Ziarul de Duminică

INTERVIU/ Luminita Ghildus: „Arta s-ar vinde singura daca ar exista o legislatie adecvata”

INTERVIU/ Luminita Ghildus: „Arta s-ar vinde singura daca ar exista o legislatie adecvata”

1. Luminita Ghildus la vernisajul expozitiei Adriana Boerescu, in cadrul Hilton Art Club, la Hotelul Hilton – Athenee Palace, oragnizat de Galeria GoldArt, alaturi de fostul ambasador al Elvetiei in Romania, Jean-Claude Richard; 2. Luminita Ghildus, Jean-Claude Richard si Adriana Boerescu, artist plastic; 3, 4, 5. Vernisaje; 6, 7. Sala Galateca

28.10.2009, 14:10 554
Nascuta la Horezu, LuminitaGhildus a studiat germanistica la Universitatea Bucuresti, intre1975 si 1979. Din 1979 a lucrat ca traducator-interpret laIntreprinderea Optica Romana, in Bucuresti, apoi, din 1984 pana in2006, la Ambasada Elvetiei, in calitate de traducator-interpretrelatii diplomatice. In zilele Revolutiei romane, a coordonat,impreuna cu autoritatile elvetiene, sosirea pe Aeroportul Otopeni aavioanelor cu ajutoare. Experienta elvetiana i-a fost esentialapentru formare. In 2006, a urmat un curs de comunicare laDepartamentul Federal al Afacerilor Externe de la Berna. La finelelui 2006, a decis sa-si dezvolte afacerile pe care le incepuse cusotul ei in domeniul artei. Asa a ajuns sa conduca Galeria de ArtaGoldArt si sa fondeze, in 2008, Casa de LicitatiiGoldart.
- Conduci o galerie de arta,GoldArt Gallery, de aproape doi ani. Ce inseamna sa conduci ogalerie de arta? Presupun ca e o lupta acerba intre galeriileexistente pe piata. Din ce motive?
- Din anul 2006 am decis sa fiuindependenta si sa ma ocup de ceea ce-mi facea mai multa placere sianume de arta. Este adevarat ca, impreuna cu sotul meu, artistulplastic Alexandru Ghildus, am infiintat doua galerii de arta, BlueGallery, la Sofitel, in anul 1992 si, mai tarziu, in 1997, GoldArtGallery, la Hotel Hilton-Athenee Palace. Am inteles insa ca numai oimplicare directa si constanta ar putea aduce succesul unei galeriide arta. Ideea unei case de licitatii am avut-o mai tarziu, lainceputul anului 2000, urmarind piata de arta din Romania si dinlume. GoldArt Gallery din cadrul Hotelului Hilton - Athenee Palaceeste axata in principal pe arta contemporana, pe cand casa delicitatii cu acelasi nume, care-si organizeaza licitatiile inGaleria de Arta Galateca a Bibliotecii Centrale Universitare,prezinta si vinde, in principal, arta veche si moderna. Perioadacuprinsa intre anii 1992, cand am deschis prima galerie, si 2008,cand am fondat casa de licitatii, a insemnat acumulare decunostinte in domeniul artei, acomodare cu principalii actori de pepiata, studiere a conceptelor de marketing. O casa de licitatiipresupune in general notiuni de arta si management, dar si multaabilitate de comunicare, de negociere si de cunoastere efectiva celputin a creatiei celor mai mari nume ale picturii romanesti. Deaceea, inceputul nu a fost deloc simplu, mai ales ca a coincis cuinceputul crizei economice. Concurenta pe piata de arta este la felde mare ca in orice alt domeniu, cu diferenta ca produsele pe carele propunem noi spre vanzare sunt unice, nu se gasesc in doualocuri in acelasi timp. Succesul depinde asadar de abilitatea de aavea lucrari de arta de buna calitate si corect expertizate. Deaici si lupta acerba, dar si unele atacuri, mai mult sau mai putinfatise, la adresa noastra.
- Ce-a adus nou GoldArtGallery?
- Casa de Licitatii GoldArt aindraznit sa ofere arta plastica contemporana, a tiparit inca de lainceput un catalog cu imagini color alte tuturor lucrarilor dinlicitatie, a pus accent pe calitatea expunerii lucrarilor creand oatmosfera eleganta in spatiul expozitional si a organizat multealte evenimente de promovare a artei - expozitii ale unor colectiimai putin cunoscute sau licitatii cu scop umanitar, precum ceacare a avut loc la Caminul Artei, la 1 octombrie, cu lucrari aleunor artisti canadieni. O anumita suma de bani va fi donataazilului de batrani de la Manastirea Bogdanesti, judetulSuceava.
- Cu ce succese se poatemandri GoldArt?
- Din 1997 pana astazi, prinGaleria de Arta de la Hotelul Hilton s-au vandut aproximativ 19.000lucrari de arta ale creatorilor romani contemporani, majoritateacumparatorilor fiind cetateni straini. Acestea au ajuns incolectiile unor actori celebri, precum Christopher Lambert, TomSlater, Michael Madsen, Rupert Procter, Jim Byrne, ale unor vedetede succes ca Mihaela Radulescu, ale unor oameni de afaceri sau aleunor politicieni, cum ar fi, spre exemplu, Pascal Couchepin, fostpresedinte al Elvetiei, care, in biroul sau de la Berna, a etalatvasul de sticla, creatie a artistului plastic Mihai Topescu,cumparat din galeria noastra. Am promovat asadar si o alta imaginea Romaniei si a locuitorilor ei, o imagine a bunului-gust, acreativitatii, a imaginatiei. Toate acestea cu eforturi proprii,fara nici un ajutor din partea unor institutii ale statului. Dealtfel, arta nu are nevoie de ajutor, s-ar vinde singura daca arexista o legislatie adecvata. In acest sens, as propuneneimpozitarea venitului investit in arta. S-ar incasa astfel maimulti bani din TVA-ul aplicat vanzarilor si, in mod sigur, ar iesila suprafata multe tranzactii din zona gri a acestuicomert.
- Pe ce fel de arta e pusaccentul?
- De doi ani, am inceput unproiect intitulat "Hilton Art Club", prin care am promovat artacontemporana romaneasca intr-un spatiu neconventional, acela alunui hotel de lux. Anul acesta, am initiat, in cadrul proiectului,programul «Maestri si discipoli», reunind maestri recunoscuti aiplasticii romanesti contemporane, veritabili "creatori" de scoala,alaturi de "ucenici" ai acestora, deveniti, multi dintre ei,personalitati marcante, cu o bineconturata fizionomie artistica.I-am avut astfel invitati pe Vasile Grigore, Marilena Murariu,Emanoil Mazilu, iar acum pe Vasile Celmare si DianaBraescu.
- Ce fel de lucrari secumpara? Numai nume consecrate?
- Anul acesta, am editat uncatalog cu imagini, cuprinzand toate vanzarile Casei de LicitatiiGoldArt pe anul 2008, o noutate absoluta in zona licitatiilor dearta. Catalogul prezinta, pe de o parte, un top al celor mai binevandute lucrari, iar, pe de alta parte, o situatie a lucrarilorartistilor prezentati in ordine alfabetica. Asadar, am incercatstabilirea unei cotatii a artistilor, prin insumarea tuturorvanzarilor efectuate pe parcursul unui an. In cele 15 licitatiiorganizate in 2008, au fost expuse 1.500 de lucrari de artaplastica si s-au vandut 609, dintre care doar 32 nesemnate sineatribuite vreunui autor. Din totalul lucrarilor de arta plastica,198 au apartinut artistilor contemporani. Procentul lucrarilorvandute a fost de 40%, destul de bun daca ne raportam la situatiade pe piata autohtona, dar inca mult sub procentele obisnuite lacasele de licitatie din tari cu traditie precum Franta, SUA sauAnglia.
- Care a fost succesul celmai mare inregistrat de GoldArt Gallery?
- Comertul cu opere de arta s-aspecializat, nu se mai cumpara la intamplare. Colectionariiurmaresc anumiti autori sau anumite opere de arta. Se cumpara inspecial pictura, numele consacrate si lucrarile semnate. A devenitevident, in aceasta perioada de criza, ca o opera de arta autenticaeste o investitie profitabila si mult mai lichida decatinvestitiile in terenuri si case. Casa noastra de licitatie ainregistrat chiar de curand, la ultima sa licitatie, din 27septembrie, un frumos succes cu un tablou de Nicolae Tonitza, cares-a adjudecat la pretul de 165.000 de lei, pornind de la suma de100.000 lei. Tot anul acesta am vandut un tablou semnat de TheodorPallady, cu suma de 232.000 de lei, de altfel cel mai scump vandutde GoldArt. In topul celor mai scumpe lucrari vandute de noi in2009 se numara opere semnate de Gheorghe Petrascu, NicolaeGrigorescu, Stefan Popescu si Eustatiu Stoenescu, primele locurifiind ocupate de Theodor Pallady, Nicolae Grigorescu, GheorghePetrascu si Nicolae Tonitza.
- Cine vinde, cine cumpara,cine asigura expertiza?
- Printre cei care vand acum senumara colectionarii vechi, urmasii acestora, negustorii saucolectionarii noi, de dupa 1989. Cei care doresc sa vanda lucraride arta ar trebui sa stie ca vanzarea prin licitatie publica estecea mai transparenta si profitabila. Comisionul Casei GoldArt estede 15,5% din pretul de adjudecare, iar preturile, daca suntstabilite corect, au sanse sa creasca in timpul licitatiei.Cumparatorii apartin tuturor mediilor sociale - avocati, profesori,doctori, oameni de afaceri, bancheri, colectionari straini,negustori, in general iubitori de arta si investitori.
- Daca un artist plasticnecunoscut incearca sa intre pe piata, o poate face prin acestsistem?
- Oricine se poate adresa caseinoastre de licitatii pentru a vinde sau cumpara un tablou saupentru a organiza o expozitie interesanta. Expertii nostri suntautorizati de Ministerul Culturii, iar expertiza si evaluarealucrarilor sunt gratuite.
Pe de alta parte, un artistplastic tanar poate sa intre pe aceasta piata daca ne convige caarta lui este de calitate si originala. Pentru tineri, programulHilton Art Club ofera cadrul lansarii si al sustinerii, iar inlicitatii, alaturi de artistii cu nume, cei tineri se regasesc dince in ce mai des.
Seriozitatea intreguluicolectiv, atentia speciala aratata expertizei si, de ce nu,indrazneala de a introduce noutati in programele expozitionale siin licitatii au facut posibile contacte internationale care speramsa fie de succes.

STELIAN TURLEA (n. 1946) aurmat studii de filologie (1968) si filosofie (1976), la Bucuresti,a fost aproape trei decenii redactor de politica externa la revista"Lumea", a condus, dupa 1989, revistele "Lumea", "Zig-Zag", apoiziarul "Meridian", dupa care a lucrat in televiziune, ca sef aldepartamentului de stiri al Antenei 1. Din 1996 lucreaza la PRO TV,din 2000 este si editor senior al Ziarului de Duminica. Esteautorul a zece carti de publicistica, zece romane, opt carti pentrucopii si doua traduceri. A ingrijit trei albume. A primit PremiulUniunii Scriitorilor pentru literatura pentru copii (2003), PremiulAsociatiei Editorilor din Romania (AER) pentru literatura pentrucopii (2005), Premiul Special al Uniunii Scriitorilor (2006),Premiul Asociatiei Scriitorilor din Bucuresti (2007). A fostnominalizat la Premiul Uniunii Scriitorilor pentru literaturapentru copii in 2000 si Premiul AER pentru roman in 2003.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO