Ziarul de Duminică

Luxul de ieri şi de astăzi/ de Ziarul de duminică

Luxul de ieri şi de astăzi/ de Ziarul de duminică

Autor: Ziarul de Duminica

11.02.2016, 23:53 190

Sociologia luxului

Volum coordonat de Marian Petcu

Editura Tritonic

„Volumul de faţă este prima monografie consacrată manifestă­rilor luxului, în spaţiul românesc. 11 studii şi cercetări realizate de sociologi, istorici, filozofi, psihologi, jurnalişti şi filologi, din care ci­titorul află informaţii preţioase despre vestimentaţia şi alimentaţia de lux, despre relaţia dintre biserică şi lux, despre forme ale luxului în perioada comunistă, dar şi după epuizarea acesteia.

Luxul, abuzul de lux, factorii explicativi ai consumului osten­tativ, fetişismul mărcilor, relaţia consum-vanitate, reprezentări ale luxului/ale exceselor la nivelul generaţiei tinere, economia luxului, casa de lux, concurenţa prin consum sunt alte repere ale investigaţiilor noastre.

Desigur, rămân unele aspecte nefrecventate, care ţin de producţia şi de consumul de lux, de relaţia lux-ideologie ş.a.m.d. Sper însă ca peste o vreme să revenim asupra acestei problematici atât de complexe şi cred că meritat fondată chiar o revistă care să reunească economia, istoria, sociologia şi estetica luxului.

Ideea acestei cărţi a venit în momentul în care am citit „Carte de blestem contra celor care fac lux" (Iaşi,1781), pe care m-am străduit să o translez într-o grafie latină inteligibilă. Uimirea generată de descoperirea blestemelor adresate celor care cutezau să poarte stofe şi culori rezervate domnitorului, marilor boieri şi capilor Bisericii, lecturile ulterioare, dar şi promisiunile făcute studenţilor mei au dus la proiectarea acestei cărţi, la alcătuirea unui redacţii de entuziaşti dedicaţi cercetării temeinice.”

Cuprins:

Sintaxa opulentei – despre luxul de ieri si de astăzi ;  Biserica, prescriptor al consumului – schiţă pentru o sociologie a luxului; Despre fetişismul mărcii  (Răzvan Enache); Perceptia luxului – o perspectiva psihosociologică (Loredana  Ivan); A comunica putere – psihosociologia consumului de lux (Aurelia-Ana Vasile); Podoabă si veştmânt în Ţările Romane (Sec. XVII - XVIII) (Mihai  Dragnea); Luxul ca vanitate – note asupra veştmântului, în secolul al XVIII-lea fanariot (Laura Bădescu); Luxul, în comunism. Mutaţii semantice în economia de penurie din România anilor '80 (Alexandra Bardan); Produse de lux în vremuri de criză, în societatea gălăţeană (ziarul Acţiunea, 1932) / (Cătălin Negoiţă); Percepţia luxului pentru generaţia Y din România – o cercetare exploratorie (Dan Petre,  Rodica Săvulescu); Lux şi necesitate iîn alimentaţia românilor (Zamfir Constantin); „Casa de lux”, ca element transnaţional (Ana Maria Munteanu, Valentin Vanghelescu).

Marian Petcu este conferenţiar universitar la catedra de Antropologie Culturală şi Comunicare a Universităţii din Bucureşti – Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării. Licenţiat în jurnalism, doctor în sociologie. Redactor şef al periodicului „Jurnalism şi Comunicare. Revista Română de Ştiintele Comunicării”.

A mai publicat volumele „Puterea şi cultura. O istorie a cenzurii”, Polirom, 1999; „Tipologia presei româneşti”, Institutul European, 2000; „Sociologia mass media”, Dacia, 2002; „Istoria presei române – antologie”, Tritonic, 2002.Marian Petcu este conferenţiar universitar la catedra de Antropologie Culturală şi Comunicare a Universităţii din Bucureşti – Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării. Licenţiat în jurnalism, doctor în sociologie. Redactor şef al periodicului „Jurnalism şi Comunicare. Revista Română de Ştiintele Comunicării”.
A mai publicat volumele „Puterea şi cultura. O istorie a cenzurii”, Polirom, 1999; „Tipologia presei româneşti”, Institutul European, 2000; „Sociologia mass media”, Dacia, 2002; „Istoria presei române – antologie”, Tritonic, 2002.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO