Ziarul de Duminică

EVENIMENT/ Păunii privirilor. Un mister numit Ţuculescu

EVENIMENT/ Păunii privirilor. Un mister numit Ţuculescu
05.05.2010, 16:57 332
Intre 22 aprilie şi 20 iunie, pesimezele de la ArtSociety, aţâţă privirile şi stârneşte o incântatănedumerire (graţie expunerii multor lucrări necunoscute) o suită deopere semnate de Ion Ţuculescu. Dedicată implinirii a 100 de lanaşterea sa (19 mai 1910), expoziţia "Centenar Ţuculescu" punealături picturi in ulei (suportul predilect al artistului, mediulde expresie in care s-a făcut remarcat şi cu care numele său esteaproape exclusiv asociat până şi de către cunoscători), pastelurişi desene (majoritatea aflate pentru intâia oară in expunerepublică), provenind toate din patrimoniul Muzeului de Artă dinCraiova.
Selecţia şi organizareaprezentei expoziţii-eveniment aparţin managerului muzeuluicraiovean, Florin Rogneanu, şi curatorului Ruxandra Garofeanu,care, in sinopsisul de intâmpinare, işi anunţă explicit intenţiile:"Expoziţia prezintă aproximativ 130 de lucrări realizate indiferite tehnici grafice, pasteluri şi picturi in ulei cealcătuiesc biografia in imagini a marelui artist: de la schiţe pereţete medicale şi studii după natură executate in călătoriilesale, la acuarele şi pasteluri, parte provenind din donaţiafamiliei artistului către muzeul craiovean. (...) Proiectul işipropune semnalarea unei părţi mai puţin cunoscute a opereioriginalului artist şi formarea unei perspective ample asupracreaţiei acestuia, prin cele două componente ale sale: expoziţia,care va include şi o serie de dezbateri, şi catalogul, carecuprinde texte critice şi istoriografice semnate de RuxandraGarofeanu, Iolanda Malamen, Cătălin Davidescu, Cristian-RobertVelescu, Ion Grigorescu, Octav Angheluţă, Paul Rezeanu. Majoritateaalbumelor de artă dedicate lui Ţuculescu reproduc aproape exclusivpicturi, dintre acestea lipsind reproducerile pastelurilor şidesenelor, dimensiune insemnată a creaţiei sale. Catalogulexpoziţiei va inregistra pasteluri, lucrări de grafică şi picturiin ulei, acoperind astfel un gol in istoriografia artei moderneromâneşti."
"Centenar Ţuculescu" este aşadaro expoziţie-turnant, un eveniment nu doar in sensul in careantologhează opere exemplare spre a delecta, ci şi in acela cădoreşte să modifice inţelegerea unei cariere artistice şi săreevalueze ansamblul unui destin intrat deja in Panteonul artisticnaţional. De ce nu s-a intâmplat acest lucru până acum? De ce amaflat atât de târziu despre abilităţile şi preocupările in materiede desen "clasic" ale Argus-ului craiovean, gigantul cu o sută deochi, aruncaţi in chip de recompensă de către Hera pe coada păsăriiei favorite, păunul? Greu de spus. E un mister care se potriveşteintr-o ramă extravagantă şi tardiv recuperatorie, aceeaşi care afăcut ca Ţuculescu să fie cunoscut şi apreciat cum se cuvinede-abia postum, in 1965, graţie unei expoziţii retrospectivealcătuite in sălile Dalles, la trei ani după trecerea sa innefiinţă.

DANIEL NICOLESCU.Absolvent, in 1982, al Universitatii Bucuresti, Facultatea defilologie, sectia romana-portugheza. Redactor principal (si,incepand cu 1991, grafician copertator) la Editura Eminescu, intre1985-2003. Colaborari (cronica literara, cronica plastica,traduceri) la numeroase reviste culturale, incepand cu 1974.Redactor si art-director la diverse publicatii din tara. A semnatmai multe volume de traduceri si un volum de interviuri. Din anul2000 pana in 2009 - editor executiv la Ziarul de Duminica.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO