Viata in foileton, modelul jinduit si proiectat in exterior si nicicand in imediatul inconjurator, este poate cel mai la indemana surogat cultural, proiect social sau medicament de atenuare a frustrarilor colective. De aceea, publicitarea proiectiilor de viata ideala si aflate aparent la indemana oricui reprezinta cel mai intalnit mecanism de manipulare colectiva a epocii moderne si, de cele mai multe ori, escaladarea mediatica a acestor teme prefigureaza o criza cu profunde semnificatii sociale, individuale si colective deopotriva. Inceputurile nu ne sunt tocmai necunoscute. Cotidianul romanesc al anilor 1980 era atat de searbad, rutinat si previzibil, incat orice model de viata opus celui consumat era cautat in cele mai simple simboluri: un sapun «Fa», un pachet de «Kent», o sticla de whisky etc.
Psihologia de viata a consumatorului de telenovele se modifica pe masura asteptarilor care-si refuza venirea. Psihologia lui este aceea a unui personaj care asteapta un miracol adus de altii si nu de propriile eforturi. Telenovela este un zaharel social primejdios, cu ajutorul caruia atentia consumatorilor poate fi indepartata de la problemele reale ale vietii lor, viata care va ramane in aceleasi tipare fara ca ei sa priceapa vreodata acest lucru pe deplin.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels