Semnatura ei s-a regasit de-alungul celor 13 ani de scris despre teatru in ziarele "Adevarul" si"Gandul", in revistele culturale "Rampa", "Adevarul literar siartistic", "Teatrul Azi" si "Dilema veche". A realizat o serie deemisiuni culturale pentru canalul TVR Cultural, sub titlul "Artaversus Arta". A publicat volumele Sah la Regizor, Mastilelui AlexanderHausvater si Casa dinauntru si asustinut conferinte internationale despre teatrul romanesc de azila Valladolid (2004), Berlin (2006) si Stockholm (2007). Estedoctorand alUniversitatii de Arta Teatrala siCinematografica din Bucuresti. Din 2008, este director artistic alFestivalului National de Teatru de la Bucuresti.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO