Ziarul de Duminică

ILUSTRATIA DE CARTE / Un domeniu minor?

ILUSTRATIA DE CARTE / Un domeniu minor?

1. Boat in the Tree – John Shelley; 2. Mystery at the Club Sandwich – Doug Cushman; 3. O noapte la scoala - Bridget Strevens-Marzo; 4. Legenda primului urs panda – Jeanne B de Sainte-Marie

24.02.2009, 15:35 1816

 
De fapt, corect spus ar fi ca traiam in egala masura in lumea autorilor si in cea a ilustratorilor acelor povesti. Istoria se formata pornind de la detaliile alese de ei. Peste ani, am realizat ca stilul meu de a desena sau chiar de a aseza obiecte intr-o incapere are cateva influente clare, provenind din acea experienta indepartata a copilului rasfoind prin carti si visand cu ochii deschisi la imaginile din ele. Poate pentru ca Romania anilor 70-80 era, paradoxal, mai bogata si mai colorata la capitolul carti pentru copii decat cea de acum. Poate si pentru ca realitatea era mai gri si mai lipsita de stimuli vizuali, cartile au fost cele care au functionat ca niste markeri estetici. Cartile care mi-au luminat copilaria treceau de multe ori granita, preluate de editori straini, ajungand in tari precum Franta. In acei ani, Romania era tara cu cea mai bogata traditie in domeniu din zona.
Azi, odata cu disparitia editurii Ion Creanga, aceasta traditie pare a se fi pierdut. Majoritatea cartilor pentru copii publicate recent merg pe variante traditionale, cuminti si descriptive de ilustratie, cand nu apeleaza la solutiile Disney. Cu rarissime exceptii, sunt preluari (mai vechi) de la editurile straine. Dezinteresul editorilor merge mana in mana cu lipsa de educatie vizuala a publicului, ducand la lipsa unei piete pentru ilustratorii romani. Nici scriitorii de literatura pentru copii nu au prea multe usi deschise la editurile romanesti. In plus, nu exista nici un cadru care sa le permita ilustratorilor intalnirea cu scriitorii de literatura pentru copii, ceea ce ii limiteaza la a ilustra eternele povesti clasice. Nici scriitorilor, nici ilustratorilor nu le faciliteaza nimeni contactul cu edituri straine, nu exista know-how-ul necesar si nici nu au de unde afla minime informatii despre cererea de ilustratie de o anumita factura dintr-o tara sau alta, nici de cererea de literatura pentru copii ca stil si format.
In alte tari, exista asociatii ale scriitorilor si ilustratorilor, care vin in intampinarea problemelor specifice breslei. Exista scoli create in jurul unor ilustratori cu prestigiu si un mod de a concepe ilustratia ca arta. La noi, lipsei complete a infrastructurii care sa sustina aceasta meserie delicata i se adauga prejudecata de a vedea in ilustratie un domeniu minor, un hobby (nici un ilustrator de azi nu s-ar recomanda ca atare, ci ca artist care face ocazional si ilustratie). Acelasi lucru se intampla si cu felul in care sunt priviti autorii de literatura pentru copii. Aceasta in ciuda faptului ca avem o traditie remarcabila in domeniul scrisului pentru copii, daca nu i-am pomeni decat pe Al. Mitru, Dumitru Almas, Otilia Cazimir, Nina Casssian, Elena Farago, Mihai Eminescu, Ioan Slavici, etc. si ca am avut si o traditie vizuala bogata.
In acest context, evenimentele ce se vor tine la Carturesti in mijloc de februarie sunt oportunitati nepretuite pentru scriitorii si ilustratorii romani de carte pentru copii si o ocazie pentru marele public ca si pentru editori de a lua contact cu o serie de exemple de varf din domeniu. Centrul Ceh organizeaza doua expozitii suprapuse, una cu lucrari apartinand catorva dintre cei mai renumiti si talentati ilustratori cehi de azi, (M. Kukovicova, Magic Torch; Petr Nikl, Linguistics Fairy Tales, About Rybaba and Sea Soul; Juraj Horváth, Roches a Bounda, Chicken and television) cealalta continand toate cartile ce au fost premiate in cadrul concursului „Cele mai frumoase carti pentru copii" de catre Muzeul pentru Literatura Ceha din Praga, editate incepand cu anul 2000. Pe acest fundal, se va tine un atelier de lucru. Cunoscuta ilustratoare ceha Michaela Kukovicova, avand peste 10 carti publicate la activ si un numar impresionant de premii, va devoala tehnicile de desen pe care le practica, ce trec prin desen, colaj si diverse combinatii de procedee artistice.
Un alt workshop va tinut de Doug Cushman, cunoscut ilustrator american, si este organizat de Alina Darian, cu ajutorul SCWBY (Society of Children’s Book Writers and Illustrators). Alina este autoarea „Printului in Palatul de Sticla" si a „Dragonului care iubea ceaiul", povesti nonconformiste si rafinate aparute la editura proprie, Soarele si Luna. Scopul declarat al atelierului este de prezenta modul de lucru al scriitorilor si ilustratorilor americani, de a explica mecanismele editoriale de pe piata americana si de a-i ajuta pe tineri sa isi construiasca un portofoliu si sa afle care sunt modalitatile de a duce un proiect la publicare. Doug, un ilustrator cu experienta, care traieste din aceasta meserie, va dezvalui rand pe rand secretele acesteia, de la cum deseneaza, pana la lucrul cu editura.
SCBWI organizeaza frecvent asemenea ateliere. Societatea, creata in Los Angeles in anii 70, numara azi circa 19000 de membri, este prezenta in intreaga lume si este singura organizatie ce ofera servicii complete pentru cei care scriu sau ilustreaza carti pentru copii. Rolul sau este de a actiona ca o retea de schimb de cunostinte intre scriitori, ilustratori, editori, agenti literari, librari, educatori, vanzatori de carte si are un rol vital intr-o meserie care presupune pe de o parte izolare iar pe de alta necesitatea cooperarii cu altii. Aceste resurse pot astfel sa ajunga si la scriitorii si ilustratorii romani. „Am acceptat sa reprezint aceasta asociatie in Romania (sunt Regional Advisor) din cateva motive" explica Alina Darian. „Am vrea sa impulsionam piata, si sa se trezeasca curiozitatea editorilor si publicului. si pana atunci, artistii sa poata aplica afara. Un alt motiv este ca nu vreau ca mostenirea literaturii romanesti pentru copii sa se piarda". Pe viitor, planurile Alinei includ publicarea unei antologii a cartilor pentru copii romanesti pana in anii 80.
Un alt motiv pentru care Alina isi doreste sa schimbe ceva este impactul pe termen lung al lipsei de educatie vizuala asupra celor mici. „Copiii romani cresc cu o expunere limitata la 2-3 tipuri de ilustratie. Copiii sunt diferiti, rezoneaza fiecare la altceva, inca de foarte devreme. Sa nu le inregimentam imaginatia. In Franta si Cehia exista subventii de la stat pentru edituri care promoveaza un alt tip de ilustratie, inovator. La noi, editorii vor sa faca bani din cartea pentru copii". De fapt, copiii sunt mult mai deschisi la nou, fata de adulti. „Exista copii foarte mici care si-au cumparat cartile mele singuri. Adultii sunt deja limitati, rezoneaza mai degraba la imagini realiste, descriptive sau in stil Disney."
„In Franta, asa s-a ajuns la piata de arta de azi. Cativa artisti care lucrau diferit au distribuit cartile in scoli si gradinite iar de acolo au ajuns in familii. Tot copiii au fost cei care si-au impus punctul de vedere. De la ei trebuie plecat." Ar fi poate un punct de plecare in educatia vizuala a generatiilor de maine. Si poate ca astfel vom avea, in viitor, mai putine lipsuri in comportamente, relatii sociale, cultura, arhitectura, si mai putine solutii indecente estetic de utilizare a spatiului privat si public. In beneficiul nostru al tuturor.
 
 
Expozitie de ilustratie de carte pentru copii, vernisaj 17 feb, ora 18.00 – pana la 9 martie. Organizator: Centrul Ceh.
 
Workshop de ilustratie pentru artisti si amatori tinut de Michaela Kukovicova – 18 februarie, ora 12.00. Organizator: Centrul Ceh.
Workshop pentru scriitori si ilustratori tinut de Doug Cushman - 19 februarie, ora 18.30. Organizator: SCBWI. Intrarea este libera. Ilustratorii care doresc pot sa isi prezinte portofoliul intr-o discutie privata cu Doug Cushman pentru o taxa de 10 euro.
 


Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO