Ziarul de Duminică

Drepturi pentru scriitori

Drepturi pentru scriitori

Click pentru imaginea marita

01.10.2008, 15:50 109

Scriitorul nu o duce nicaieri ca un nabab. Dar sunt multe tari in care se poate trai decent, onorabil din meseria scrisului. Modul in care o societate gaseste modalitati de a plati munca scriitoriceasca reprezinta atitudinea fata de literatura, dar desemneaza si pretuirea si respectul pe care ea o arata creatorilor ei. In fond, pana la urma, filosofia de la care trebuie pornit este destul de simpla: orice munca trebuie platita, iar de truda scriitoriceasca se folosesc multi oameni spre a se instrui, spre a se forma sau pentru a se distra. Cartile sunt folosite in varii ipostaze. Munca autorilor este si ea folosita in diferite chipuri. In general, si munca si cartile sunt vag recompensate si asta numai intr-o miscare de genul "da-mi produsul, ia produsul". Mai exact, numai atunci cand este cumparata cartea. Dar cartile mai intra in biblioteci publice, cartile mai pot fi multiplicate (se aplica si la noi taxa pe copie, adica o taxa pe care orice detinator de aparatura de multiplicat o plateste la achizitionarea ei), cartile sunt folosite ca material didactic in scoli, facultati (manuale sau cursuri, antologii), cartile sunt folosite in diverse spectacole s.a.m.d. Numai cativa scriitori pe lumea asta pot trai foarte bine din drepturile de autor propriu-zise. Dar un numar considerabil de scriitori traiesc, pe alte meleaguri, din ceea ce reprezinta un autor sau o carte. Practica lecturilor publice platite este larg raspandita, ca si aceea a conferintelor publice platite. Lansarile de carte si acordarea de autografe se realizeaza si ele in multe parti in sistemul invitatiilor sau biletelor platite. Interviurile acordate posturilor de radio sau televiziune, participarea la dezbateri sunt si ele remunerate. Larg raspandite sunt si bursele de creatie sau de documentare, ele asigurand un confort material si spiritual scrierii viitoarei carti. Sursele de finantare pentru astfel de activitati platite sunt diverse si nu apasa doar asupra unei singure institutii sau numai asupra bugetului de stat: sindicatele, consiliile locale, institutiile particulare (radiouri, televiziuni etc.), utilizatorii contribuie in proportii mai mari sau mai mici la plata autorilor. Nu este vorba numai de un mecanism simplu de gandire -"totul se plateste" - ici de o mai larga intelegere a rolului si statutului creatorilor intr-o societate. Noi, romanii, autori si cititori deopotriva, avem inca o privire lejera asupra muncii scriitoricesti, asimiland-o unui hobby, adica unei placeri personale (poate si cu beneficii publice) exercitate in timpul liber. Autorii nu se zbat pentru drepturile lor, sunt dispusi oricand sa isi ofere gratis munca (a se observa cu cata generozitate impart gratuit scriitorii nostri cartile lor, carti pe care adesea le platesc de doua ori - o data la edituri si o alta data cand si le cumpara). Editorii platesc aproape simbolic, radiourile, televiziunile si presa scrisa nu platesc, nici picate cu ceara, interviurile.

Chiar daca, dupa 1990, activitatea bibliotecilor a cunoscut un declin dramatic (multe au disparut, multe abia respira), cele existente sunt frecventate de un numar suficient de cititori. Pentru utilizarea cartilor, autorilor ar trebui sa li se plateasca.
In multe tari din Europa se intampla asa. Tarile nordice - Danemarca, Suedia, Finlanda, Norvegia - au adoptat de multe decenii aceasta Lege a Dreptului de Imprumut Public. Marea Britanie are implementat sistemul din 1979, Franta si Italia - abia din 2006. Directiva din 1992 a Uniunii Europene privind implementarea PLR in toate tarile membre nu a fost primita de autoritati peste tot cu entuziasm. In unele tari, autorii au protestat. Scriitorii portughezi s-au prezentat cu camioane la usile bibliotecilor spre a-si ridica operele, de exemplu. Nici la noi, asa cum a razbatut din pozitiile unor functionari de la Ministerul Culturii, nu va fi usor. Si pentru ca, in general, functionarii astia fac mai degraba politica bugetului de stat decat politici culturale! Obiectia ca trebuie schimbata legea drepturilor de autor mi se pare penibila intr-o tara care modifica sau face presiuni sa se modifice Constitutia din doi in doi ani. Sigur, se pune problema fondurilor din care se vor plati aceste sume. In unele tari, sumele sunt platite prin granturi guvernamentale, in altele - din diverse taxe. Ceea ce trebuie sa inteleaga insa autoritatile romane este un fapt simplu: implementarea este obligatorie, asa ca, in loc sa se opuna sau sa tergiverseze, ar fi bine sa isi puna mintea la contributie. Iar scriitorii romani ar putea ajuta la adoptarea si intelegerea acestei legi schimbandu-si efectiv mentalitatea fata de propria munca. Constientizand de exemplu ca a fi scriitor inseamna a putea trai din scrisul tau, a ti se da posibilitatea, a ti se crea cadrul necesar de a trai din munca ta.
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO