Ziarul de Duminică

Despre universităţi, din interior/ de Ziarul de duminică

Despre universităţi, din interior/ de Ziarul de duminică

Autor: Ziarul de Duminica

23.12.2015, 23:52 107

Adrian Miroiu, Bogdan Florian

Universitatea românească azi

Editura Tritonic

Volumul oferă o imagine cuprinzătoare asupra unor trăsături esenţiale ale educaţiei superioare din România, precum: calitatea programelor universitare, calitatea cercetării ştiinţifice, finanţarea universităţilor sau accesul echitabil la educaţia superioară. În acelaşi timp, el cuprinde analize aplicate ale politicilor publice educaţionale realizate în România ultimelor două decenii.

Îmbinând abordarea academică cu prezentarea experienţelor personale ale autorilor în procesul de formulare şi aplicare a acestor politici publice, volumul se adresează nu doar specialiştilor, ci tuturor celor interesaţi de modul în care a evoluat universitatea românească în ultimele decenii, precum şi de rolul pe care l-au avut politica şi politicienii în acest proces.

„Ideea acestui volum s-a ivit neaşteptat; dar nu a fost surprinză­toare, fiindcă în ultimul deceniu cei doi autori au colaborat extins în diferite forme şi în diferite proiecte. Adrian Miroiu a participat la elaborarea dar şi la implementarea politicilor educaţionale încă de la mijlocul anilor ’90; în cele două decenii a cunoscut actorii cei mai importanţi implicaţi în aceste politici şi a putut să cunoască într-o mare măsură întreg sistemul universitar din România. Pe de altă parte, Bogdan Florian a lucrat individual ori împreună cu alţi co­legi în elaborarea de propuneri de politici, dar şi în cercetarea unora dintre dimensiunile cele mai importante ale educaţiei superioare.

Din nefericire, în România au fost publicate în ultimele două decenii mult prea puţine cărţi dedicate politicilor din domeniul educaţiei universitare. Ca în multe alte cazuri, nu avem aproape deloc în spaţiul nostru public o dezbatere efectivă şi profesionis­tă asupra acestor politici, asupra problemelor cu care se confruntă universităţile, publice şi private, de la noi. Puţinele lucrări publicate au fost adesea rezultatele cerute ale unor proiecte finanţate din sur­se guvernamentale şi, ca urmare, sunt într-o măsură deloc neglija­bilă datoare constrângerilor, modului şi obiectivelor pentru care au fost concepute. Am vrea ca acest volum să fie înţeles în primul rând ca o propunere de deschidere spre o mai largă dezbatere asupra stării actuale a educaţiei universitare din România.

Volumul are două părţi. În cea de-a doua am reluat câteva din­tre articolele publicate (uneori împreună cu alţi colegi) în ultimii câţiva ani de fiecare dintre cei doi autori. Am avut în vedere aco­perirea mai multor teme esenţiale pentru înţelegerea ţelului în care funcţionează azi universitatea românească: calitatea programelor de studii, cercetarea ştiinţifică, finanţarea universităţilor, echitatea şi accesul la educaţie. Fără îndoială, tratarea pe care o oferim în aceste articole este doar parţială; dar credem că ea permite totuşi formularea unei imagini destul de coerente şi extinse asupra stării actuale a sistemului universitar din ţara noastră.

În prima parte am decis să realizăm un exerciţiu de un cu to­tul alt gen. Fiecare dintre cei doi autori a încercat să prezinte, într-un fel mai puţin riguros, mai puţin academic (desigur subiectiv şi fragmentar), perspectiva sa asupra aceloraşi fenomene şi procese. Credem că priviri diferite, ale unor oameni care se deosebesc între ei, mai mult sau mai puţin, prin modul în care abordează teoretic lucrurile, dar şi prin vârstă şi poate şi prin idealuri, pot împreună să aducă ceva în plus.”

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO