Ziarul de Duminică

Lectia de anatomie a Dr. Moscal

Lectia de anatomie a Dr. Moscal
11.04.2008, 17:03 413

Nu stim daca pictorul George Moscal si-a luat inca doctoratul - practica foarte curenta in ultima vreme printre plasticienii ce slujesc catedrele de specialitate ale Universitatii Nationale de Arte - dar, cu certitudine, si-a validat acest grad academic in fata studentilor sai dandu-le o "lectie de anatomie", la fel ca doctorul Tulp al lui Rembrandt, punandu-i insa pe ei sa reprezinte partile componente ale trupului uman.

Dupa Saloanele Municipale de acum 8-9 ani, cand era data o anume tema pe care artistii urmau a o dezvolta dupa puterile lor plastice si dupa felul cum intelegeau sa interpreteze subiectul propus, nu s-au prea mai organizat expozitii tematice in vremea din urma. La Caminul Artei (etaj), a fost initiata de George Moscal o expozitie de tineret, intitulata CORP # CORP, ce reuneste lucrari ale unora dintre invataceii clasei sale, reuniti in "Grupul Ochi Compus". Dimensiunea egala a panzei stabilita cu rigoare si motivul ales face sa te crezi la prezentarea mapei cu studii individuale la durul examen de anatomie artistica al dr. Dan Cristian Popescu, materie temuta de toti studentii datorita eticei intransigente a magistrului (in particular un sensibil plastician si un om hatru). Dar, se pare - cel putin din aceasta expozitie - ca acea intransigenta a dat roade. Moscal a fost si el absolventul acestei Universitati si acum, in calitatea sa de cadru didactic, isi dirijeaza studentii catre studiul serios al corpului. Carcasa umana nu este insa definita in integralitatea sa, ci fragmentar, in parti componente, ca piese disparate ale unui mare aparat ce urmeaza a fi asamblat. Unele fragmente anatomice - de altfel, lucrarile sunt invariabil etichetate drept Fragment..., urmat de un numar - sunt monumentalizate, cam in maniera lui Valeriu Mladin de acum cativa ani. Felul de tratare demonstreaza rigurozitatea observatiei realiste si maiestria academica : ochi (Tamara Rotaru, Irina Lisca, Serban Alexandru), ochi-nas-gura (Bianca Ionita), degete-palma (Stelian Rosca, Corina Raiciu, Andrei Tudoran, Antonia Ionescu, Ilinca Oprea), ureche (Irina Lisca, Victoria Sarmaniuc), zbarcituri (Bianca Ionita, Andrei Tudoran), pilozitati (Irina Banari, Serban Alexandru). Prin mariri exagerate ale motivului se ajunge la abstractiuni: in anumite cazuri nu se poate sti daca este vorba de dezvoltarea traseului unui spectaculos rid sau de o buza, de maruntaiele rascolite de mana chirurgului ori a legistului in cautare de probe legale. Visceralitatea manifesta a unora dintre panze este potentata de paleta sangeranda la care s-a apelat. Pentru a ne asigura ca arta nu este destinata exclusiv hedonismului, unii dintre expozanti ne invita si in sala de disectie ori ne arata o cicatrice hidoasa, neglijent cusuta. Maniera de lucru gliseaza de la pointillism si expresionism prin fov spre fotorealism, cu intreaga diversitate de aplicare a penelului, mangaios ori violent.
Lectia de anatomie la care ne invita "Grupul Ochi Compus" este o investigare a invelisului carnal cu recompensantele sale descoperiri in culoare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO