Ziarul de Duminică

Gigantul Millau cel mai inalt viaduct din lume

Gigantul Millau cel mai inalt  viaduct  din lume
06.11.2004, 00:00 1105

In sudul Frantei, langa oraselul Millau, fluviul Tarn, care are o latime de numai 30 de metri, a creat, de-a lungul secolelor, o vale lata de 2,5 kilometri. Din aceasta cauza, autostrada europeana ce leaga Parisul de Barcelona si Stuttgartul de Gibraltar a fost proiectata pe un traseu ocolitor, pe care masinile au o intarziere de peste doua ore fata de un drum care ar traversa direct valea si fluviul. Mai multe ratiuni economice au facut ca, incepand cu 1980, guvernul francez sa inceapa sa caute o solutie pentru aceasta problema spinoasa, care provoca zilnic pierderi financiare considerabile.
In 1989, proiectul companiei Eiffage (cea care a construit si Turnul Eiffel) a fost aprobat: la Millau urma sa se construiasca cel mai inalt viaduct din lume. Diverse studii de fiabilitate, cercetarile pentru gasirea celor mai bune tehnologii si amanarea repetata a primei transe a fondurilor necesare lucrarii au tergiversat inceperea constructiei pana la inceputul lui 2001. In luna august a acestui an, insa, Eiffage a terminat de montat ultimul pilon; mare parte a tablierului de pod era, de asemenea, asamblata, asa incat, cel mai probabil in ianuarie 2005, viaductul va fi inaugurat.
Tehnologiile pe baza carora este construit podul sunt simple, dar sigure: 12 piloni - 5 din otel, 7 din otel imbracat in beton - infipti intr-o fundatie de 17 metri, plus tablierul din otel pe care este asezata autostrada cu 6 benzi. Ca fapt divers, in timpul constructiei, echipele de muncitori urcau pe piloni cu ajutorul macaralelor, iar "excursia" dura circa 8 minute. De multe ori, la sfarsitul zilei de lucru, cativa muncitori si ingineri iubitori de sport extrem sareau de pe piloni cu parasuta. In cel mai inalt punct al sau, viaductul depaseste cu 36 de metri inaltimea Turnului Eiffel.



Date tehnice
Cel mai inalt punct al podului: 336 de metri
Cel mai inalt pilon: 245 de metri
Cel mai scund pilon: 77 de metri
Latimea tablierului de pod: 32 de metri
Lungimea totala: 2.460 de metri
Greutatea tablierului: 36.000 de tone
Greutatea tuturor pilonilor: 206.000 de tone
Costul proiectului: 640 milioane de euro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO