Ziarul de Duminică

Fără recorduri parcă e mai bine/ de Remus Andrei Ion. GALERIE FOTO

Eugenia Filotti-Atanasiu - Flori de măceş [1927], ulei pe carton, 23,5 × 29,5 cm, semnat şi datat dreapta jos, în creion, Eugenia Filotti-Atanasiu, 1927. Valoare estimativă: 350 - 550 euro Artmark

Galerie foto

Autor: Remus Andrei Ion

13.02.2014, 23:49 104

Piaţa de artă se apropie de faliment. Cea a recordurilor, tranzacţiilor la perţuri peset orice aşteptări. Creşte în schimb piaţa de artă a „lucrurilor mărunte”, a preţurilor de bun simţ, a tranzacţiilor fără o mare miză financiară dar cu o extraordinară emoţie provocată de frumuseţea lucrării cumpărate. Acum toată lumea aşteaptă şi vibrează la „Licitaţia de mărţişor” înventată de Artmark pentru a pune alături acele creaţii-bijuterie, delicate,  rezultate poate dintr-o anumită ispită melancolică a artistului... Nu se mai cumpără nici artă exagerat, la grămadă, pe post de mobilă. Piaţa de artă a celor care se dau mari intră în recesiune şi poate chair va dispărea. A rămas ARTA DE ACASĂ, arta de cabinet, cea cu care nu poţi tocmai să te lauzi dar cu care merită să trăieşti o viaţă.

Unul dintre efectul căutării artei pentru confortul de a trăi în preajma lucrurilor frumoase este că se cumpără artă de atelier, creaţii de azi, artişti tineri, nume noi. Într-un clasament al tranzacţiilor de anul tercut apar artişti contemporani care pot fi considearţi bogaţi pe seama sumelor cu care li s-au vândut operele în licitaţii. Piaţa nu mai este dominată doar de Grigoresu, Tonitza şi Pallady, ba chiar în cazul lor pot apăra „rateuri” şi „refuzuri”. Există Câlţia, Ilfoveanu, Ghenie, Mann, Paraschiv, etc

Licitaţiile din ianuarie nu ies din regulile transmise de 2013. Piese multe, din ce în ce mai multe, o expansiune a pieselor care merită colecţionate, interesul inclusiv al comercianţilor de a miza pe jocri de piaţă şi de câteva sute de euro dar care aduc o creştere a numărului de persoane interesate de licitaţii, de obiecte de artă.

 

Artmark îşi promovează sesiunile inclusiv cu precizarea că preţurile încep de la 50 de euro, Pallady cu o natură statică la 5.000 de euro, Grigorescu cu un portret de ţărăncuţă care nu urcă peste 35.000 de euro, Jean Cheller, lucrare în ulei şi tuş – 1000 euro, Paul Scorţescu – un pictor care merită redescoperit, Ştefan Dimitrescu, Artachino, Ştefan Popescu, Vlasiu, Baba, Octav Grigorescu etc.

Goldart readuce pe piaţă obiecte create de tineri designeri, obiecte decorative din bronz şi porţelanuri într-o sesiune în care oferta porneşte de la ceramică de Iosif Steurer şi ajunge la Luchian – Garoafe şi maci, un tablou evaluat spre 150.000 de euro, ceea ce merită să fie vânzarea începutului de an.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO