Ziarul de Duminică

EVENIMENT / La ½ din 2010

EVENIMENT / La ½ din 2010
31.03.2010, 15:54 95

Sunt 27 de expozanţi, fiecare cu un număr variabil de lucrări,dar toate 75 de calitate, articulând o fină caligrafie ideatică şiilustrând grăitor conceptul de şcoală de poetică fotografică. Cele27 de retine ale ochiului fotografic educat de Mraz poartă numelelui Bogdan Anda, Radu Angheloiu, Adrian Balmeş, Cristian Bassa,Stelian Bogza, Cornel Brad, Sorin Constantin, Tiberiu Crişan, IonuţDragnea, Ştefan Dumitru, Cristian Fetter, Jean Grigore, TeodorHorea, Elena Luisa Iatan, Ana Cristina Irian, Dafina Jeacă, TeodoraMaftei, Alexandru Modoi, Mirela Momanu, Daiana Olteanu, BogdanOprea, Cosmina Popescu, Ioana Puşcarciuc, Alexandru Spineanu, TudorStănică, Raul Tanislav, Andreea Vintze.
Pentru că această colecţie de imagini are in spate un suflu unitar,un concept ordonator şi o "şcoală", pentru că se vrea o recoltă depe un câmp cultivat cu atenţie, iar nu o strânsură pestriţă, nuputem trece cu vederea sugestia de artă poetică pe care escadrilade fotografi susnumiţi o alătură lucrărilor lor, in prezentareaexpoziţiei: "Căutări indrăzneţe, fără pofte de superficiale şocări.Chef de poveste, fără anecdotic imediat. Plasticitate, fără ocheadeilicite spre pictură. Asocieri tematice contrastante, dezvoltatevizual până la eliminarea necesităţii de explicitare verbală.Expresii cromatice, nu bălţături. Emoţii vizuale fără ingrădirivenite din comodităţi comerciale sau agresivităţi dictate de modamomentului." Contemplând lucrările cu un ochi atent la aceastălegendă, putem lesne constata că acordul dintre text şi imagini nueste doar o promisiune. Intr-adevăr - emoţii vizuale, pe bunădreptate - asocieri contrastante. Tot aşa, despre ocheadele sprepictură, putem, de bună seamă, spune că nu au ceva ilicit (deşi nuştiu, pe de altă parte, cum ar trebui să arate o privire licită şide ce artele ar mai trebui, in mileniul trei, să fie atât de severhotărnicite). Aici, insă, trebuie puţin zăbovit. Un controlinopinat, o (m)razie la buletinele de identitate ale fotografilorarată o poftă uriaşă de pictural, o adorabilă opinteală calofilă, odeschidere sensibilă spre dulceţuri cromatice, vapori de culoare şipotriviri de nuanţă care par să tindă spre abstract (vezi BogzaStelian - foto 2, Teodora Maftei - foto 3, Dumitru Ştefan - foto4). Aproape toţi se străduiesc să restituie frânturi deimponderabil peisagistic, in care temeiul de solidaritate de grupeste constituit tocmai de incercarea de a surprinde poeziarealului. Chiar atunci când in obiectiv se strecoară personaje(copii in mişcare - foto 1, câini melancolici - foto 5, mioarestivuite in saivan - foto 6, o capră sugrumată teatral cu o funie -foto 7), focalizarea operează nu asupra trupurilor, ci asupraaburilor de culoare in care acestea se mişcă. Rezultatul deansamblu - un caleidoscop seducător şi plin de amăgiripictural-fotografice care nu trebuie ratat.
Pe la jumătatea secolului al XIX-lea, Clarckson Stanfield observa,după ce privise calotipiile pionierilor intr-ale fotografiei DavidOctavius Hill şi Robert Adamson: "Prefer să am o colecţie dinacestea, decât din cele mai bune picturi ale lui Rembrandt". Punândintr-o paranteză cumpătată termenii excesiv de dramatici aicomparaţiei lui Stanfield, dar parafrazându-i ideea, putem spune căpreferăm prospeţimea privirii Şcolii de Poetică Fotografică multorexpoziţii căznite de pictură din ultima vreme.


DANIEL NICOLESCU. Absolvent, in 1982, alUniversitatii Bucuresti, Facultatea de filologie, sectiaromana-portugheza. Redactor principal (si, incepand cu 1991,grafician copertator) la Editura Eminescu, intre 1985-2003.Colaborari (cronica literara, cronica plastica, traduceri) lanumeroase reviste culturale, incepand cu 1974. Redactor siart-director la diverse publicatii din tara. A semnat mai multevolume de traduceri si un volum de interviuri. Din anul 2000 panain 2009 - editor executiv la Ziarul de Duminica.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO