Ziarul de Duminică

Mărţişoare din istoria artei/ de Remus Andrei Ion

Mărţişoare din istoria artei/ de Remus Andrei Ion

Mărţişoare din istoria artei

Autor: Remus Andrei Ion

24.02.2011, 23:23 240

Înprag de Mărţişor s-a mai destrămat o colecţie, cea a mediculuimilitar ieşean Petre Buzatov, cu lucrări importante de Ioan Gânju,Dimitrie Gavrilean şi Dan Hatmanu. A plecat şi o piesă din colecţiacriticului Dan Hăulică, "Sat de munte", de Michaela Eleutheriade.Schimbări de primăvară...

În colecţia Buzatov şi-a făcut locşi o mică lucrare a lui Corneliu Baba, schiţa unei case dinVeneţia, meşterită în câteva pensule cu acuarelă pe un petec dehârtie de 10 x 12 cm. La început, mica piesă a putut fi văzută doarpe internet, la un loc cu lucrări de dimensiuni mult mai mari,picturi pe pânză întinse pe rame de zeci de centimetri. Schiţa luiBaba părea la fel, mare, proporţiile de pe monitoarele computerelorsunt aceleaşi mereu.

Nici informaţiile tehnice despreacuarelă nu shimbau radical perspectiva. Dar, în expoziţie,imaginea era cu totul alta. "Casa din Veneţia", acuarela, îşiimpunea expresivitatea tocmai prin dimensiuni. O casă cu treicaturi a fost încadrată perfect în 12 centimetri... Mâna maestruluia ştiut cum să aşeze impecabil umbrele şi lumina, roşul veneţian şicâteva accente de verde. Un desen mic, de peste 1.000 de euro acum,dar care printre multele schiţe şi caiete ale lui Baba era doar omică mărturie artistică, un mic impuls care a aprins imaginaţiaartistului pentru o pictură importantă apoi...

În preajma acestei schiţe au fostexpuse spre licitare şi trei caiete cu notaţii, crochiuri firave,accente de inspiraţie ale lui Nicolae Vermont. Trei caiete care nuau nicio legătură cu caietele pe care le folosim azi: sunt câtjumătate dintr-un vocabular, prinse în coperţi din piele saucarton. Fiecare linie este aici o miniatură, iar Vermont a făcuttot felul de notaţii, legate de clienţi şi vânzări, schiţe aiurea,imagini de care dorea să îşi amintească, crochiuri, tuşe demoment... Cele trei carneţele sunt documente, mărturii artistice,piese de muzeu. Au fost estimate sub 250 de euro.

Din aceeaşi zonă, documentară, laînceput de februarie a fost licitat şi un catalog istoric pentruSamuel Mutzner, cel al expoziţiei din februarie1909 de la AteneulRomân. Erau atunci expuse 53 de tablouri din Normandia, printrecare şi o serie de lucrări cu biserica din Givenchy. Acestăraritate bibliofilă a fost evaluată la 2.000 de lei şi a rămasneadjudeată.

Simbolul mărţişorului, preluat depiaţa de artă, a prilejuit pentru al doilea an consecutiv grupareaîntr-o singură ofertă a unor piese mici, miniaturi uneori, desene,picturi schiţă, dar şi creaţii pe care chiar autorii lor le-audorit pe suprafeţe de dimensiuni mai mici. Şi au ajuns alături IonAndreescu şi Nicolae Grigorescu, Pallady şi Şirato, Petraşcu şiBaba, Vermont şi Cumpăna, Ion Mirea şi Gheorghe Vânătoru. Poate căideea ar merita preluată de marile muzee unde există colecţiiimpresionante de miniaturi, gravuri, desene, sculpturi sau obiecteartistice care pot fi expuse sub semnul generos alprimăverii.

Grădinile suspendate ale lui AlinGheorghiu au pornit şi ele uneori de la schiţe, acuarele saudesene, marea operă picturală a lui Pallady a avut la bază desenede câţiva centimetri pătraţi. Licitaţia de mărţişor a propuscolecţionarilor desene de Pallady care au lipsit din licitaţiaalb-negru dedicată cu precădere chiar acestui gen. Recent, dintrecontemporani, Mircea Roman, a expus la Simeza o sculptură în lemncare a fost construită de la o schiţă de 10 x 6 centimetri carepoate fi încă văzută la expoziţia de desene de la RecycleNest.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO