Ziarul de Duminică

„Destrăbălata” care a creat kabuki/ de Elisabeta Lăsconi

„Destrăbălata” care a creat kabuki/ de Elisabeta Lăsconi

„Destrăbălata” care a creat kabuki/ de Elisabeta Lăsconi

Autor: Elisabeta Lasconi

02.09.2011, 00:03 410

Astăzi, teatrul kabuki face parte din spiritualitatea japoneză, marii actorii se formează de la vârste fragede, ei aparţin unor veritabile dinastii şi se bucură de popularitate şi faimă. Şi totuşi, creatoarea teatrului kabuki a fost o femeie, personalitate extraordinară, viaţa ei palpitantă şi aventuroasă este subiectul unui roman atrăgător, "Dansatoarea de Kabuki" de Sawako Ariyoshi, scriitoare neobişnuită în literatura japoneză a secolului XX.

Sawako Ariyoshi a avut o viaţă relativ scurtă pentru un prozator (1931-1984), preocupată intens de literatură şi teatru, a publicat între 1959 şi 1965 "o trilogie râurilor" (Râul Ki, Râul Arita şi Râul Hidaka), în 1966 un scurt, dar impresionant roman "Soţia doctorului" (şi el apărut la noi, la aceeaşi editură şi prin strădania aceleiaşi devotate şi serioase Angela Hondru), cărora li se adaugă şi alte titluri - "În amurgul vieţii" (1972) şi "Prinţesa Kazu" (1978).

Ecranizat ca serial, romanul "Dansatoarea de Kabuki" a avut succes imens, ţinându-i la respectiva oră pe japonezi lipiţi de micul ecran. Poate şi pentru că s-a potrivit structura de serial cu romanul, publicat în foileton, cu aceleaşi reguli, cele de a cuceri publicul şi a menţine suspansul de la o săptămână la alta. Iar Okuni din Izumo este irezistibilă, de la plecarea ei din satul de munte, când are 16 ani până la întoarcerea în locurile natale, unde sfârşitul ei se învăluie în mister şi o transformă în legendă.

Okuni trăieşte în secolul în care se centralizează statul medieval, în succesiunea celor trei personalităţi - Nobunaga, Hideyoshi şi Tokugawa. Acesta este fundalul istoric: un secol al războaielor între seniori, dar resimţite de oameni de rând prin distrugere şi sărăcie, prin munci grele pentru a ridica splendidele castele. În oraşe însă, negustorii şi samuraii vor să petreacă, altfel decât o făceau nobilii admiratori ai teatrului Nō. Şi Okuni intuieşte perfect ce doresc oamenii, teatrul ei se eliberează de convenţii, se apropie de viaţă, apelând atât la cântece hazlii, la dansuri cu mişcări comice, menite să provoace râsul.

Dăruită cu talent uriaş, Okuni are parte de încercări: logodnicul din Izumo o violează, ca să o păstreze legată definitiv de el, o urmăreşte când faima ei sporeşte ca să se răzbune că l-a părăsit, egoismul lui Sankuro, toboşarul trupei căruia i se dăruieşte, invidii şi lovituri când teatrul ei atrage irezistibil. Piedici şi trădări, inclusiv din partea propriei surori, se adună cu duiumul, aşa cum cum se ivesc şi în organizarea şi pregătirea trupei de teatru.

Iubirea îi lipseşte lui Okuni: îl ignoră pe delicatul Denisuke, partenerul perfect pe scenă, care o iubeşte cu devotament până la sfârşit, trăieşte marea pasiune cu Sanza Nagoya, din veche familie de samurai şi talentat cântăreţ, care o părăseşte din orgoliu. Cei hărăziţi cu frumuseţe şi talent plătesc totul prin suferinţă. Abia înaintea morţii înţeleg sentimentele irosite.

Romanul unei vieţi trăite incandescent, povestea unei arte unice, Dansatoarea de kabuki a fost reeditat recent. Poate că televiziunea publică ar ferici telespectatorii cu serialul japonez. Ar fi şi un semn de simpatie şi prietenie pentru încercata Japonie a acestui an… Până atunci însă, curioşii pot descoperi lucruri de bază despre kabuki pe wikipedia (http://ro.wikipedia.org/wiki/Kabuki) şi în cartea lui Octavian Simu, "Lumea teatrului japonez" (Editura Vestala, Buc., 2006).

Sawako Ariyoshi, Dansatoarea de kabuki, traducere din limba japoneză şi note de Angela Hondru, Editura Humanitas fiction, ediţia a II-a 2011, 600 pag.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO